Jump to content
Annons

Släppa vinyl på ett tyskt bolag, frågor angående "GEMA"


Stonerbox

Recommended Posts

Hej gott folk och fä! Det var ett lång tag sedan sist.

Det är nu så att jag skall släppa en skiva med bandet på ett litet skivbolag i Tyskland under 2012. Har fått reda på att det finns något som kallas "GEMA" i Tyskland, en form av tysk version av STIM skulle man kunna säga. Dock verkar dom agera mer som diktatorer där i jämförelse med STIM i Sverige.

GEMA kräver tydligen en betalning på 13% av priset på varje pressad vinyl (som i detta fall är 500 ex) annars får man inte tillstånd att pressa. Dom kräver också detta för att dom skall "ställa upp" och kontrollera verken samt samla in pengar likt så som STIM gör här i Sverige.

Jag har efterforskat en del runt GEMA och dom verkar inte vara uppskattade i Tyskland. Många vill till och med påstå att dom aldrig har sett skymten av pengar trots "airplay" på radio och television. Folk påstår att om man ska få något av dom så måste man vara en väletablerad produkt, likt Radiohead m.f.l

Jag tänker mig att det måste finnas flera musiker här som har släppt i Tyskland tidigare och vet lite mera om saken. Kan man gå runt det eller är det kört?

MVH, Stonerbox

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte koll på GEMA som sådant men det är väl inget du/ni som band behöver oroa er för?

Vårt bolag tar de de kostnaderna, inget vi behöver fundera på.

Misstänkte nästan detta. Bra att veta att det inte är jag som upphovsman som skall stå för dessa kostnader.

Det kändes lite luddigt i förklaringarna som jag har läst online. Plus att Gemas hemsida är 90% på tyska, trots att man väljer engelska.. jisses...

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...