Jump to content
Annons

Duger min sånghörna? (placering i rum, etc) "med ritning".


FGF

Recommended Posts

Hej!

Jag är nybörjare när det kommer till egen inspelning hemma. Har dock läst endel på forumet och kommit fram till den här lösningen. (BILD)

Jag undrar som rubriken säger om detta kommer att duga.

  • Jag spelar in akustisk gitarr å sång
  • Rummet är stort.. 26kvm & 3,20 cm takhöjd.
  • Huvudsakligen vill jag kunna spela in demos men med bra kvalite för att kunna skicka på mixning å mastring. Jag tänkte även spela in mitt egna samplings bibliotek av akustisk gitarr då jag vill ha bra kvalite på ljuden å slingorna.

Är det nått jag bör tänka på när det kommer till själva in-ljudet i micken? Ex om det är bra med en matta mellan absorbent-väggen och micken eller om jag bör placera den annolunda.

Tacksam för alla svar, hittar inget på forumet som matchar exakt detta exempel i denna djungel av vetskap.

post-30716-0-72512300-1328662089_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Common my peeps, jag vet att det sitter folk med otrolig kunskap här.. Sånghörna av mineralull i ca 26m2 (84m3) stort rum. Blir det hyffsad kvalite på ljud in i mikrofonen (enligt ritning)?

Eller är den här lösningen SKIT DÅLIG? ;/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Frellé!

Du har säkert redan tänkt på det, men du kan ju alltid flytta runt din vägg tills att du hittar en bra placering?

mvh~

Självklart! Men jag har en tendens att förhasta mig i köp och göra grejer sen brukar det typ (någon dag efter att jag köpt eller gjort något) visa sig att: "det hade varit mycket smartare att göra såhär".. "men det där funkar kanske också". haha!

Men nu har det varit så pass många å kollat här inne utan att påpeka nått så nu kör jag igång med bygget. Sen får jag som du föreslog flytta runt väggen och testa mig fram 🙂 Tänkte hänga upp gardiner också på en av kortsidorna så det inte blir så "hårt" ljud i rummet. Sen får jag väl se hur det låter.

Piz

Link to comment