Jump to content
Annons

Stulen låt släppt via hobby-skivbolag. Behöver hjälp att gå vidare.


Kanix_Cane

Recommended Posts

Tänk om det visar sig vara så enkelt som att din fru har lånat ut din cykel till en arbetskamrat, men glömt att tala om det för dig?

Då kan du också stå där med dicken i handen...

Om det är hustrur och arbetskamrater inblandade i det här fallet har jag definitivt missat något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Har nu tagit kontakt med en del krav och avsikter om kraven ej tillmötesgås:

Hej X,

 

Har kommit till min kännedom att du har släppt en singel på Hilltunes Records med titeln: "Waiting for love". Nu är saken den att låten är skriven och producerad av mig för 2 år sedan.

Vill omedelbart att du avsäger dig låten och meddelar ditt skivbolag att ta bort låten, samt att du ger mig tillgång till försäljningssiffrorna ni haft under den tid den legat uppe på diverse säljsajter.

 

Om inte detta tillmötesgås kommer jag att gå vidare med en polisanmälan. Förväntar mig ett snabbt svar från dig.

 

mvh Kanix Cane

Redigerat av Kanix_Cane
  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då!

Ska man behöva se sig omkring på Spotify och Itunes efter låttjuvar nu också? .. inte för att mina låtar skulle ha något direkt kommersiellt värde, men ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir väldigt förvånad över hela grejen. Jag i min naiva lilla värld var helt övertygad om att låtstölder i stort sett inte förekom. Och detta när hela produktionen är din, fräckt när man inte ens försökt dölja stölden med att göra en nyinspelning t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att kapa tråden lite... Vad ska man göra i förväg för att vara rättsligt skyddad mot liknande saker. Jag har bara spelat in mina låtar och sedan STIM-anmält dem. Behöver man som trådskaparen nämner försegla kuvert för varje låt och posta dom? Det blir många kuvert...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förjävligt! 😠 Men jag tror nog att detta kan bli allt vanligare i framtiden .Och vad gör man då ? om typ 100 sådana idioter är spridda över världen, tjänar pengar på musik man själv gör ,antar att man har får riktiga problem med detta då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga med det här, utöver det självklara med hela stölden, är ju att man kanske blir mindre sugen på att lägga ut "gratis"material på nätet i framtiden.

Riktigt j-a irriterande. Hoppas verkligen att TS får ordning på det här.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir väldigt förvånad över hela grejen. Jag i min naiva lilla värld var helt övertygad om att låtstölder i stort sett inte förekom.

Det gör de inte heller. Inte som i att medvetet, rätt av, offentliggöra ett verk som helt och hållet ens eget.

Om skivbolaget i fråga är seriöst (man kan inte avgöra dess seriositet bara genom dess "fula" webbplats som jag har för mig att någon tangerade) så måste man rimligen ta i beaktande att någonstans har en deal åtminståne påbörjats (men av ena parten kanske aldrig avslutats...).

Fråga till TS:

Finns det någon, och tänk nu efter, av människorna som figurerar bakom såväl produktionen som bolaget som du någon gång kan ha diskuterat release med?

Kan det, jag säger inte att det är så, men kan det vara så att någon av inblandade parter i produktionen har skickat låten till bolaget i marknadsföringssyfte, men samtidigt "råkat" godkänna ett "villkor" vid submit?

Om nej, hur vet du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart finns det sk originalet.
En högkvalitativ mp3 finns att ladda hem gratis här: http://kcx-studios.com/music/kanix-cane

http://www.youtube.com/watch?v=9zT81bAMgIQ

Och vilket är den stulna?
http://www.youtube.com/watch?v=VsIx3sTFtc4

Gott av YouTube är snabba.

Eller har hyenan snott hela wavfilen som låt?
Ja, hela originalproduktionen. Rakt av. Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga till TS:

Finns det någon, och tänk nu efter, av människorna som figurerar bakom såväl produktionen som bolaget som du någon gång kan ha diskuterat release med?

Kan det, jag säger inte att det är så, men kan det vara så att någon av inblandade parter i produktionen har skickat låten till bolaget i marknadsföringssyfte, men samtidigt "råkat" godkänna ett "villkor" vid submit?

Om nej, hur vet du det?

Är det inte bolagets sak att visa det i så fall, om det skulle gå så långt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lars, har du anmält på Soundcloud också? Eller väntar du tills jurister kopplats in och bekräftat att det är din sång som de publicerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som reagerar på att titeln är densamma?

Det finns bara fyra skäl till att man "stjäl" en låt och samtidigt behåller (original)titeln:

1. "Tjuven" är amatör.

2. Någon vill jävlas (med Kanix Cane), typ hämnas eller något.

3. En produktionsinblandad har tabbat sig.

4. Det finns ett avtal.

Är det inte bolagets sak att visa det i så fall, om det skulle gå så långt?

Jodå, absolut. Och som jag brukar nämna i liknande sammanhang. Seriösa bolag har alltid med en garantiklausul där överåtaren garanterar att ALLA rättigheter är egna och/eller clearade. Det innebär att om någon har varit oförsiktig vid överlåtelsen (från överlåtarsidan) så kommer den personen att få det riktigt, riktigt körigt rättsprocessligt sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...