Jump to content
Annons

Visst blir man snyggare om man kan sjunga?


G Bango

Recommended Posts

Är inte det här en typisk mansgris-sexistisk tråd, typiskt det snack som gör att få tjejer vill skriva här? Vad har det här med inspelning och musik att göra? Det handlar ju bara om att håna de som inte är fotomodellsmala.

Tror samma fenomen även kan gälla tjejer.. dessutom ligger tråden under allmänt.

Så vi kan vända på frågan också. Tjejer, blir en kille snyggare om denne kan sjunga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror samma fenomen även kan gälla tjejer.. dessutom ligger tråden under allmänt.

Så vi kan vända på frågan också. Tjejer, blir en kille snyggare om denne kan sjunga?

Sorry men det finns nog inte så mkt tjejer i detta mansdominerande forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det här en typisk mansgris-sexistisk tråd, typiskt det snack som gör att få tjejer vill skriva här? Vad har det här med inspelning och musik att göra? Det handlar ju bara om att håna de som inte är fotomodellsmala.

detta är visst en fråga som handlar om musik, för idag så är utseende väldigt viktigt om man ska kma långt i musikbranschen,, och dessutom så la jag denna tråd under Allmänt och om man läser vad som står under allmänt så står det "allmänt om musik", det står inte "allmänt om studio och inspelning".....

Link to comment
Dela på andra sajter

för idag så är utseende väldigt viktigt om man ska kma långt i musikbranschen

Mjaee .. det är väl att ta i ..?

Söker man till en professionell symfoniorkester/kammarorkester/kör så vill juryn oftast inte ens se en, veta ens namn, inte ens veta vilket kön osv. Vill inte påverkas av hur man ser ut när man spelar. Man får ett turnummer, och juryn - som ska plocka ut de bästa framförandena av styckena (alla spelar samma stycken) - sitter bakom en skärm så dom kan inte se, får inte tala med musikern heller, bara höra.

Inom jazzmusiken har utseende inte heller någon direkt avgörande betydelse, eller blues, folkmusik, mainstream rock osv.

Utseende har nog mest betydelse i den yttre spetsen av pop/rock-branschen som är riktade mot väldigt unga köpare; den del där själva musiken har som minst betydelse för kommersiell framgång - kanske man säger om man är lite bitsk. 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror samma fenomen även kan gälla tjejer.. dessutom ligger tråden under allmänt.

Så vi kan vända på frågan också. Tjejer, blir en kille snyggare om denne kan sjunga?

Sorry men det finns nog inte så mkt tjejer i detta mansdominerande forum.

Så därför ska man inte vända sig till dem som ändå finns?

Jag är tjej och jag har nog aldrig känt särskilt starkt att en kille blir snyggare om han kan sjunga. Däremot kan jag förstå tjusningen med killar som spelar gitarr, vilket var den parallell jag drog lite skämtsamt tidigare i tråden (om gitarrkillen man alltid hittar på fester). Det är ett välkänt fenomen att något som många kvinnor tänder på hos män är deras händer, och spelar man gitarr blir det ju onekligen mycket fokus på händerna.

På samma sätt kan jag i så fall tänka mig att det möjligen blir fokus på bröst(korg), axlar, mage och ansiktsdrag när man sjunger, eftersom dessa kroppsdelar blir mer eller mindre centrala vid sång. Detta kanske då kan ge effekten att ens utseende upplevs som mer fördelaktigt av de som betraktar en.

Edit: Skrivfel.

Redigerat av Borghild
Link to comment
Dela på andra sajter

Utseende har nog mest betydelse i den yttre spetsen av pop/rock-branschen som är riktade mot väldigt unga köpare; den del där själva musiken har som minst betydelse för kommersiell framgång - kanske man säger om man är lite bitsk. 😛

Jag kan skriva under på det där. Visserligen är (nästan) all musik mer eller mindre kommersiell, men det är när man har satt in kikarsiktet på den köpkraftigaste målgruppen/marknaden som utseendet (som i "snygg i nyllet") har prioriterad betydelse. Man liksom gör det "finare" än det egentligen är; ungefär som i reklam för bindor – varför tror ni att det mörkröda mensblodet alltid representeras av en klar blå vätska?

Steget därunder är dress code. När åldersgrupp och köpkraft inte har samma betydelse för branschen så är det i alla fall viktigt att klä sig enligt givet mönster. Det spelar nog ingen roll om det står "King Of Nashville" på ett skivomslag som visar en oxhornsprydd ingång till en saloon... Om artisten i fråga är klädd som Rob Hallford anno 198x kommer han, eller hon för all del, aldrig att tas på allvar av en Country Rock-publik. Samma gäller dansband, fast där är det (eller var, snarare) tillåtet att klä sig som en barnkalasfjolla, bara alla i bandet klär sig likadant.

Och i steget under det råder total blindhet för utseende. Kanske är det därför som alla bluesmusiker ser likadana ut: skägg, ölmage och raggarväst. Och Fender strata, såklart.

KAFFE! 🙂

(PS: Signia, har du blockat mig i din PM-funktion, eller är det bara så att du knappast kunde bry dig mindre om vad jag har att säga dig personligen? 😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ju mänskliga, allihopa, har ju alla såna här tendenser, på olika sätt. Killar slåss och bröstar upp sig till ingen nytta, men tycker det blir obehagligt när känslor kommer "för nära". Tjejer har sina egenheter på olika sätt, och i långa loppet slipas allas våra vassa kanter av mot varandras, och vi lär oss alla att förstå andra, förlåta och ha visst överseende med varandras egenheter.

Att istället gå och reta upp sig på sånt här, är ju ännu dummare än det man retar sig på. Det är ju att ödsla tankar, hat-känslor och negativ energi på saker som ofrånkomligen ingår i livet som människa, och aldrig kommer att förändras - saker man själv är skyldig till med, på sitt egna sätt.

Vi är bara människor. Alla, är vi det.

Det jag vänder mig framförallt emot här är att jag hatar att bli dömd efter en stereotyp bild av vad en man eller en kvinna är. Jag är långt ifrån den där mannen som "bröstar upp sig" och "aldrig visar känslor".

Jag vägrar tro att jag är ett undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejer, blir en kille snyggare om denne kan sjunga?

Och svarar en tjej på detta så gäller samma svar för alla kvinnor?

Om en kvinna frågar en mansgris vad han tänder på och han säger "unga 17-åringar med stora bröst", så är det också något som alla män ska belastas med?

Vad jag vill komma till är att jag inte tror på att man kan så lätt generalisera över kön; större variationer mellan personligheter förekommer. En människa är mer komplex än så.

En grej till som jag stör mig på när kläderna ändå är varma är när en man säger "du vet hur tjejer är", när de syftar på kvinnan de själva lever ihop med och på så vis tror att alla andra tjejer är exakt likadan som kvinnan i deras liv är.

.. och kärnan i den här frågan; blir en kvinna mer attraktiv om hon kan sjunga? Personligen tycker jag att det är ganska avtändande med falsksång snarare än att jag nödvändigtvis dras till någon som "sjunger bra". (Även om min fru iofs sjunger bra.... busted! 😄)

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggare och snyggare, nja jag vet inte. Jag tror mer som en annan skrev, att attraktionen kan bli större. Så om man ser någon som kan sin grej, tror jag att man helt enkelt ser på personen med nya ögon. Just om man blir snyggare tror jag inte på.

Exakt. Kreativitet och talang kan nog vara attraktivt för många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du snygg?

Jag vet inte? Vad tycker du?

dvibe_visingsisland.jpg

Komplett med manboobs och allt.

Säljer din talang?

Jag är tillräckligt talangfull med svetsen för att kunna sälja den kunskapen iallafall. Just nu är jag ju föräldraledig dock..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag vänder mig framförallt emot här är att jag hatar att bli dömd efter en stereotyp bild av vad en man eller en kvinna är. Jag är långt ifrån den där mannen som "bröstar upp sig" och "aldrig visar känslor".

Jag vägrar tro att jag är ett undantag.

Poängen var ju precis att döma stereotypt med, och hur fel det i princip alltid blir 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog tycker väl alla att en person är attraktivare om vederbörande kan sjunga eller har någon annan positiv förmåga/egenskap som egentligen inte har med de yttre attributen att göra. Ser det närmast som en universell självklarhet och inte mycket att diskutera.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

det har gjort studier där de bad kvinnor uppskatta sin attraktion till män i bilar. det visade sig att ju finare bilen var, desto mer attraktiv blev mannen. man har testat det här åt andra hållet men det fungerade inte då.

Åt andra hållet? Du menar att efter att jag duschat och dragit på mig luktagott, finskjorta och bländvitt leende så har min Volvo 142 samma dragningskraft som en Porsche kan ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åt andra hållet? Du menar att efter att jag duschat och dragit på mig luktagott, finskjorta och bländvitt leende så har min Volvo 142 samma dragningskraft som en Porsche kan ha?

nej, i fallet med bilar ökade endast kvinnors attraktion, inte mäns, om jag minns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MC Murder (oregistrerad)

Kan det vara så att egocentriska och utseende fixerade människor i större mån vill sjunga i ett band än att försvinna in bakgrunden som musikant?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Folk verkar tro att utseende och musikalisk talang går hand i hand.

Jag tycker det är rätt konstigt att folk blir så jävla förvånade när en Paul Potts eller Susan Boyle-figur dyker upp och sjunger bra.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...