Jump to content
Annons

Fonogrambidrag, Kulturrådet. Hjälp med att förstå en formulering!


FreddeHstd

Recommended Posts

Någon som har sökt och lyckats få Fonogrambidrag?

Nå, min egentliga fråga rör en formulering på Kulturrådets sida, nämligen:

"Det ska framgå hur distributionen för fonogrammet är ordnad och i vilken allmänt tillgänglig och allmänt använd databas som produktionen kommer att vara sökbar."

Vilka databaser finns det?

Någon som vet, hade varit grymt att få ett svar på detta.

Är det fler som söker förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena, att söka fonogramstöd är en resa i sig, jag har sökt för flera artister och vissa egna produktioner förr, aldrig fått något!

Det ligger ett moment 22 i detta, du måste ha distribution ordnad dvs finnas söktillgängig i de angivna arkiven/databaserna och det kan du bara vara om du antingen har ett s.k. förlagskontrakt eller distrokontrakt i folkmun, eller att du själv betalar och reggar dig hos grammotex osv det kostade 5000:- för ca 5 år sedan, då har du spridning på dina alster, det är därför det inte är direkt lönsamt för en privat upphovsman utan minsta form av kontrakt att söka detta fr kulturrådet!

Det står så vackert att dom strävar e. variation och kvalitét/musikalisk egenhet/diversitet etc som skall främja och gynna folket, man tolkar det alltså som att dom vill främja kulturen och icke-komersiell musik, udda, folkmusik etc men så faller det på eget grepp att släppa in ny musik, för det är bara de redan etablerade som glider på bananskalen och får dessa "stöd" år efter år, tyvärr men det är fler än jag som upplevt detta och dessutom betydligt mer etablerade än undertecknad!

Du måste ha en f-skatt sedel + enskild firma registrerad också*

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha en f-skatt sedel + enskild firma registrerad också*

Tack för svaret. F-skatte och firma finnes.

Nej, jag har väl oxå en känsla av att det är ett långskott, men risken ökar ju om jag söker i alla fall...

Har hört att det finns en del relativt oetablerade artister/producenter som sökt och fått alldeles nyligen, men nja... Jag har väl inga större förhoppningar.

Men tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå. Har sökt ett antal gånger och också fått ett flertal gånger. Vi ska sitta ikväll och skriva två ansökningar. Jag kan dock säga att det är förhållandevis svårt att bli beviljad stöd. Speciellt om man inte är etablerad producent. Jag har för mig att det har funnits vissa krav att man måste ha en stadigvarande utgivning för att kunna bli beviljad stöd. Vet däremot inte om det fortfarande gäller.

I princip så handlar det om att du måste ha distribution på plattan så att den finns att få tag på publikt. Du kan alltså inte bara söka ifall du tänker ha plattan med och sälja på spelningar. Först och främst så är det väl Grammotex som vi pratar om när det gäller "allmänt använd databas" som alla skivbutiker har tillgång till. Tillgång till Grammotex får du ju som Florian pratade om genom en skivdistributör.

Jag vet inte ifall det går att hänvisa till att man har digital distribution enbart, men med tanke på hur folk lyssnar på musik nu för tiden så tycker jag att det borde fungera?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå. Har sökt ett antal gånger och också fått ett flertal gånger. Vi ska sitta ikväll och skriva två ansökningar. Jag kan dock säga att det är förhållandevis svårt att bli beviljad stöd. Speciellt om man inte är etablerad producent. Jag har för mig att det har funnits vissa krav att man måste ha en stadigvarande utgivning för att kunna bli beviljad stöd. Vet däremot inte om det fortfarande gäller. I princip så handlar det om att du måste ha distribution på plattan så att den finns att få tag på publikt. Du kan alltså inte bara söka ifall du tänker ha plattan med och sälja på spelningar. Först och främst så är det väl Grammotex som vi pratar om när det gäller "allmänt använd databas" som alla skivbutiker har tillgång till. Tillgång till Grammotex får du ju som Florian pratade om genom en skivdistributör. Jag vet inte ifall det går att hänvisa till att man har digital distribution enbart, men med tanke på hur folk lyssnar på musik nu för tiden så tycker jag att det borde fungera?!?!

Ja, vi får väl se. Känns som att den fysiska distributionen fortfarande är viktig, på pappret i alla fall.

Kollade upp Grammotex, och deras anslutningsavgift på 6 papp och 400:- i månaden gör det hela något ointressant för mig. Kanske dags att försöka fixa ett distributionsavtal, helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...