Jump to content
Annons

José González - få till samma sångljud


barrf

Recommended Posts

Hej Studioforum!

Jag undrar om någon har något/några tips om hur man får till ett liknande sångljud som José Gonzáles har? Dels syftar jag på hans solokarriär, men även på bandet Junip (som är helt fantastiskt). Man hör tydligt att det är en del dist och dubbning samt stereobreddning. Eventuellt lite chorus då och då... Men det är ett speciellt sound som iaf jag direkt kopplar till honom. Men jag kan bara inte sätta fingret på det. Något tips?

PS: Jag vill gärna slippa svar som har med röstkaraktär att göra. Detta handlar endast om effekterna som används. Min röst är inte lika bra såklart... men jag tror, eller vill tro, att det skulle bli intressant med en liknande effektbehandling.

Så vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar om att gaina upp, och lära dig flytta luft med rösten. Det är det som skapar ambiensen i hans sång. Hög gain på preampen, perfekt avstånd så det blir en tajt bas, och sedan eqa fram lite värme, och ta bort det bumliga, och sedan compressa upp det ganska tajt. Men absolut inte ta bort transienterna i rösten, gärna ha kvar mycket dynamik. Sedan plateverb som du gärna får boosta fram rösten lite i, så den sjunger igenom bra, så det verkligen låter som ett instrument. Sen har du delay, dubbning som du sa, chorus vet jag inget om, på sina ställen kanske.

Att använda en kondesatormick är väldigt viktigt. Och vadå inte lika bra röst? Din röst är din röst, och den är bra. Så försök att få fram den känslan, av att vara "bra", den går också igenom mixen...

Good luck man

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Martin!

Varför är det så viktigt att ha en kondensatormic istället för dynamisk i detta fall? Jag har iaf en billig B1:a som duger för stunden, men är lite vass i diskanten.

Vad menar du med att flytta luft med rösten?

Plåtreverb med lite predalay är det jag siktar på, men det låter helt enkelt lite väl "oklart". Det låter "spretigt".

Link to comment
Dela på andra sajter

För att fånga upp luftströmmarna och rörelserna från läpparna, för att få med transienterna en dynamisk inte får med. Som att ta en bild med större kamera helt enkelt. Blir mer detaljerat.

Du kan också köra dynamisk, självklart. Det fungerar, och ibland blir det snyggare om man inte har riktiga hi-end prylar...

Flytta luft... forma läpparna till ett Uuuuu och blåss uuuuuuu utåt, du använder diafragman här. Han sjunger mycket med den, så att micken fångar upp en bra grundton, det är egentligen denna som han modulerar fram hela soundet med, genom att alltid vila på grundtonen, och forma tonerna ovanför. du måste vara avslappnad och liksom "blåsa in" toner i micken för att det ska låta likadant. det ska vara som att ligga, skönt, men ändå lite ansträngt. om du förstår hur jag menar. det är att flytta luft när man sjunger, att man flyttar med en del av sig "själv" in i mixen.

Avståndet är allt. Du måste ligga precis på toppen av "flamman" för att få det där soundet han har, om du tar och gainar upp rejält, och höjer i lurarna, drar på ett verb, och om du vill compressor (så kan du hör ännu mera vart flamman ligger), sen vandrar du till och från micken när du gör ett, auuuummmmm ljud (prova också aaaaah), på ett ställe kommer M:et gå igenom perfekt, det är det avståndet du ska hålla till micken helatiden när du sjunger, du kan backa av flamman på vissa partier som en effekt. Då blir det kallare, eftersom basinformationen försvinner och också viss tydlighet därav.

Ja, och du får stämma av avståndet till micken beroende på vilken tonart micken går i... självklart. Eftersom olika frekvenser har olika avstånd.

Med en compressor kan man hitta flamman mycket lättare med otränade öron!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till José González - få till samma sångljud

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...