Jump to content
Annons

Vilka monitorer har ni?


rockstone

Recommended Posts

vi kör med enkla krk rokit 5 (med lyssning ca 40 cm från konerna och en dämpad vägg mindre än en ½-meter bakom lyssning), - och en gammal invand hemmastereo som referens. tror det är viktigare att känna till sin lyssningsmiljö ordentligt innan man börja drömma om dyra grejer och att just de skall göra resultat åt en. Jag brukar lyssna in mig på plattor jag känner mig hemma med, mina favoriter som man lyssnat på utan och innan i alla möjliga former, för att jämföra mixar. Kanske är en utomordentligt dålig idé för andra, men vi letar oss fram. KRK rokit 05 är f.ö väldigt bra för priset och eftersom vi inte befinner oss i någon "ens närmelsevis professionell" miljö så kommer dom nog räcka en stund till, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är lite utav en monitorfreak 🙂.

Har haft ganska många genom åren.

Alesis Monitor One Mk II

ADAM A7

ADAM P22A

Dynaudio BM6 (De passiva svarta)

Dynaudio BM5A.

Dynaudio Air 6

Dynaudio Air 15

Event Alp-5

Event TR-5

Event TR-8

Event Precision 6

Event Opal

Focal Solo 6

Focal Twin 6

Genelec 8020

Genelec 8030

Genelec 8040

Genelec 8050

Ino Audio Pip

Ino Audio PR10S (Singnatur modellen av Pip som studiomonitor)

KRK V4

KRK krk rokit 5

KRK VXT 8

KRK K-rok (Passiva)

Quad L11 L

Sonics Argenta

Snake S802

Snake med dubbla fyratumselement element, ungefär som KRK V88 fast mindre = Kommer inte ihåg namnet.

Totem Rainmaker

Tannoy Reveal 6

Tannoy Precision 6

Westlake BBSM-8

Yamaha NS10

Yamaha HS80M

Yamaha MSP5

Har som sagt bytt och haft en hel del monitorer = mest för nöje skull.

Idag bedriver jag mix och masteringsverksamhet och mina mains är Ino PR10S med Velodyne sub.

Har också Genelec 8030 och Yamaha HS80M.

Faktiskt tredje gången jag kommer tillbaka till båda dessa par.

HS80 är en av de monitorerna jag gör absolut bäst mixar på??

Fantastisk monitor sett till pengarna och spelar förvånansvärt rakt.

Simma cool!

bREAK THE NORM

Tänkte kolla om du kan ge mig en fingervisning då du är en av de få jag sett som också haft Event Alp-5. Jag nämnde innan varför jag inte trivs med dem och det är väl kortfattat: Jobbig "utstående" midd samt i stort sett fullkomligt avsaknad av bas. Bra diskant dock.

Av de monitorer jag funderar på att byta upp mig till finns det några du redan avverkat. Skulle vara intressant att höra din åsikt om följande monitorer jämfört med ALP-5: Event TR-5 (/Event TR-8), Yamaha HS80M, Alesis Monitor One Mk II, Genelec 8020.

flid & flöjd //Leo

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

bREAK THE NORM

Tänkte kolla om du kan ge mig en fingervisning då du är en av de få jag sett som också haft Event Alp-5. Jag nämnde innan varför jag inte trivs med dem och det är väl kortfattat: Jobbig "utstående" midd samt i stort sett fullkomligt avsaknad av bas. Bra diskant dock.

Av de monitorer jag funderar på att byta upp mig till finns det några du redan avverkat. Skulle vara intressant att höra din åsikt om följande monitorer jämfört med ALP-5: Event TR-5 (/Event TR-8), Yamaha HS80M, Alesis Monitor One Mk II, Genelec 8020.

Frid & Fröjd //Leo

Tjena Leo! Nu var de ju inte jag som ska svara, men jag kommer ihåg att jag lyssnade på en av mina mixar i dina Event ALP-5. Tyckte de lät förhållandevis bra.

Jag har själv Event TR-6 som i jämförelse med ALP har lite bättre low-mid/botten men saknar ändå den djupa lågbasen som många andra. Midden är inte lika framträdande i TR-6 som i ALP men ändå tydlig tycker jag. Diskanten i mina TR-6 tycker jag dock är lite lågupplöst och hård jämfört med en del andra, har en känsla av att ALP är lite snällare i diskanten men hur "högupplöst" diskanten är vet jag inte riktigt. I prisklassen som mina monitorer var då (runt 4000kr/paret) så tycker jag de är mycket prisvärda, inte någon kvalitetsmässig skillnad från ALP, bara lite annorlunda.

Själv har jag lyssnat runt på Adam, Focal, Genelec, Event, Dynaudio mfl och hittat många intressanta objekt. Dock har jag inte hittat någon under 5-6000kr som är värd att ersätta mina TR-6, så de kommer jag nog ha tills jag har en sådär 10.000 eller mer över. Lycka till med ditt sökande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Leo! Nu var de ju inte jag som ska svara, men jag kommer ihåg att jag lyssnade på en av mina mixar i dina Event ALP-5. Tyckte de lät förhållandevis bra.

Jag har själv Event TR-6 som i jämförelse med ALP har lite bättre low-mid/botten men saknar ändå den djupa lågbasen som många andra. Midden är inte lika framträdande i TR-6 som i ALP men ändå tydlig tycker jag. Diskanten i mina TR-6 tycker jag dock är lite lågupplöst och hård jämfört med en del andra, har en känsla av att ALP är lite snällare i diskanten men hur "högupplöst" diskanten är vet jag inte riktigt. I prisklassen som mina monitorer var då (runt 4000kr/paret) så tycker jag de är mycket prisvärda, inte någon kvalitetsmässig skillnad från ALP, bara lite annorlunda.

Själv har jag lyssnat runt på Adam, Focal, Genelec, Event, Dynaudio mfl och hittat många intressanta objekt. Dock har jag inte hittat någon under 5-6000kr som är värd att ersätta mina TR-6, så de kommer jag nog ha tills jag har en sådär 10.000 eller mer över. Lycka till med ditt sökande 🙂

Jaså? Lånade du mina nån gång eller var det hemma hos mig du lyssnade? Var ju ett tag sedan...

Som det nu ser ut står valet mellan Yamaha HS80 och Fostex PM2. Båda har ett överkomligt pris och har det mina ALP5 inte har: Basregister. Yamaha klingar ju lite mer "proffsigt" och Fostex lite mer "hemmastudio" om man bara lystrar till själva namnet. Däremot hörde jag ingen jätteskillnad på själva ljudet vad jag minns. Har lyssnat på båda i musikaffär men tyvärr i olika musikaffärer så jag har inte kunnat A/B lyssna på enbart dessa två...

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså? Lånade du mina nån gång eller var det hemma hos mig du lyssnade? Var ju ett tag sedan...

Som det nu ser ut står valet mellan Yamaha HS80 och Fostex PM2. Båda har ett överkomligt pris och har det mina ALP5 inte har: Basregister. Yamaha klingar ju lite mer "proffsigt" och Fostex lite mer "hemmastudio" om man bara lystrar till själva namnet. Däremot hörde jag ingen jätteskillnad på själva ljudet vad jag minns. Har lyssnat på båda i musikaffär men tyvärr i olika musikaffärer så jag har inte kunnat A/B lyssnat på enbart dessa två...

Jag har hs80. Riktigt prisvärda monitorer. Men gillar du det mid-forward ljudet så köp ns10m. Mycket bättre monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hs80. Riktigt prisvärda monitorer. Men gillar du det mid-forward ljudet så köp ns10m. Mycket bättre monitorer.

Jag gillar INTE mid-forward ljudet. Det är därför jag säljer mina Event Alp 5

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite utav en monitorfreak 🙂.

Har haft ganska många genom åren.

Alesis Monitor One Mk II

ADAM A7

ADAM P22A

Dynaudio BM6 (De passiva svarta)

Dynaudio BM5A.

Dynaudio Air 6

Dynaudio Air 15

Event Alp-5

Event TR-5

Event TR-8

Event Precision 6

Event Opal

Focal Solo 6

Focal Twin 6

Genelec 8020

Genelec 8030

Genelec 8040

Genelec 8050

Ino Audio Pip

Ino Audio PR10S (Singnatur modellen av Pip som studiomonitor)

KRK V4

KRK krk rokit 5

KRK VXT 8

KRK K-rok (Passiva)

Quad L11 L

Sonics Argenta

Snake S802

Snake med dubbla fyratumselement element, ungefär som KRK V88 fast mindre = Kommer inte ihåg namnet.

Totem Rainmaker

Tannoy Reveal 6

Tannoy Precision 6

Westlake BBSM-8

Yamaha NS10

Yamaha HS80M

Yamaha MSP5

Har som sagt bytt och haft en hel del monitorer = mest för nöje skull.

Idag bedriver jag mix och masteringsverksamhet och mina mains är Ino PR10S med Velodyne sub.

Har också Genelec 8030 och Yamaha HS80M.

Faktiskt tredje gången jag kommer tillbaka till båda dessa par.

HS80 är en av de monitorerna jag gör absolut bäst mixar på??

Fantastisk monitor sett till pengarna och spelar förvånansvärt rakt.

Simma cool!

Event Alp-5, kommer du ihåg vad du gillade dem? Jag hade såna ganska länge, och insåg först när jag bytt hur kass de var...

Link to comment
Dela på andra sajter

*Adam A5X

*Efter diskussion med Claes och vilket behov jag har så ville jag inte lägga mig på några "superdyra" eftersom mitt rum inte är behandlat och jag tror inte jag kan tillgodose mig den sista kvalitétsbiten så blev det dessa monitorer, inget skräp utan lite mellanklass.

Beslutet tog jag när Claes lovade att skicka med en Holmerups-bläckpenna...done! 😉

*Jag är nöjd...mindre nöjd med att jag själv har två andra musikrum i huset..bla. det vi i familjen kallar vinylrummet där mina tusentals vinyler trängs och då är det där jag oftast lyssnar av musik...så jag såg hellre att jag bekantade mig lite hårdare med pojkvännerna ADAM A5 No:1 och 2! 😎

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

tror det är viktigare att känna till sin lyssningsmiljö ordentligt innan man börja drömma om dyra grejer och att just de skall göra resultat åt en. Jag brukar lyssna in mig på plattor jag känner mig hemma med, mina favoriter som man lyssnat på utan och innan i alla möjliga former, för att jämföra mixar. Kanske är en utomordentligt dålig idé för andra, men vi letar oss fram. KRK rokit 05 är f.ö väldigt bra för priset och eftersom vi inte befinner oss i någon "ens närmelsevis professionell" miljö så kommer dom nog räcka en stund till, tror jag.

Tycker detta är mycket klokt tänkt!

Lyssnings-miljön samt monitorer/högtalare är något man lär sig, och bör lära sig. Har du full koll på hur ditt ljud återskapas i ditt rum och med dina monitorer/högtalare, så bör resultatet bli bra. Allt handlar om att lära känna sitt ljud, vilket du verkar vara helt inne på när du jämför mixar från plattor du gillar. BRA!!

Monitorer sägs vara "raka" i sitt ljud, ändå skiljer sig dessa olika monitorer och märken ganska mycket åt i det ljud man upplever från olika märken, i samma rum. Att sikta på dyrare monitorer/högtalare bara för att dom är dyra behöver inte innebära att du lyckas bättre med en mix. Har du lärt dig ljudet från dina RoKit så kanske ett byte till andra monitorer försämrar dina mixar över en längre inlärnings-period, oavsett om dom kostar 50.000 SEK. eller 2.000 SEK.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör just nu med fem Yamaha HS80 och en HS10-sub, plus har ett par Alesis Monitor One mkII som sekundärsystem (använder i princip aldrig längre), men tänkte byta ut HS:arna mot Ino-högtalare istället.

Jag ger dem 5/5. De har ett något opålitligt lågt mellanregister och en puckel i den högre midden mellan 3-6KHz som måste åtgärdas innan man kan jobba med dem. Dessutom behöver man sänka hela diskanten på dem.

Vad dom däremot gör väldigt bra (när man ställt in dem korrekt) är visa hur det höga registret faktiskt låter. Blir det vasst så blir det VERKLIGEN vasst! Jag är inte ett fan av att använda dem som huvudmonitorer, men dom kommer bli ett grymt sekundärsystem :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

ojdå

det får bli dagens "källa på det?" tack

Vad menar du med det?? jag äger både hs80 och ns10or. hs80 är väldigt scopade mellan 250-400hz och lite ljusare diskant (över 8khz) men annars har de samma typ av voicing i mitt tycke. ns10orna glänser på alla områden där hs80 kommer till korta.

Link to comment
Dela på andra sajter

mätkurva

107277d1232344138-modern-day-yamaha-ns10-equivalent-ns10-vs-hs50m-vs-hs80m-vs-hs10w.png

Jag skiter väll i någon jäkla mätkurva haha. Stod precis i en tråd på GS att även om just mätkurvan påns10orna inte är imponerande så är vattenfallet desto mer imponerande. Sen är även transient responerna än sisådär 1000x bättre på ns10orna

Och jag använder öronen och inte ögonen när jag lyssnar. Och då är ns10orna mycket bättre än hs80

Redigerat av crillemannen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter väll i någon jäkla mätkurva haha. Stod precis i en tråd på GS att även om just mätkurvan påns10orna inte är imponerande så är vattenfallet desto mer imponerande. Sen är även transient responerna än sisådär 1000x bättre på ns10orna

Och jag använder öronen och inte ögonen när jag lyssnar. Och då är ns10orna mycket bättre än hs80

. Enig
Link to comment
Dela på andra sajter

mätkurva

107277d1232344138-modern-day-yamaha-ns10-equivalent-ns10-vs-hs50m-vs-hs80m-vs-hs10w.png

Detdär var intressant. HS80 ser ju rätt linjär ut utom puckeln i början och slutet medan NS-10 har den där hemska stora uppåtkurvan i det jobbiga midrange-området, liknande mina ALP-5. Avslöjande, säkert, men fullständigt outhärdligt i längden.

Jag har nu hittat ett par begagnade Yamaha HS80 (vad står HS80M för?) för 2500:-

samt ett par Fostex PM-2 för 1800 kr (vilket jag antar får anses som ett pangpris?)

Inte min mening att stjäla tråden, men någon av dessa kommer troligen bli mina nya studiomonitorer

Någon som haft båda eller möjligheten att jämföra? Är det värt mellanskillnaden för Yamaha:n?

Rent funktionsmässigt så har ju Yamaha mer inställningar och basreflex bak, Fostex har inte mycket

till inställningar och basreflex fram. vilket borde göra den mindre känslig för hur nära bakomstående vägg de är placerade,

vilket i mitt fall är en fördel. Å andra sidan är det väl bara att kompensera med det med Yamahan genom att helt enkelt dra av lite bas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat ett flertal monitorer side-by-side i neutral lokal vid flera olika tillfällen, Genelec, DynAudio, Event, Adam, ESI, Fostex, KrK, B&W, Yamaha m.fl. Helt klart är att det finns flera monitorer som har mycket bra detaljupplösning, men ändå låter tydligt olika. Och det är inte frågan om att en högtalare låter mer eller mindre detaljerat, eller tematiskt, beroende på tillverkar-namn - även om det finns vissa gemensamma faktorer.

Tack vare lyssningen har jag kommit att ordna högtalare i två typer, baserat på klang, inte på detaljrikedom. Jävligt generellt:

1. Högtalare där ljudet kommer ut ur högtalar-chassit, varmt ljud, något mildare HIFI-liknande behaglig respons. T.ex. B&W, Event, ESI Near, DynAudio.

2. Högtalare där ljudet hörs inifrån högtalar-chassit, kallt ljud, väldigt neutralt, oförlåtande och ljus respons. T.ex. Adam, Genelec, Fostex, KrK, Yamaha.

NS-10 är ett intressant samtalsämne i sig. Vanliga som nearfields, men jag kan inte komma ifrån att det är högtalare med en väldigt personlig karaktär. Helt klart högtalare som man måste ägna lite tid åt att lära känna.

Nån som känner igen sig i den här ytterst personliga klassificeringen?

On-topic, har ett par B&W som monitorer, mixar oftare i lurar, AKG. Men anser att Yamaha MSP-10 + SW-10 är kanske mest prisvärda alternativet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj.. Håller ni på än? Som sagt.. Jag har 2 (3) monitorer.. JBL4430 som huvudmonitorer dom är stora och fullrange... Kräver dock ett stort och luftigt rum också för att fungera fullt ut.. Som närmonitorer har jag faktiskt ett par Yamaha NS10M som är oersättliga eftersom dom avslöjar så mycket i övers mellanregistret.. Och som referenslyssning sätter jag på mig ett par Ultrasone Proline 2500 matade genom en SPL Phonitor (som ofta får bli det slutgiltiga) http://spl.info/produkte/kopfhoererverstaerker/phonitor/videos.html 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Van Caine:

Jag kör just nu med fem Yamaha HS80 och en HS10-sub, plus har ett par Alesis Monitor One mkII som sekundärsystem (använder i princip aldrig längre), men tänkte byta ut HS:arna mot Ino-högtalare istället.

Jag ger dem 5/5. De har ett något opålitligt lågt mellanregister och en puckel i den högre midden mellan 3-6KHz som måste åtgärdas innan man kan jobba med dem. Dessutom behöver man sänka hela diskanten på dem.

Vad dom däremot gör väldigt bra (när man ställt in dem korrekt) är visa hur det höga registret faktiskt låter. Blir det vasst så blir det VERKLIGEN vasst! Jag är inte ett fan av att använda dem som huvudmonitorer, men dom kommer bli ett grymt sekundärsystem :-)

Vilka är det du beskriver, HS80 eller Ino?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars får man tacka för informationen till er andra. Jag hade planerat att skaffa Yamaha HS80 som andra högtalarparet för att komplettera

mina första monitorer. Men om det är som ni säger - att HS80 låter lik NS10 - då kommer jag inte att skaffa dom.

NS10 är verkligen en dålig högtalare tycker jag. Vidrig att lyssna på musik i och tidskrävande att lära sig mixa med.

Link to comment
Dela på andra sajter

bREAK THE NORM

Tänkte kolla om du kan ge mig en fingervisning då du är en av de få jag sett som också haft Event Alp-5. Jag nämnde innan varför jag inte trivs med dem och det är väl kortfattat: Jobbig "utstående" midd samt i stort sett fullkomligt avsaknad av bas. Bra diskant dock.

Av de monitorer jag funderar på att byta upp mig till finns det några du redan avverkat. Skulle vara intressant att höra din åsikt om följande monitorer jämfört med ALP-5: Event TR-5 (/Event TR-8), Yamaha HS80M, Alesis Monitor One Mk II, Genelec 8020.

flid & flöjd //Leo

Hej Leo!

Ledsen för sent svar.

Jag jobbar som studioansvarig på Ungdomshuset (Norrtälje Kommun).

I de studiorna har vi haft bara Eventmonitorer genom åren = vi är sponsrade av Fitzpatrick.

Av de Eventmonitorer jag har jobbat med och även haft i min egen studio så är TR-8 och Opalerna de jag tycker är något att ha.

kan tänka mig att 20/20 V3 är lite bättre än TR-8 och har även lyssnat på 20/30 och jag fick ett bra intryck av dom.

Jag har den filosofin att om inte monitorerna kan spela hela registret någolunda bra så är det ju inte mycket till monitor om man inte kör med sub.

Jag har nästan altid kört med sub oavsett hur lågt monitorerna går och delat vid 80Hz ungefär.

Event Alp-5 = nej jag tycker inte att dom är något att ha.

Var väldigt längesen jag använde dom men jag kommer ihåg att dom hade en tillbakahållen karaktär, inte så högupplösta.

Det var ganska mycket info som man inte hörde och man kanske inte kan förvänta sig så övermycket heller av en så billig monitor.

Utav alla de monitorer jag haft så rekomenderar jag varmt HS80M.

Visst finns bättre monitorer, men inte för dom pengarna.

Hade dom kostat tio så hade jag fortfarande köpt dom.

Dom spelar som jag skrev förut förvånansvärt rakt, är enkla att mixa i och man kommer långt med dom utan sub.

Jag tycker dom är fantastiska och kan säga att dom spöar måga av de mycket dyrare som jag har haft.

Jonathan

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Att "stå ut" med att inte monitorer återger basen är nåt jag inte kan fatta alls egentligen. Det verkar helt värdelöst ju. Att lyssna på musik i små fjuttlådor med tunn bas kan väl gå an, men att försöka skruva till ett maximalt bra ljud utan att höra basen? Om jag inte hör basen vet jag ju inte hur jag ska ställa in diskanten, cymbaler mm. Jag vill ha en sorts balans mellan bas o diskant.

Om jag tex spelar in en typisk gammal svensk visa med ak gitarr som komp, o jag dessutom lägger dit en elbas mixar jag elbasen ganska svagt i mixen eftersom det inte finns några diskantrika trummor eller annat som väger upp en fetare o starkare bas. Bastonena är nästan hälften av ljudbilden i modern musik, att mixa i monitorer som inte kan återge bas? Urk.

Några tankar bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "stå ut" med att inte monitorer återger basen är nåt jag inte kan fatta alls egentligen. Det verkar helt värdelöst ju. Att lyssna på musik i små fjuttlådor med tunn bas kan väl gå an, men att försöka skruva till ett maximalt bra ljud utan att höra basen? Om jag inte hör basen vet jag ju inte hur jag ska ställa in diskanten, cymbaler mm. Jag vill ha en sorts balans mellan bas o diskant.

Om jag tex spelar in en typisk gammal svensk visa med ak gitarr som komp, o jag dessutom lägger dit en elbas mixar jag elbasen ganska svagt i mixen eftersom det inte finns några diskantrika trummor eller annat som väger upp en fetare o starkare bas. Bastonena är nästan hälften av ljudbilden i modern musik, att mixa i monitorer som inte kan återge bas? Urk.

Några tankar bara...

Jo fast man kan bli jäkligt lurad på energin som finns i basen. Man mixar till en fet mix (tror man) sedan sitter det mesta fläsket under 100hz och då kan mixen i säg vara för tunn överlag.

Jag brukar starta utan sub sedan sätter jag på den när jag är nöjd med mixen och justerar sedan basen därefter, Basfrekvenser är mycket lättare att mixa och skruva till än resten av mixen tycker ialla fall jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo fast man kan bli jäkligt lurad på energin som finns i basen. Man mixar till en fet mix (tror man) sedan sitter det mesta fläsket under 100hz och då kan mixen i säg vara för tunn överlag.

Jag brukar starta utan sub sedan sätter jag på den när jag är nöjd med mixen och justerar sedan basen därefter, Basfrekvenser är mycket lättare att mixa och skruva till än resten av mixen tycker ialla fall jag.

Håller med om att man bör checka hur det låter även utan sub.

Jag mixar dock nästan hela tiden med den på.

Sen så tror jag att om man har en bra avstämd sub som integrerar bra med monitorerna dvs är inställd rätt osv så ska det inte vara några nackdelar med att faktiskt höra allt material.

Fast visst kan det vara bra att bara fokusera på vissa delar av mixen i olika system = auratone;), NS10 osv osv

Redigerat av bREAK THE NORM
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är något jag aldrig har kunnat förstå. Varför stänga av suben? Om man mixar fel med suben igång, så skulle jag snarare tro att man har fel balans mellan sub och satelliter (eller har missat akustikbehandlingen så att suben egentligen gör mer skada än nytta). Det bästa är enligt min mening att ha huvudlyssning som är så komplett som möjligt i hela registret. Man stänger väl inte av diskantelementet för att lyssna på basen, så varför ska man då stänga av basen...?

Har man för lite bas i lyssningen så överdriver man basen när man mixar, på samma sätt som man överdriver diskanten om man har varit överambitiös med tunna absorbenter eftersom de suger upp diskanten men lämnar övrigt i princip opåverkat... Öser man på för mycket med suben så mixar man för svagt i botten, så man måste se till att få rätt balans.

Jag kan tänka mig att monitorer som NS10 kan funka som komplement i vissa lägen, på samma sätt som de gamla Auratone och liknande, men att sitta med dem som huvudsaklig lyssning, skulle vara rena pinan, tycker jag...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...