Jump to content
Annons

Gemensam dans- och elektronisk musiktutorial


florianfalk

Recommended Posts

Har kollat runt lite på forumet men inte riktigt hittat det jag sökt, så därför startar jag nu själv en tråd där vi kan ge varandra råd och tips på hur man går tillväga för att göra elektronisk musik och dansmusik, och även ställa frågor ifall det är något man vill veta hur man gör, främst i logic då. Lite som en studiecirkel, fast på nätet.

Hoppas att det är fler än jag som känner behov av en sådan här tråd!

PS. Ifall någon tycker att den här tråden är placerad på fel ställe, eller ifall någon redan vet att det finns en sådan här tråd så får de gärna säga till, så flyttar jag eller tar bort den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe, jag jobbar oxå på den....

Dynamik, filter, vitt brus..... Det är vad jag sitter och pillar med just nu iaf.

Det är svårt att sätta fingret på vad man fatts (eller behöver ta bort), för att få det fetare...

Jäkla klurigt det här med att gå från att ha lirat hårdrock och HC i 10 år till att sätta sig och göra dansmusik!

Men vansinnigt roligt och utmanande =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mycket för tipsen båda två!

PS. Tipsa gärna andra om den här tråden, då jag tror att många skulle behöva hjälp med olika saker, och ju fler vi är desto mer kan vi lära oss!

Redigerat av florianfalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Den killen som har gjort ovanstående klipp på tuben har en hel hög med nyttiga tutorials upplagda.

Det kan va svårt ibland att hitta just det man söker efter annars på tuben, men kolla lite på hans videos och knappa dig vidare därifrån.

Det brukar jag göra iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd! Hakar på även om jag kör Ableton...

Mitt tips för större drop är att långsamt minska low-end före, och under tiden fylla på med up-swipes/noise osv, samt ca 4 taktslag före drop göra nåt mer drastiskt som att ta bort vissa ljud helt och mixa in nån snare/breakbeat. Sedan 1 taktslag innan samma sak igen, fast ännu mer drastiskt, som att ta bort ännu fler ljud (silence is golden) och börja dra in lite low-end.

Ett tips för percussions är att leka med grooves (dvs. swing och shuffle). Kan också vara kul med random-pluggar som dblue glitch, massa delay, reverse, reverb osv.

För tydligare clap/snare: Mixa claps i samma kanal som kick och komprimera tillsammans. Flytta anslag strax innan taktslag (så att det inträffar strax före baskaggen).

För fetare layers (flera stackade synthar): sätt lite förskjutning på de olika lagrena (kallas delay i Ableton Live, vet inte vad det heter i Logic). Komprimera tillsammans och enskit (vid behov).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det finns något sätt att ta bort instrumentalen från en låt, men ha kvar sången, utan att ljud kvalitén blir superskräpig. Att man liksom tar bort alla frekvenser förutom de som sången ligger på, om ni förstår vad jag menar...

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det finns något sätt att ta bort instrumentalen från en låt, men ha kvar sången, utan att ljud kvalitén blir superskräpig. Att man liksom tar bort alla frekvenser förutom de som sången ligger på, om ni förstår vad jag menar...

Tacksam för svar!

Det är möjligt, men resultatet blir inget vidare. Det stjälper mer än det hjälper, googla istället efter diverse acapella-hemsidor. Finns ett par stycken som är ganska bra och håller kvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan jag även rekommendera www.sonicacademy.com som har väldigt bra tutorials. House, dubstep, french-house etc. Det kostar dock en slant men kan vara värt det.

Kolla även in tidningen Future Music som har filmklipp med olika artister i deras studios. Avicii, Dahlbäck, SHM, Nicky Romero, Dada life etc.

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...