Jump to content
Annons

hjälp vid intonering av "udda" stall


johnnyM

Recommended Posts

Hej,

Det är på det viset att g-strängen på min annars så välljudande squier har börjat intonera dåligt. Tänkte därför byta strängar och passa på att fixa till det samtidigt men insåg då att skruvarna som justerar strängen sitter under själva strängen.

post-30980-0-89498500-1334003214_thumb.jpg

Squier kallar det för "Fixed 'Top Loader' Bridge" .

Någon som vet hur man hanterar denna typen av stall? Just nu så är det enda sättet jag kan komma på att helt enkelt chansa och sedan sätta på strängarna, men det känns liksom inte rimligt…

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Det är på det viset att g-strängen på min annars så välljudande squier har börjat intonera dåligt. Tänkte därför byta strängar och passa på att fixa till det samtidigt men insåg då att skruvarna som justerar strängen sitter under själva strängen.

post-30980-0-89498500-1334003214_thumb.jpg

Squier kallar det för "Fixed 'Top Loader' Bridge" .

Någon som vet hur man hanterar denna typen av stall? Just nu så är det enda sättet jag kan komma på att helt enkelt chansa och sedan sätta på strängarna, men det känns liksom inte rimligt…

Håller med om att det är en lite udda lösning. Du får lossa på skruven lite grand och justera till rätt intonation med strängen på för att sedan släppa på strängen lite när du ska dra åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för tipset!

Så jag får alltså sätta på nya strängar löst, justera, stämma upp och kolla intoneringen, släppa på strängen, justera igen, stämma upp osv tills det blir bra?

Hoppas att man får till det på en gång då för annars så blir det ju ett väldigt skruvande..

Är det inte små insexskruvar som sitter på var sin sida av strängen?

Nej de justerar man stränghöjden med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Yep det blir till att göra det i steg till det stämmer men det får man göra med ett "vanligt" stall oxå annars riskerar man att strängen går av om man måste sänka flashiolett tonen mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...