Jump to content
Annons

Vilka monitorer har ni?


rockstone

Recommended Posts

Annons

1. Adam A3X

2. Efter kreativ ångest, velande, scannande av forum, reviews och provlyssningar in absurdum så hittade jag de som passade mina behov bäst

3. Det får bli en 7:a. De gör det som de ska inte mer men, återigen, de passar mina tämligen blygsamma behov ganska bra.

Har inga planer på att byta upp mig.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Alesis M1 Active

2. De var billiga. och lät tillräckligt bra för pengen.

3. 5, De är inte bäst. men de är helt klart dugliga när man lärt sig dem och sitt eget rum och har hörlurar eller liknande att jämföra. (Fast det hade ju inte skadat med bättre 😛)

Link to comment
Dela på andra sajter

1: ADAM S3X-V.

2: Är totalt såld på ADAM sedan jag testade S3A för flera år sedan och föll pladask för den otroligt fina detaljupplösningen. Har hunnit med ett par andra modeller (som också har varit kanonbra) innan jag äntligen hade råd med de nuvarande.

3: Nöjd på en skala 1-10? 26 eller något... 😉 Det blir inte bättre än så här i någorlunda vettiga priser, helt enkelt. Kan inte ha större monitorer i mitt rum, utan de passar perfekt. 🥰

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Event TR-6

2. Jag jämförde många olika monitorer i prisklassen 3-5tkr och fann dessa som klara vinnare då. Tycker de har en relativt rak frekvensåtergivning med ett neutralt, om än något hårt, ljud.

3. hmm får väl bli typ en 7:a det med... I prisklassen så är de faktiskt riktigt bra, men det har kommit mycket nytt senaste tiden som jag inte testat. Det jag är missnöjd med är diskanten som jag upplever har relativt hög distorsion. Dessutom så kunde man haft lite bättre lågbas, ska spela rakt ner till 45hz men de börjar gå ner lite redan vid 60hz.

Hade jag haft mer pengar hade jag definitivt inte köpt dem... Men som sagt, för priset, helt OK!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Focal CMS 50.

2. Googlade, frågade, lyssnade, väntade, läste, och kom fram till dem, de har vunnit lite priser och så.

3. Hittills en 9a, har inte haft dem superlänge så jag har inte provat sååå många saker, men de är hur bra som helst på allt jag gjort fram tills nu. De var dock lite smådyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag har också Event TR-6 och en Behringer sub.

Köpte dom efter provlyssning i den prisklassen och blev helt såld.

Nu borde jag nog byta upp mej till typ Adam a7x, men huset ska renoveras också.

Shulle nog ge dom 7 poäng pga priset. (4000/paret när jag köpte dom)

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Behringer 2030A

2. Budget just då, ingen chans att akustikbehandla i alla fall och inna var det datorhögtalare som gällde så var ett stort steg framåt.

3. 7, men har å andra sidan inte haft något att jämföra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Focal Solo6 BE

2. Har läst om monitorer (samt dreglat) i 1-2 år och varit i ett antal butiker och lyssnat längs vägen. Även läst kopiösa mängder på nätet. Levde förut med ett par Event 20/20 och kände att jag ville ha ett lyft.

3. Tyvärr lever inte akustiken i min sparsamma 1:a upp till kraven, så det är svårt att ge ett betyg. Ibland tycker jag mig skönja en bit av det ljud jag hörde under min provlyssning, men oftast maskerar rummet för mycket. Jag är dock tämligen säker på att jag gjort ett bra köp, för framtiden, då jag ska ordna ett bättre rum. Jag var ute efter en monitor som JAG tycker är bra, en "drömmonitor". Hade det inte varit en 8:a åtminstone, hade jag aldrig köpt dom. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Yorkville YSM1P

Det var rätt många år sedan nu, men jag kollade runt en hel del på olika forum och var på ett antal affärer och provlyssnade innan jag slog till. De kändes helt enkelt bäst för de pengarna då.

9/10 - De funkar klockrent för mig. Jag vet exakt hur de låter så jag tror att jag skulle behöva lägga ut rejält med pengar för att få något som skulle kännas bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Alesis M1 Active

2. Hade jobbat med dem tidigare och visste hur de lät, plus att det var det ända min budget tillät när jag köpte dem.

3. 7:a. Ganska raka och tydliga. Dock en smula svårmixat nere i djupbasen....

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Genelec 8020

2. Har i princip alltid jobbat med Genelec och man blir ju hemvan. När chansen dök upp att köpa ett par slog jag till utan att tveka. Upplösningen mellanregistret är grymt bra och är det något i mixen som låter skit så talar mina 8020´s om det, med besked.

3. 8/10...Jag tycker mycket om dem även om de saknar botten som kan göra vissa genres eller vissa partier svåra. Med vana och bra lurar är det inget problem. Jag skulle inte vilja byta och "lära mig" ett par nya igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Yamaha hs80

2. Köpte dem för några år sedan när jag var relativt ny i studio världen. Så det var ett jäkla turköp då jag fortfarande är nöjd med dem efter jag testat t.ex Event Opals.

3. 8/10. Diskanten är ju lite tröttande i längden. lågbas registret skulle kunna vara bättre men det är fortfarande bästa low-mid-end monitorerna

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Adam A8X

2. Vi googlade hövvet av oss, läste på olika forum, skrev trådar själv och fick svar, och gick sedan och testlyssnade en mängd olika. De enda som ens kom i närheten var Focal twin 6 Be, och de kostar sjukt mycket mer. Gillade inte riktigt toppen i dem heller. Det är framförallt i diskanten som Adam briljerar tycker jag. Helt sjukt tydlig. När vi lyssnade på våra egna mixar i dem var det som att man helt plötsligt hörde hur de lät för första gången, trots att man lyssnat på dem i ett otal anläggningar tidigare. Istället för "fan det är något som inte låter riktigt bra i lågdiskanten på denna mixen" hörde man direkt hur man skulle velat göra istället.

3. Jag har då aldrig hört något som låter bättre, men jag har ju t ex aldrig fått nöjet att höra ett par S3X-V, så för säkerhets skull säger jag 9/10.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Adam A7

2. Hade läst nästan enbart gott om dom. Gillade även att dom inte är överhypade i botten utan håller en ganska behaglig nivå.

3. 9/10. Har aldrig suttit vid ett par monitorer som låtit bättre. Testat krk, genelec mfl, men Adam låter bäst hittills. Min plånbok vill inte veta hur bra storebrodern till dessa låter! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec 8040 + 7070 sub

Hade jobbat med genelec innan(förgångaren till 80-serien och dom funakde bra. Jobbade med krk(ett hyggligt stort tvåvägssystem) ett tag och avskydde dom, och läste positivt om 8040. Köpte dom -05 eller nåt. Subben köpt vi förra året. Ville nå ner i djupbasen och samtidigt kunna spela starkt. Övervägde nytt trevägssystem istället... Är inte säker på att vi valde rätt. Fördelen med sub är ju att man kan switcha av suben och få lite av en till lyssning på det sättet...med sub på låter liksom ljudbilden lite annorlunda en bra bit upp i lågmiden.

Betyget blir väl typ 7 av 10. Dom gör sitt jobb, och sina fördelar, men också nackdelar. Har länge sneglat på adam...lyssnat på a7 och gillar dom...men ny lyssning idag skulle nog vara trevägs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par Event TR6.

Fick förlita mig mycket på Google och recensioner. Jag försöker alltid göra mycket research innan jag köper något och till slut föll valet på Event. Kommer inte ihåg de andra kandidaterna.

Om jag jämför ljud i förhållande till priset jag betalade (4000 kr för paret) så ger jag dem en 8/10. De räcker för mina behov och dyrare monitorer hade i alla fall inte dragit fördel av rummet jag sitter i. Jag är riktigt nöjd med dem och har haft dem i cirka 4 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Mackie HR824MKII som huvudlyssning // KRK RP5 Rokit G2 som alternativlyssning.

2. Köpte KRK för att ha nåt att fippla med hemma, Mackie för att ha i studion. Ledsnade på att ha monitorer hemma, för jag fick noll fritid, så jag flyttade KRK till studion. Köpte dom för att jag hade jobbat med Mackiemodellen tidigare och KRK fick jag rekommenderat av duktiga tekniker.

3. 8/10 - Dom gör vad jag vill att dom ska göra. Dock så är KRK mest nån slags glädjelyssning, då man inte behöver ratta speciellt mycket för att dom ska låta bra. Inte några vidare verktyg alltså, även om jag använder mig mest av dom när jag klipper och redigerar. Mackie för att verkligen kolla hur saker låter. Rummet och placeringen av högtalarna spelar ju däremot in till 75% om man får tro på Bob Katz så min prio ligger just nu på att få kontrollrummet optimerat.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

1. ESI nEar 08

2. Bra recensioner i kombination med pris som tilltalade vid köptillfället.

3. Jag är nöjd. Har inte mycket att jämföra med men har ofta behov av mycket bas vilket inte är ett problem med dessa monitorer. Vet egentligen inte hundra förrän dom står korrekt i ett akustikbehandlat rum - men 9/10 för nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Tapco S8

2. Helt vidunderligt bra deal så jag kunde inte låta bli.

3. Jag är superglad över dessa. De är rejält duktiga över hela registret. Tycker även att de är behagliga att bara slölyssna i. Det jag kunde hoppats på var lite mer room control inställningar på dem, annars är jag helt toknöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. NHT PRO A-20 (Now Hear This) fast med två separata förstärkare (M-20) istället för A-20-steget

nht_a20_speaker.jpg

Sen har jag även ett par hemmabyggda SQ-50. Skall snart bygga ett par SQ-100 istället.

2. Fick ett demopar till ett riktigt bra pris hos min handlare. Provtestade dem i studion och mixarna blev genast mycket bättre. Goda vitsord från branschtidningar och utländska forum gjorde inte saken sämre.

3. Betyg 8/10. De tål inte så högt ljudtryck, då slår baskonen igenom. Det drar ned betyget lite. Cool design med de inåtvinklade högtalarna. De separata slutstegen i rack känns betydligt bättre än de som sitter i aktiva lådor. Bra med justering av position. Nackdelen är att externa tekniker inte har erfarenhet av dem då de är relativt okända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jbl 2325 och en sub, 2310. Hade ett par yamaha hs80 förut för a/b-lyssning, men sålde dem för att kunna köpa annat.

Är nöjd, men ju mer jag upptäcker rummets begränsning så inser jag att inga monitorer i världen hade kunnat hjälpa mig mer. Lowmid och lowend är grumligt, inte monitorernas fel.

Måste fortsätta behandla rummet.

6/10 i nöjdhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adam A7X

Alltid drömt om dom sen jag var 17 år gammal, romantiserat dem i flera år. Tillslut fick jag ihop pengarna, och recensionerna kunde inte ha fel om mina älsklingar! 😄

9/10.

Fantastiska, ärliga, raka, och spelar sjukt högt. Problemet som jag ser det är att all musik låter så jävla illa för man hur verkligen hur alla compressors, limiters, eq's arbetar, man hör igenom ALLT i dessa, och det kan bli riktigt jobbigt om man är ljudfilosof. Så att ha ett par extra högtalare med mjukare upplösning kan bli din räddning... Att arbeta i dessa är en dröm, har öppnat upp mina öron för hur ljud verkligen FUNGERAR, hade tidigare Alesis M1, skillnaden är brutal. Som att gå från 90-talet till 2010-talet. Man får en uppfattning om hur transienterna formar sinnet i dessa som få andra högtalare skapar. Eftersom dom är så transientstarka så kan man mixa på låg volym, väldit låg volum, det är "ZEN" feeling i ljudet, man liksom flyter in i det, men synd att 99% inte kan skruva ljud, som man hör väldigt tydligt i dessa. 90% av all musik låter skit i dessa, man hör brytna transienterna, överladdade försteg/slutsteg, man hör tamefan strömmen gå igenom ledningarna. Det är väldigt enerverande till en början, men man vänjer sig med tiden. Att ha ett par större HIFI-lådor i samma rum är skönt när man inte pallar mer "krisp", dessa låter KRISP, vridar man på hög volym får man fan fälla ut pungskydd och hela kittet för dom KASTAR transienter i ansiktet på en, man grimmaserar rätt bra ska jag säga, iaf gör jag det. Så det väl det negativa, att dom MATAR ut ljudet, rakt i ansiktet på dig. Du kan inte skydda dig, och inte heller din mix, inget kommer undan ART-tweetern för den kastar skiten i ansiktet på dig, obarmhärigt och elakt. Gillar du musik som är dåligt mixad kommer du spy av att lyssna i dessa. jag har Löst det genom att hänga en bit toapapper över tweetrarna när jag lyssnar på dåligt mixad musik, då fångar dom upp lite av transienterna. Jag experimenterar vidare.

Luft har också en positiv inverkan på att mjuka till transienterna, så att flytta högtalarna så diskanten får vara lite luftburen snyggar till dom mycket, men man missar då förmågan att gå in i detaljer och urskilja små små delays. Speciellt om du har dålig akustik. Då är lösningen att trycka upp dom jävligt nära, och vrida på lite mer på tweetrarna och diskanten. Och sitta "I högtalarna" i stället för I rummet.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Dynaudio BM5A mkII

Jag ägde ett par esi near 5 innan men växte ur dem o ville uppgradera. Snokade runt en hel del på nätet i jakt på nya monitorer. Var först innepå genelec men hittade dessa av en slump. Provlyssnade i butik men tycker det är sjukt svårt att avgöra kvaliten genom lite butikslyssning. Jam sålde mins monitorer till mkt bra pris så jag slog till! Aldrig ångrat mig!

Betyg ger jag 8/10, det jag saknar är botten men det får man räkna med när det kommer till en liten monitor.

För tillfället är mina Bm5:or ute på vift och har istället ett par Mackie hr824 hemma. Grymt basregister i dem men saknar mid och highs. Skulle vilja ha botten från mackie och toppen från dynaudio 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Event ALP 5

Jag var på jakt efter ett par monitorer i den lägre prisklassen och hade siktet inställt på Tannoy Reveal Active och hittade ett par begagnade som tyvärr hann gå till annan spekulant. Gillade dem när jag lyssnade på dem i musikaffären men nya hade jag inte råd med. (dessa var alltså några år sedan och det var de äldre blåa monitorerna) En annan musikaffär hade en tokbra deal på Event Alp 5. Tror de var demoex och de ville bli av med sista paret. Och jag köpte dem mer eller mindre på stående fot.

Nu har jag haft dem i flera år och de är de första och enda monitorerna jag haft än så länge (kopplade upp till en fin Technics stereo innan som jag haft sen tonåren och kan utan och innan) men jag har aldrig riktigt blivit vän med dem. Känns lite "jobbiga" om man sitter för länge framför dem. Skrikiga är väl att överdriva, i brist på bättre ord får jag nog beskriva dem som lite "jobbiga" i midden helt enkelt. Mycket mellanregister och diskant, visserligen väldigt fin och detaljerad topp, men vandrar man ner i registret börjar det "jobbiga". (Ska tydligen vara väldigt lika Yamaha NS-10 har jag förstått) Men det största problemet är att basen i stort sett saknas. Det finns liksom inget där. Och de har inga inställningsmöjligheter vilket också är en stor nackdel. Ett tag var jag inne på att komplettera dem med en sub, men den tanken har jag övergett och är nu istället fullt upptagen med att leta efter ett par värdiga ersättare. De som känns intressantast just nu är Adam A5X, Genelecs mindre modeller ur 8000 serien, ev KRK men tycker de är fula, Event 20/20, uppstickaren RCF, begagnade Yamaha HS80 eller Fostex PM2

Mitt betyg på Event ALP 5 tänkte jag först sätta 5 på med tanke på alla negativa egenskaper, men väger man in det otroligt billiga priset så får det bli en 6:a

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...