Jump to content
Annons

Hjälp mig välja ett instrument


Albin99f

Recommended Posts

Hej har svårt att bestämma mig vilket instrument jag ska köpa!

Jag har keyboard och elgitarr men vill köpa lite nyare grejor. Dem instrumenten jag har är som sagt "dåliga" Samtidigt bill jag oxå köpa en elbas 4 strängad.

Har typ 3000kr men vet inte vad jag ska köpa först! ViIl ju ha allt liksom 😛

Hur tycker ni att jag ska göra???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj, Har du kollat vad instrument kostar idag?

Du skriver att du har "dåliga instrument" och sen att du har en budget på 3000:-? vad kostar dina andra instrument då? Jag tror knappt att du får ett (1) bra instrument för 3000:- om du inte hittar något på blocket som Florian sa. En elbas för 3000:- (ny) lär inte ha några komponenter att hurra för och chansen att du blir extremt missnöjd känns överhängande..

Du får tänka på att dyrare instrument inte enbart är det för märkets skull utan att mer möda har lagts ned på hur bra ton instrumentet har, hur lättspelad halsen är, hur bra den håller intonering osv, osv, osv.. om du är seriös med musiken skulle jag först och främst fundera på vad du vill göra och vilket instrun´ment som känns roligast sen skulle jag rekommendera att du spenderar ett par tusen till och få bra kvalité på komponenterna, för med bra kvalité kommer även ett instrument som låter bra och det blir extra roligt att spela... köpa 3 instrument för 3000:- tror jag blir svårt även på BR-leksaker.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, Har du kollat vad instrument kostar idag?

Du skriver att du har "dåliga instrument" och sen att du har en budget på 3000:-? vad kostar dina andra instrument då? Jag tror knappt att du får ett (1) bra instrument för 3000:- om du inte hittar något på blocket som Florian sa. En elbas för 3000:- (ny) lär inte ha några komponenter att hurra för och chansen att du blir extremt missnöjd känns överhängande..

Du får tänka på att dyrare instrument inte enbart är det för märkets skull utan att mer möda har lagts ned på hur bra ton instrumentet har, hur lättspelad halsen är, hur bra den håller intonering osv, osv, osv.. om du är seriös med musiken skulle jag först och främst fundera på vad du vill göra och vilket instrun´ment som känns roligast sen skulle jag rekommendera att du spenderar ett par tusen till och få bra kvalité på komponenterna, för med bra kvalité kommer även ett instrument som låter bra och det blir extra roligt att spela... köpa 3 instrument för 3000:- tror jag blir svårt även på BR-leksaker.

Lycka till.

Jag ska inte köpa 3 instrument för 3000kr bara ett instrument. 😛
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska kunna hjölpa dig fatta beslut får du nog komma med mer information av vad du vill ha ut av hjälpen, Vad är viktigt och vad som är oviktigt i sammanhanget.

De första trummorna jag sparade ihop till så var inte ljudet alls avgörande, bara det inte hade samma sound som telefonkatalogen eller några av morsans kastruller, var det ett lyft. Det andra riktigt stora set'et kostade bra mycket mer men då visste jag hur de skulle låta och vilka komponenter, cymbaler e.t.c det skulle vara och då fick det fick avgöra priset.

p.s

Ändrade titeln på tråden.

Försök att göra en bättre beskrivning av dina frågor i fortsättningen så ökar chanserna att du får rätt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle kunna hitta en billig gjuten Texas-bas nå'nstans. En basist jag lirade med som hållt på i 30 år o spelat med Herbie Hancock o de andra pågarna kör vanligtvis femsträngade monster för fem- eller sexsiffriga belopp. Han köpte en ny Texas-bas för 1800 spänn i hastigheten och löved it. Den lät faktiskt bra, och du kan ju hitta hyfsade begagnade basar annars. Epiphone har väl släppt nå'n ny nu eller?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...