Jump to content
Annons

Vilka monitorer har ni?


rockstone

Recommended Posts

Fan grattis till Neumann-monitorerna de låter grymt faktiskt. Jag har dem inte själv men arbetat i dem ett par gånger. Själv känner jag att de kan var lite jobbiga att lyssna i utan ett par referensmonitorer med lite hi-fi kurva.

Tack. När jag saknar hifikurvan sätter jag på mig mina dt 770 😉 Annars brukar ja switcha över till mixcube eller akg 701 + VRM box för att gå lite perspektiv.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Capoten (oregistrerad)

Köpte till slut SE elektroniks Munro Egg 150, efter flera dagars provlyssnande i olika butiker. Är mycket nöjd hittills, men är inte färdig med studion ännu så dom är bara testade i vardagsrummet.

Gillar att dom kommer med en speciellt anpassad förstärkare med två separata ingångar och volymkontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

ALLTSÅ: Ju större, och massivare (tyngre) material som används i woofern desto sämre blir transient resposen och linjäriteten i mellanregistret. En mindre kon med känsligare material framhäver mellanregistret bättre, än en stor och tung.

Det finns en anledning att det finns 3-vägsmonitorer också - men de kostar ju också lite mer...

Jag är väldigt glad för ADAM A7X och tycker att de är grymt bra, men mina S3X-V tillhör förstås en lite annan liga... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

sE Munro the Egg.. Grymt sköna och fantastiskt snygga. Allt blir bra i dem verkar det som. Har testat nästan all musik från klassiskt till house och det känns bra precis jämt.

Jag fick lyssna på dessa en gång när min farbror lånade hem dom från butik.

Blev väldigt förvånad över hur bra dom lät, dom var så lätta och kändes så taniga..Så kommer det magiska ljudet ur dom! Förbluffande!

Jag sparar till dom faktiskt, är du fortfarande lika nöjd med dom?

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en anledning att det finns 3-vägsmonitorer också - men de kostar ju också lite mer...

Jag är väldigt glad för ADAM A7X och tycker att de är grymt bra, men mina S3X-V tillhör förstås en lite annan liga... 😉

Japp, är ruskigt nöjd med dem. Men jag kan tycka att de är riktigt luriga att mixa i. Det som låter bra i S3X-V låter nödvändigtvis inte bra i andra system. Varje gång jag känner mig färdig med en mix så är jag tvungen att referenslyssna i en hel del olika system för att kolla vad jag bör ratta om. Något som jag inte har behövt i mina tidigare lyssningssystem. Dock är det en ren och skär njutning att jobba med S3X-V, och jag kommer aldrig att göra mig av med dem. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, är ruskigt nöjd med dem. Men jag kan tycka att de är riktigt luriga att mixa i. Det som låter bra i S3X-V låter nödvändigtvis inte bra i andra system. Varje gång jag känner mig färdig med en mix så är jag tvungen att referenslyssna i en hel del olika system för att kolla vad jag bör ratta om. Något som jag inte har behövt i mina tidigare lyssningssystem. Dock är det en ren och skär njutning att jobba med S3X-V, och jag kommer aldrig att göra mig av med dem. =)

Är det pga att dom låter för bra än hur mixen är som det gör det svårt att få ett bra slutresultat med S3X-V? (Oj vilken lång och konstig mening)

😕

Jag sitter med KRK VXT6 och är nöjd! Funderar på att skaffa en baslåda. Mest för att jävlas med grannen.... 😑

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det pga att dom låter för bra än hur mixen är som det gör det svårt att få ett bra slutresultat med S3X-V? (Oj vilken lång och konstig mening)

😕

Jag sitter med KRK VXT6 och är nöjd! Funderar på att skaffa en baslåda. Mest för att jävlas med grannen.... 😑

Ja absolut, så kan man förklara fenomenet.

Med annan lyssning jag har använt på sätter jag en referens för när t.ex. botten börjar låta luddigt på grund av att monitorerna får jobba onaturligt.

Det fenomenet finns inte i S3X-V, för att det orkar med med hela jävla frekvensspannet även i riktigt hög volym.

Resultatet blir att masterkurvan ser ut som en jävla bergochdalbana.

Det är visserligen mitt eget fel att jag har lärt mig att jobba med usel lyssning från början, men jag vet att vänner som jobbar med ljud upplever samma fenomen när det lyssnar på mina S3X-V,

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Mackie MR8 (inte mk2)

2. Min farbror tipsade om dessa när jag inte visste något om monitorer så jag beställde ett par. Den senaste tiden har jag varit väldigt sugen på att byta då jag tyckte jag aldrig fick till basen. Då hittade jag info om akustikbehandling och gjorde detta. Jag blev mäkta imponerad av resultatet!

3. 8/10 då jag vet att det finns bättre, men helt klart bra monitorer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den senaste tiden har jag varit väldigt sugen på att byta då jag tyckte jag aldrig fick till basen. Då hittade jag info om akustikbehandling och gjorde detta. Jag blev mäkta imponerad av resultatet!

BRA! 🙂 För att få bästa möjliga utbyte av monitorerna, så ska man absolut ge sig på och akustikbehandla också. I vissa fall kan det göra större skillnad än att byta till bättre monitorer, beroende på hur illa det är ställt med akutisken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...