Jump to content

Rolands SPD-SX ger för korta midi-signaler för Xpand att läsa


Recommended Posts

Har kopplat in min polares trumpad (roland spd-sx) för att få lite mer känsla när man spelar in trummor och percussion med samplade ljud.

Funkade bra när vi la trummorna med Addictive Drums men när vi vill lägga lite percussion å använda oss av xpand så verkar det som om midi-signalerna blir för korta för xpand att spela upp.

Dom spelas in men för att kunna höra dem måste jag manuellt, i efterhand, förlänga midi-noterna.

Detta funkar inte då man vill höra vad man spelar medans man spelar det.

Någon som har en ide om hur man löser detta problem?

Tack på förhand,

-ingo

Link to post
Share on other sites
Annons

Midisignalerna för korta? Det kan jag aldrig tänka mig. De skickar kommandot, och ljudet ska ju vara percussivt. Gissar att felet ligger i xpand, men kan ju givetvis ha fel. Kollat alla inställningar där?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      När man talar om att något ”låter MIDI” så innebär detta vanligtvis att ljuden låter overkliga, stela eller rent av robotaktigt. Det vill säga raka motsatsen till hur vi människor beter oss. Men så behöver det inte vara.
      I grund och botten är det två saker som avgör hur MIDI låter:
      1. Vilket ljud som används.
      2. Hur du spelar och/eller programmerar ljuden.
      Om du exempelvis använder ett samplingsbibliotek som för tankarna till billiga syntstråkar, så kommer det också att låta precis så. Det är alltså inte MIDI i sig som är problemet, utan hur det hanteras.
      Ett enkelt kvantiserat trumkomp utan dynamik som med största sannolikhet kommer att låta statiskt och omänskligt.
       
      En mer varierad tagning, med skiftade velocity (anslagsvolym), spökslag och små tempovariationer.

      Den stora boven i dramat, förutom val av ljud och den som spelar, är kvantiseringen. Det vill säga mjukvaruprocessen som tajtar till din MIDI-inspelning enligt exakta taktslag, om så önskas. Visst är det frestande att rätta till små misstag, men det ofta precis dessa misstag som gör att det låter mänskligt. Någon sa att 100% kvantiserad musik är lite som att läsa en text utan vare sig böjning, betoning eller förändring av takt. Utmaningen som musiker ligger nämligen inte att träffa rätt ton vid exakt rätt tillfälle, utan att förmedla en känsla. Din känsla. Det ska dock understrykas att de flesta inspelningsprogram låter dig välja hur mycket du ska kvantisera och ibland kan exempelvis 75-80% göra susen.
      Ett annat dilemma är att ljuden från diverse samplingsbibliotek ofta låter för bra. Må det vara trummor, stråkar, flyglar eller vad som helst egentligen. Vi människor gillar lite “skit under naglarna” och när något är för perfekt hajar vi till. Med detta i åtanke finns det några saker du kan göra för att förmänskliga dina MIDI-inspelningar (gärna i kombination).
      1. Använd en equalizer för att plocka bort den absoluta toppen, det ”snygga”.
      2. Lägg på lätt distorsion eller brus. Exempelvis i form av rullband eller mixerbordspluggar.
      3. Reverb och delay i olika grad kan placera instrumentet i ett ”verkligt” rum.
      4. Spela upp ljudet genom högtalarna och spela in igen, för än mer analog känsla.
      5. Jobba med automatisering och dynamik. Varierad velocity är din vän.
      6. Se till att variera varje takt, om än lite grann.
      7. Om du programmerar trummor istället för att spela, lägg till spökslag (ghost notes).
      8. Flytta otajta slag manuellt (istället för att kvantisera) och testa humanize-funktionen.
      En trummis är garanterat bättre på att spela in eller programmera välljudande MIDI-trummor, än någon som inte kan spela trummor. Precis som en pianist förmodligen kan lyfta ett mediokert pianoljud bara genom sättet att spela på. Sen är det naturligtvis så att det ställs högre krav på ett framträdande soloinstrument än en ljudmatta i bakgrunden. Med detta sagt finns det (idag) ingen magisk plugg som förvandlar dåligt spelad eller rattad MIDI till livfullt sväng – det är det bara du som kan göra.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
       
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
    • By Andreas Hedberg
      På årets NAMM visar Roland upp sin nya syntmotor ZEN-Core som gör att kompatibla Roland-hårdvaror kan använda sig av samma ljud, men också flytta dem mellan de olika hårdvarorna. Har du exempelvis gjort ett ljud på en Fantom, kan du kopiera det till en kollega som använder en Jupiter X.
      ZEN-Core ser till att både ljudkvalitet, karaktär och uttryck bli enhetligt mellan de olika hårdvarorna. ZEN-Core kommer kunna användas på Fantom 6, 7 och 8, Jupiter X, RD-88 Stage Piano samt grooveboxarna MC101 och MC707.
      Uppdateringen kommer i slutet av januari 2020.
      Läs mer hos Roland.

      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Andreas Hedberg
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Jon Rinneby
      Det största problemet med programmerade trummor är att de ofta låter mekaniska och orealistiska. Det blir helt enkelt ”för perfekt” - precis som med övriga midi-instrument för den delen. Detta är vi människor ytterst känsliga för. Vi gillar i regel små doser av defekter och felaktigheter, även om vi själva inte alltid är medvetna om detta.
      Med detta sagt finns det framförallt tre saker du kan tänka på när du spelar in eller programmerar midi-trummor, för att få dessa att kännas mer levande och humana.
      Människor har inte perfekt timing
      När du spelar in ett midi-spår, trummor eller andra instrument, så har du möjlighet att kvantisera varje anslag. Detta kan vara en bra idé när du precis spelat in, så att du vet att tagningen är tajt. Problemet är bara att riktiga trummisar aldrig är hundra procent tajta, oavsett vad de säger. Istället handlar det om svänget och vad som händer mellan varje anslag, snarare än att spela som en metronom. Kvantisera därför istället dina trummor till 80-90 procent och fundera på om du vill att trummisen ska ligga lite ”före” eller ”efter”. Ibland vill man åt drivet och ibland hänget. Det kan då vara läge att flytta hela midi-paketet några millisekunder framåt eller bakåt, beroende på låt.
      Människor spelar inte med samma styrka hela tiden
      Velocity är din bästa vän när det kommer till att få trummorna att låta mer levande och organiska. Det finns inget värre och mer avslöjande än kulsprutevirveln som smattrar på med exakt samma kraft i varje trumfill. Velocity kan ställas från 0-127 och beroende på vilka trumsamplingar eller trumprogram du använder, kan detta utnyttjas till fullo. Många inspelningsprogram har idag en så kallad randomize- eller humanize-funktion vilket kort och gott gör att det ena anslaget inte blir det andra likt. Det går naturligtvis även utmärkt att manuellt justera varje anslag, vilket ger än mer kontroll över trumsoundet.
      Människor har bara två armar
      I alla fall de flesta av oss. Var därför noga med att inte spela in eller programmera trumkomp som kräver att trummisen har fyra armar. Baskaggen borträknad kan man alltså bara spela på två delar av trumsetet samtidigt. Detta är extra viktigt att tänka på i fills eller när mycket cymbaler eller pukor används. Försök att tänka som en trummis.
      Överkurs
      Utöver ovanstående finns det naturligtvis också en mängd andra saker du kan göra för att få dina midi-trummor att kännas än mer som på riktigt. Här kommer några av mina favorittips
      Försämra ljudet i form av distorsion, bitcrusher eller annat. En nedgradering av ljudet kan många kommer vara en uppgradering och skänka lite välbehövligt liv åt ett allt för polerat sound. Jobba med spökslag. Det vill säga virvelanslag som knappt hörs, före eller efter varje huvudanslag. Ändra pitchen på individuella virvelslag, speciellt i fills, för att få mer mänsklig intensitet. Ju starkare anslag, ju högre pitch. Spela upp hela trumsetet genom dina högtalare och spela in igen. Gärna i ett stort rum. Komprimera sedan detta stenhårt och blanda in med originalljudet. Parallellkomprimering får även midi-trummor att andas mer. Öka tempot medvetet i refrängerna, 2-3 bpm räcker gott och väl. Spela in en riktig hi-hat. Det är ofta den programmerade hi-hatten som är boven i dramat. Blanda även in andra perkussiva element som tamburiner, congas, shakers och dylikt, vilket garanterat ger trummorna mer liv. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
    • By Ali_81
      Hej!
       
      Jag funderar på att skaffa en hemmastudio. Vill gärna pyssla med att göra låtar, sjunga samt spela gitarr. Har gjort en del forskning på produkter samt tittat på massor av Youtube videos. Då det fortfarande inte känns så lätt att bestämma sig bland en värld av produkter så tyckte jag att det skulle vara smartare att höra av mig till er kunniga.
       
      Jag skulle därför uppskatta att få er rådgivning , om förslag på en studio kondensor mikrofonpaket med stativ och reflektionsfilter, ett ljudkort, en keyboard samt hörlurar. Har redan ett par monitorer av märket Yamaha HS 80M, samt en laptop av märket ASUS med Processor: 1,7 GHz, och RAM-minne: 6,00 GB.
       
      Har själv kommit fram till att följande mikrofon Rode NT1 samt ljudkort Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen, och keyboard av märket Alesis Vl49 kan vara några alternativ att starta med, men vet inte om det går att använda dessa produkter tillsammans efter synkorisering av deras drivrutiner och mjukvaror?
       
      Har även haft en Audio Fast Track C400 som inte gick att använda efter installation på min tidigare Windows 7. Fick höra att jag saknade Flash player av en tidigare version, vilket gjorde mig förvirrad och frustrerad eftersom jag inte är så teknisk, så nu vill jag testa nyare ljudkort med förhoppning om att det ska fungera.
       
      Tar gärna emot er råd om vilken mjukvara (DAW) ni rekommenderar som fri och premium version, samt vilka keyboard som passar dessa DAW:s?
       
      Tack på förhand!
       
      Med vänlig hälsning!
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.