Jump to content
Annons

IAVA fler än jag och Hegobald här?


Florian le Sage

Recommended Posts

Jo som sagt, jag vet att Hegobald gick året eller terminen före mig på IAVA Institute of audio and visual arts som det så stolt hette, Sjunne Ferger låg bakom som så många andra grejor runt Örebro på den tiden sent 80-tal...

Sjunne hade sitt rykte, dels som en sjujävla trummis på blues & jazz & gruppen EXIT+ med erfarenhet fr. år i USA med storheter i branschen och dels som en entrepenör som aldrig betalade sina uppdragsgivare eller anställda på skolan varför han fick dåligt rykte hos vissa...brås nog på sin morsa Norskan Åse som startade powerhouse i Örebro, (där såg jag John Mayall 1988) men han hade endast en enda lektion för min kull om ca 12 pers. 1987 och det gällde truminspelning där han lirade Steely Dan Gaucho bl.a. på stereon och berättade om alla sorters percussioninstrument och hur man bäst mickar dom, + en skiva han gjort med enbart tystnad i protest mot den "moderna" tidens nonsensmusik 1987...intressant herre som jag dessutom hade viss connection med via en god vän till familjen fast jag aldrig träffat honom då!

Senast var jag och kollade på ett hus utanför Askersund som det visade sig han byggt och bott i efter tiden i Tångeråsa/Fjugesta men det passade inte mig som objekt, kuriosa dock hur saker faller sig och historien med alla trådar*

Bergsmannen

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gick ju aldrig utbildningen utan jag jobbade som lärare och studiochef där! 🙂 Började med att han anlitade mig ett par dagar för att lära ut lödteknik och service av elektronik samt lite basic förståelse för man läser kopplingsschema och servar mixerbord, bandare och annat.

Sjunnes radarpartner Anders Moberg och Sjunne anställde mig sen och ville främst att jag skulle utbilda i allt det nya som hade med MIDI och synthprogramering att göra men blev mer att jag höll i teoridelarna, allt från mikrofonteknik ljudteori akustik etc. Jag tog fram massor med självstudiematerial och prov också och blev förvånad själv då jag hittade en massa material jag gjort som jag sparat, att jag lyckats åstadkomma så pass mycket material. 🙂 Jobbade heltid 2 terminer fram till 1986 där. Men som du sa han var inte världsbäst på att betala i pengar men väldig kreativ på andra ersättningsformer. Jag bodde gratis i hans mors Åses hus mot att jag tog hand om hennes jycke Chick. Behövde jag bil så fick jag alltid låna den blå bussen etc.. Jobbade väl i princip alla vakna timmar på dygnet. Roligt och lärorikt det också. 🙂 Det var väl mest Anders Moberg som styrde upp verksamheten faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...
  • 1 år senare...

Har inte gått där men har träffat Florian och gör lite video jag också men från omgivningarna runt Sya när jag fräser runt i min El tuk tuk 

😄

Ibland som den här med lite konstiga färger och oskärpa

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...