Jump to content
Annons

Stulen låt släppt via hobby-skivbolag. Behöver hjälp att gå vidare.


Kanix_Cane

Recommended Posts

Annons
martincarlson (oregistrerad)

Länken får du göra om, den funkar inte. För det fattas i länken.

Vettifan varför det blev så. Men om jag gör såhär då?

Ps. Vill inte stjäla TS uppmärksamhet, för detta är nada jämfört med Skoglunds grej. Bara menar det att folk har ingen skam helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det gör de inte heller. Inte som i att medvetet, rätt av, offentliggöra ett verk som helt och hållet ens eget.

Om skivbolaget i fråga är seriöst (man kan inte avgöra dess seriositet bara genom dess "fula" webbplats som jag har för mig att någon tangerade) så måste man rimligen ta i beaktande att någonstans har en deal åtminståne påbörjats (men av ena parten kanske aldrig avslutats...).

Fråga till TS:

Finns det någon, och tänk nu efter, av människorna som figurerar bakom såväl produktionen som bolaget som du någon gång kan ha diskuterat release med?

Kan det, jag säger inte att det är så, men kan det vara så att någon av inblandade parter i produktionen har skickat låten till bolaget i marknadsföringssyfte, men samtidigt "råkat" godkänna ett "villkor" vid submit?

Om nej, hur vet du det?

Det är jag själv som skrivit låten, sångtext och producerat all musik och jag har aldrig haft planer på att ge ut låten komersiellt, mest pga att jag inte tyckte den höll kvalitétsmässigt. Det finns en möjlighet att sångerskan kan ha varit i kontakt med någon men eftersom hon enbart har med sin röst i låten tror jag knappast att hon tagit det steget. Men ska höra med henne i för säkerhets skull. Har aldrig laddat upp låten på annorstädes plats än Youtube, Wimeo, Soundcloud och min egen websida.

Lars, har du anmält på Soundcloud också? Eller väntar du tills jurister kopplats in och bekräftat att det är din sång som de publicerat?

Har bara anmält på Youtube hittills, väntar fortfarande på svar från "DJ Eracer". Vet fortfarande inte riktigt hur jag skall gå vidare, att koppla in jurister etc låter helsickes dyrt.

Är det ingen som reagerar på att titeln är densamma?

Det finns bara fyra skäl till att man "stjäl" en låt och samtidigt behåller (original)titeln:

1. "Tjuven" är amatör.

2. Någon vill jävlas (med Kanix Cane), typ hämnas eller något.

3. En produktionsinblandad har tabbat sig.

4. Det finns ett avtal.

Jodå, absolut. Och som jag brukar nämna i liknande sammanhang. Seriösa bolag har alltid med en garantiklausul där överåtaren garanterar att ALLA rättigheter är egna och/eller clearade. Det innebär att om någon har varit oförsiktig vid överlåtelsen (från överlåtarsidan) så kommer den personen att få det riktigt, riktigt körigt rättsprocessligt sett.

Ja låten är kapad direkt av, inga förändringar och inte ens ommixad/ommastrad vilket förvånar mig.

För övrig har jag ej kommit någon vart förutom att jag satt stopp för låten på Youtube.

Såg även nu att låten har tagits bort från Soundcloud av Hilltunes Records. Men ingen som tagit kontakt med mig.

Bör jag även försöka gå via bolaget för att få ut mina krav?

Redigerat av Kanix_Cane
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Mhm, såg att de plockat bort Eracer från sin hemsida (skivbolaget).

Finns en chans att de vill göra rätt för sig och lämna försäljnings info / pengarna. Om du har tur så har de än inte fått in första kvartalets pengar från försäljning och kan stoppa det från att nå Eracer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mhm, såg att de plockat bort Eracer från sin hemsida (skivbolaget).

Finns en chans att de vill göra rätt för sig och lämna försäljnings info / pengarna. Om du har tur så har de än inte fått in första kvartalets pengar från försäljning och kan stoppa det från att nå Eracer.

Såg detta också nu, ska ta kontakt med dem likaså och försöka få en förklaring över det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg även nu att låten har tagits bort från Soundcloud av Hilltunes Records. Men ingen som tagit kontakt med mig.

Bör jag även försöka gå via bolaget för att få ut mina krav?

Absolut.

Med tanke på att de raderat DJ Eracer från sin artistsida samt raderat låten från Soundcloud och iTunes har de insett situationen och försöker säkert sopa undan spåren. Den finns fortfarande på Juno.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är skickat till Hilltunes Records:

Hi,

 

I'm sending you this message because it has come to my attention that you have released a track by "DJ Eracer" called "Waiting for love". I have tried to contact DJ Eracer aka Peter Skoglund to get an explanation about all this, without any progress, as the track he and you (Hilltunes Records) claimed as yours in fact are written and produced by me, Kanix Cane.

So now I hope to get an explanation from you about all this

 

I see this as a serious thing and I do not take this easely.

 

I hope you will do right for yourselves and hand over the information about track sales (and payments to DJ Eracer) and also what kind of contract agreement you've made with DJ Eracer, and of course stop all commercial sales of the track.

 

I hope this will work out good and there will be no further complications.

 

kindly regards,

Kanix Cane

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

21 person(er) läser just nu detta ämne
Känns som att den här följetongen får hela forumcommunityt att reagera och vilja agera... 🙂 Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja låten finns kvar på Spotify har jag sett, men antar att det tar ett tag innan låtar försvinner därifrån. Någon som vet hur länge det kan ta, så jag vet om de vidtagit åtgärder eller ej?

Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Helt sjukt! Spännande. Såg att någon Johanna hade kommenterat på nån sida (youtube?) att det var felstavat i titeln. Det stod Joanna eller liknande. Kan det handla om ett missförstånd mellan sångerska/låtskrivare/DjEracer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Helt sjukt! Spännande. Såg att någon Johanna hade kommenterat på nån sida (youtube?) att det var felstavat i titeln. Det stod Joanna eller liknande. Kan det handla om ett missförstånd mellan sångerska/låtskrivare/DjEracer?

Ja det är sångerskan, hon tog kontakt med mig och undrade över "remixen" som DJ Eracer gjort, men hon tyckte den lät precis som originalet. Hon trodde att jag kände killen och ville jag skulle säga till honom att ändra till det rätta namnet (Joanna).

Redigerat av Kanix_Cane
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Kollar man på det andra skivbolagets myspace sida så är det en viss Baranowski bakom det hela. Namnet återfinns på Hilltunes "contact" sida. Killen verkar vara från Polen, och inte USA. Det förklarar varför språket ser ut som det gör där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här upprör mig också. Misstag kan alltid hända men här verkar det vara uppsåtligt i och med att aktören börjat plocka bort materialet utan att kontakta dig först. Bra agerat av dig hur som helst!

Passa på att göra så mycket skärmdumpar som möjligt på de sajjter där låten finns uppe fortfarande. Denna tråd tex. kan utgöra en del av bevismaterial för det som redan är borttaget.

Har själv råkat/råkar ut för sånt här när jag lisencierat material till bolag i asien bl.a. Tyvärr så måste man googla sina alster med jämna mellanrum och när sublicenser tecknas hej vilt av oseriösa bolag med servrar i Ryssland är det inte helt lätt.

Hoppas att dom nu har ryggrad och återkopplar till dig med en förklaring och rimlig ersättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort en del skärmdupar medans låten låg uppe på deras hemsida, Youtube, Soundcloud etc. Sen vad det egentligen bevisar vet jag ej eftersom det är en ljudkälla som det hela gäller, men lika bra att göra allt man kan för att påverka och dra fördel om det vill sig så illa att jag måste gå vidare med detta. Det känns som en plikt mot mig själv att visa att en kränkning på detta sätt inte godtas.

Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Ja det är sångerskan, hon tog kontakt med mig och undrade över "remixen" som DJ Eracer gjort, men hon tyckte den lät precis som originalet. Hon trodde att jag kände killen och ville jag skulle säga till honom att ändra till det rätta namnet (Joanna).

Haha. Remixern... skamlöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Börjar känna mig otålig när jag inte får något svar från varken DJ Erace eller Hilltunes Records.

Slängde iväg ännu ett email till dem då jag nyss såg att de skickat ut Promos till radiostationer för dryga månaden sedan i USA, vilket någon här redan nämnt när jag tänker efter.

Hi,

 

I have also noticed you have been promoting the track to several Radio Stations in the US, this has to be reversed and dealt with as well as all places you've been making the track available.

 

If I won't get a reply from you soon I will carry this even further.

 

regards,

Kanix Cane

Redigerat av Kanix_Cane
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Du borde kanske ringa mr Eracer på telefon? Numret finns på hans sida och på eniro.

Uppför dig lugnt och vältaligt, fråga vad som försiggår, varför han har använt din låt.

Ge honom en chans att förklara. Berätta var du har sett låten och fråga hur han tänkte.

Om du/ni kommit så långt, säg att du måste begrunda hans svar, fundera på hur du ska fortsätta driva ärendet och att du kommer höra av dig igen. Då får du tid att tänka mera, + han kommer sova dåligt på natten.

Slänger han på luren innan du får några svar alls, så kan du ju skriva ett sms sen, att detta kommer bli polisärende. Även det bör få honom att vakna kallsvettig mitt i natten om han har något samvete.

Eller skriv ett brev med post. Folk älskar att få riktiga brev har jag hört. Adressen var inte svår att hitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...