Jump to content
Annons

Stulen låt släppt via hobby-skivbolag. Behöver hjälp att gå vidare.


Kanix_Cane

Recommended Posts

Hej,

Har nyligen stött på något jag ej tidigare varit med om. En fan på min facebook-sida för mitt artistnamn "Kanix Cane" postade en länk till en låt jag gjorde för 2 år sedan, dock hade låten ett annat artistnamn och enligt informationen på Youtube, där låten finns, släppt via Itunes/Juno etc.

Ett helt klart upphovsrättsbrott med andra ord.

Artisten som utger sig för att vara låtskrivaren kallar sig "DJ Eracer" och enligt "skivbolaget" (vilket för övrigt verkar vara nåt några kompisar dragit igång med tanke på webdesignen) är denna killen 26 år från Sverige.

Länk till låten som egentligen heter "Kanix Cane feat. Joanna - Waiting For Love" finns här:

http://soundcloud.com/hilltunesrecords/dj-eracer-feat-johanna-waiting

sången är gjord av en tjej här på forumet. Plus att jag har lagt upp arbetsexemplar av låten här för längesedan.

Hur skall jag gå vidare med detta?

Redigerat av Kanix_Cane
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom att han bor i Sverige blir det lättare för dig.

Tror detta kallas för ett tvistemål, då två privatpersoner är oense om något juridiskt.

Du skall alltså ge en tingsrätt en skriftlig ansökan om stämning vilket kostar 450:-

Om din motpart inte svarar kan målet bli en tredskodom, dvs att den som inte svarar eller uteblir förlorar målet.

Kanske det är bra att rådfråga närmsta tingsrätt om hjälp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har ej varit i kontakt med vare sig skivbolag eller privatpersonen i fråga. Tänkte kolla mig för först hur den rätta vägen är att gå. Tyvärr har jag inte skickat ett tape med låten till mig själv i ett obrutet brev så som man egentligen skall göra, vilket jag antar försvårar det hela. Det enda jag har är musikarrangemanget på min musikdator samt sångerskans "vittne" o matt det är jag som gjort låten. Vet inte hur det kommer stå sig. Men den andre killen lär ha mindre att styrka med än vad jag har..

Bör tillägga att jag släppt låten gratis på nätet, alltså ej via skivbolag.

Redigerat av Kanix_Cane
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ej varit i kontakt med vare sig skivbolag eller privatpersonen i fråga. Tänkte kolla mig för först hur den rätta vägen är att gå. Tyvärr har jag inte skickat ett tape med låten till mig själv i ett obrutet brev så som man egentligen skall göra, vilket jag antar försvårar det hela. Det enda jag har är musikarrangemanget på min musikdator samt sångerskans "vittne" o matt det är jag som gjort låten. Vet inte hur det kommer stå sig. Men den andre killen lär ha mindre att styrka med än vad jag har..

Bör tillägga att jag släppt låten gratis på nätet, alltså ej via skivbolag.

Vare sig det är kommersiellt eller inte kan du ju redan ha upphovsrättsskydd för den.

Kanske han tar bort låten om du berättar att du är beredd att gå vidare med fallet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken finns ju fortfarande att han bara ändrar namn på låten och fortsätter sälja den. Det är just det som sticker mig i ögonen, att han ska tjäna pengar på min musik som jag lagt ut gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upphovsrättsintrång faller under brottsmål, så det är bara att göra en polisanmälan. Fördelen med att det faller under brottsmål är att du ej riskerar något större utgift vid eventuell förlust.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad tråkigt, jag lider med dig. Vilket jävla svin!! Först hade jag gått den lagliga vägen så långt det bara går och försökt lösa det så. Hade inte det gått, hade jag varit beredd att sitta några år i fängelse. Men det är ju vad jag skulle gjort och det är inget jag rekommenderar dig att göra.(fängelse)

Lycka till och hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

<p>Personligen tycker jag att du bör kontakta vederbörande. Har ingen aning, men det KAN ju helt enkelt vara bara ett missförstånd (?)... Att direkt polisanmäla är ju inte så otroligt kreativt tycker jag. Kanske ni iaf kan komma överens om att denne 1) antingen plockar ner låten, 2) Ger dig, och dom som gjort låten rättmätig credit (del av förtjänst på såld vara). Om inte detta verkar gälla, så kan man ju fundera på att gå via lagens byråkratiska arm. </p>

<p> </p>

<p>Vem vet, med lite ödmjukhet inom rimliga gränser, kan ju leda till något annat. Inte värt att bränna broar "bara för att det går"... </p>

<p> </p>

<p>Hursomhelst. Hoppas det löser sig, och du har dokumenterad info om låt och text, så ska det nog ordna sig för dig. </p>

<div id="myEventWatcherDiv" style="display:none;"> </div>

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

"Skivbolaget" verkar ligga i usa? Ser inte seriöst ut för 5 öre på deras hemsida... det engelska språket är åt helvete. Men det kanske är unga n00bs med en dröm, och de anar inte att de släppt en snodd låt.

Fixa polisanmälan innan du kontaktar skivbolaget eller "artisten", så har polisen den kommersiellt tillgängliga låten som bevis.

Annars kanske skivbolaget plockar bort låten från itunes och liknande och det försvårar för polisen att göra något åt mr Låttjuv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår tyvärr inte på vilket sätt det skulle kunna vara ett missförstånd när personen i fråga skriver på sin Twitter "Check out my new song 🙂" och "My new single out now on the stores!" och länkar till densamme som i mitt första inlägg.

Det kan mycket möjligt vara så att de inte förstått att det inte är DJ Eracer som skrivit låten, men eftersom min originallåts filmklipp ligger högst upp i filmklippssidan då man lyssnar på DJ Eracer på Youtube torde de väl uppmärksammat att jag lagt ut låten för 2 år sedan.

Dessutom är personen i fråga 26 år, och ligger tydligen på Topp 100 DJ i Sverige så det känns som han borde ha lite mer koll, hade han varit 14-15 år hade jag haft mycket mer överseende.

Ja jag har även fått intrycket av att skivbolaget verkar oseriöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftet med idén?

För att utesluta missförstånd.

Du syftar på att han tror att han kan ta min låt och släppa den komersiellt då jag gjort den tillgänglig fritt på internet? Eller ska jag utgå från att han inte har alla indianer i kanoten?

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Det första du ska göra är att kontakta "DJ Eracer"; förklara läget och klargöra dina avsikter.

Återkom gärna.

Men då kommer han troligtvis säga "aha, ojdå" och plocka bort låten?

Och till följd av det lägger polisen ned eventuell framtida utredning då det inte finns några filer ute längre och de har svårt att visa att han begått ett upphovsrättsbrott.

Sedan kommer Eracer nissen vänta ett par månader och sno någon annans låt på samma sätt, i värsta fall med samma låt i och andra namn. Och behålla eventuella intäkter av låten som han inte var upphovsman till.

Nejdu... sådana lirare i såpass tydliga brottsfall, som detta verkar vara, ska bekämpas med hårda tag från början tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du syftar på att han tror att han kan ta min låt och släppa den komersiellt då jag gjort den tillgänglig fritt på internet? Eller ska jag utgå från att han inte har alla indianer i kanoten?

Jag syftar inte på något alls. Misstaget du gör är att du redan verkar utgå ifrån saker och ting utan att ha kontaktat "DJ Eracer".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syftar inte på något alls. Misstaget du gör är att du redan verkar utgå ifrån saker och ting utan att ha kontaktat "DJ Eracer".

Hur menar du då att ett sådant "missförstånd" kan ha uppkommit? Det är väl solklart att detta handlar om ren stöld. Om någon knycker din cykel, ringer du då upp honom och ber vackert om att få den tillbaka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då kommer han troligtvis säga "aha, ojdå" och plocka bort låten?

Och till följd av det lägger polisen ned eventuell framtida utredning då det inte finns några filer ute längre och de har svårt att visa att han begått ett upphovsrättsbrott.

Det är lite det som är grejen, see, man ska få en rimlig chans att bevisa att man inte haft något brottsligt uppsåt. Det gör man till exempel genom att anmana "gärningsmannen" att ta bort verket från "sin" sida. Och så sparar vi skattepengar.

Sedan kommer Eracer nissen vänta ett par månader och sno någon annans låt på samma sätt, i värsta fall med samma låt i och andra namn. Och behålla eventuella intäkter av låten som han inte var upphovsman till.

En till som "utgår ifrån" lite för tidigt.

Nejdu... sådana lirare i såpass tydliga brottsfall, som detta verkar vara, ska bekämpas med hårda tag från början tycker jag.

Det verkar vara ett brott och då ska det, utan några som helst förundersökningar, bekämpas med hårda tag från början...

Du bor i fel land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite det som är grejen, see, man ska få en rimlig chans att bevisa att man inte haft något brottsligt uppsåt. Det gör man till exempel genom att anmana "gärningsmannen" att ta bort verket från "sin" sida. Och så sparar vi skattepengar.

En till som "utgår ifrån" lite för tidigt.

Det verkar vara ett brott och då ska det, utan några som helst förundersökningar, bekämpas med hårda tag från början...

Du bor i fel land.

Borde då inte polis vara inblandad för att utreda med en förundersökning om det förekommit brott eller ej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du då att ett sådant "missförstånd" kan ha uppkommit? Det är väl solklart att detta handlar om ren stöld.

Var inte fånig! Missförstånd uppkommer. Det var bara en kort tid sedan vi hade ett "upphovsrättsligt" fall här på forumet där det till slut (efter kontakt) visade sig att allt bara var ett pinsamt missförstånd. Av respekt till berörda tänker jag inte avslöja tråd, namn eller detaljer. (Du får söka.)

Om någon knycker din cykel, ringer du då upp honom och ber vackert om att få den tillbaka?

Om du vet så pass mycket om "tjuven" att du till och med har numret till honom, så tror jag att polisen aldrig skulle blanda sig innan du hade kontaktat "honom".

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vet så pass mycket om "tjuven" att du till och med har numret till honom, så tror jag att polisen aldrig skulle blanda sig innan du hade kontaktat "honom".

Nummret kan man väl ta reda på om man vet vem det är, och adressen åxå. Var går då gränsen? Ska man nöja sig med att ringa upp vederbörande, eller kanske rent av åka hem och snacka lite med honom? Tror du polisen skulle vara positiv till det oxå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde då inte polis vara inblandad för att utreda med en förundersökning om det förekommit brott eller ej?

Kolla här... Det är mer för din skull att du först bör kontakta "DJ Eracer", förklarar läget och klargör dina avsikter. Därefter får han agera. Om du bara sådär på rankey-vis polisanmäler skiten och drar (om du lyckas) igång en rättslig process, och det slutar med att något uppsåt aldrig fanns, så står du där med dicken i handen och några tusenlappar fattigare.

Men vaffan, gör som du vill. Jag blir inte ledsen, jag lovar.

Tell me about it!

Korea kan kanske vara din grej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nummret kan man väl ta reda på om man vet vem det är, och adressen åxå. Var går då gränsen? Ska man nöja sig med att ringa upp vederbörande, eller kanske rent av åka hem och snacka lite med honom? Tror du polisen skulle vara positiv till det oxå?

Tänk om det visar sig vara så enkelt som att din fru har lånat ut din cykel till en arbetskamrat, men glömt att tala om det för dig?

Då kan du också stå där med dicken i handen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Steg 1. Kontakta bra Musikjurist.

Steg 2. Begär försäljningsstatistik från Itunes etc.

Steg 3. Begär Ip Logg från Youtube

Steg 4. Kolla Ipadressen till hemsidan.

Steg 5. Boka möte med Stim ( Plagiatkommiteen ) förutsatt att du är med i stim och att låten är stimanmäld.

Steg 6. Lämna in stämmningsansökan hos tingrätten.

Ovanstående i ordning , fungerar inte nummer 1 m.a.o DJ Eracer vill inte förlika gå vidare steg för steg tills sista blir rättegång.

Är själv inblandad i nästan samma situation dock med etablerat skivbolag och etablerad artist.

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...