Jump to content
Annons

FLStudio vs Andra program (inga p15 med basshunter drömmar)


Cloffe

Recommended Posts

Tjaa! Tänkte börja producera musik igen

har flera år jobbat i olika cubaseverisioner, prövat på FL en del på vägen också.

Nu är de så att jag tänkte lägga pengar på att faktiskt köpa ett program

kanske FLstudio 10 signuature bundle inte så värst dyrt

och känns jävligt värt den slanten de kostar.

De snackas ju en del om att FL är ett riktigt B program

Är de verkligen så ??

Jag tycker de verkar vara ett riktigt bra program

med många grymma och användbara funktioner

Och inte låter dåligt alls om man klarar av att ratta lite bara..

Skulle vilja höra andras synpunkter som jobbat med andra program också

Inga p15 som drömmer om att bli nya basshunter utan vill höra med folk som

Är duktiga med stora erfarenheter av att producera all möjlig musik

från pop till oändligheten och vidare.. Tacksam för svar 🙂 fred och kärlek!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du använda FL, gör det. Vill du använda något annat, gör det. Vill du använda flera, gör det. Förstår inte att det ska vara så svårt.

Du får inget svar på runt sju timmar så du antar att det bara är "p15 med Basshunter-drömmar" som använder FL? Suck...

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara bumpa tråden men nu verkar de finnas liv 😉

Undrar bara vad folk saknar i exempel cubase som dom har i FL eller tvärt om..

FL är ju ett billigare alternativ än cubase

Men är de värt de? Eller kommer man ångra sig och velat köpt cubase ist?

Jag gillar fl för de här med automatisering av alla reglage på effekter

Och de är jävligt smidigt allting.

Cubase är också ett bra program ganska lätt pch smidigt

Men man får typ huvudvärk efter man suttit ett par timmar

De är så grått och tråkigt..

Mixern i fl känns också mycke lättare och smidigare

Säg vad ni tycker ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade funnits liv i tråden oavsett om du bumpat den eller inte.

Jag har aldrig använt Cubase, annat än en sväng i Sony Acid har jag alltid kört FL. Dels för att det var en kompis som satt med det först, och sen lärde jag mig det (även om det så klart är en hel del jag inte vet än). Och det är det här man bör tänka på, tycker jag, känner du att du kan arbeta med programmet, passar det ditt sätt att arbeta, använd det!

Dra hem demoversionen av FL och latja runt, känn på grejerna, känns det naturligt? Köp det. Detsamma gäller för vilket annat DAW du väljer att prova.

Utifrån vad du skrivit ovan så verkar det ändå som du redan bestämt dig för FL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej de känns som de lutar mest åt FL hållet men gillar cubase också

så får lite besluts ångest 😛

Alla i mitt kontakt nät använder cubase eller logik

Och har aldrig användt fl för att dom hört att de suger helt enkelt

och alla säger att logik och cubase är helt klart bäst,

men som sagt man ska ju använda de som känns bäst för en själv..

Sen känns de som att de finns oändligt med funktioner i FL om man gemför med cubase där man måste köpa dom flesta pluggar om man vill ha, jag tycker iaf att fls egna pluggar låter bättre än cubase egna

Link to comment
Dela på andra sajter

Är FLstudio underskattat eller suger de ?? 😛 igenligt eran åsikt

Alltså det spelar ingen roll. Man ska väl ta det man trivs med. Ingen större skilland för resultatet. Allt beror på den som sitterr bakom spakarna. Finns alltför många som sitter på värsta pro tools HD prylarna som itne har koll på nåt för 5 öre. Lite ungefär som golfande pensionärer som köper klubbset för 20.000 men inte ens kan träffa bollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som spelar mest roll för resultatet är om man trivs i arbetsmiljön eller inte - och förstås om alla funktioner man behöver finns eller inte.

Gillar du FL Studio bäst, så gör du ett bättre jobb i det. Gillar du Cubase bäst, så gör du ett bättre jobb i det. Gillar du Logic bäst så gör du ett bättre jobb i det etc...

Själv är jag så ihopvuxen med Cubase (har kört det sedan första Atari-versionen), att jag har svårt att tänka mig något annat eftersom jag hittar det jag behöver och det fungerar klockrent för mig - men jag har en kompis som gör j-t bra musik, som jobbar med FL Studio, så till syvende och sist så spelar det ingen roll alls vilket program man jobbar i.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det spelar ingen roll. Man ska väl ta det man trivs med. Ingen större skilland för resultatet. Allt beror på den som sitterr bakom spakarna. Finns alltför många som sitter på värsta pro tools HD prylarna som itne har koll på nåt för 5 öre. Lite ungefär som golfande pensionärer som köper klubbset för 20.000 men inte ens kan träffa bollen.

Briljant ☺️ Eller skaffar ett Roland TD-20 för 60 papp för att de tänkte det skulle vara kul att banka, men tröttnar efter två månader...osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört Logic, FL Studio och Cubase.

Och har nu tänkt pröva Pro tools i framtiden men sitter nu mest med FL Studio bara för att jag har några pluggar som rullar bra i Windows och inte i Mac Logic men en sak att tänka på är att en del DAW har riktigt bra pluggar och synthar fast FL har mindre bra om jag jämför med Logic.

Pluggar som rockar Sonnox, Psp audioware, Soundtoys, FabFilter, Waves.

Sedan har du en del synth pluggar som låter bättre.

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Aa fan valen känns nästan för många 😛 men tänkte nog investera i en Frost acm dator också så blir ju windows, så lutar nog mest åt FL och köpa några feta trumsamplings packet till de och någon piano plugg till att börja med 🙂

Btw Någon som äger en frost acm Laptop dom nya som finns på deras hemsida nu??

Är de värt de? Dom kostar ju en del

Vill ha en stabil laptop som pallar med massa effekter och vstis

Som man kan ta med sig till andra studios smidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

det är absolut inget fel på FL Studio för det är inte sämre än något annat program... om du tex inte har gehör när du sitter i FL så lär du inte få gehör av att sitta i cubase heller.. detsamma gäller hela produktionen, vet du inte vad du gör så lär du inte göra det bättre i ett annat program heller.. (dock med en hel del timmar/dagar/veckor/månad/år) så lär du väl lära dig till slut.. men att FL skulle vara sämre än något annat är ren lögn och dom som använder Cubase tror bara att dom är så mycket bättre för att dom kör det..

folk påstår att FL Studio är för lätt osv.. "jag bytte till Cubase för att FL var för lätt osv.."

men varför göra det svårt för sig när man kan göra det lätt? varför krångla till det?

ska det inte vara lätt och smidigt att jobba med programmet? jo enligt mig ska det vara lätt..

jag kör FL nu och kört det i ca 6-7 år och tänker absolut inte byta för att nån "så kallad stjärna" enligt dom själva säger att FL suger och att jag borde byta..

Redigerat av Nickeduvet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillar med FL är:

- Trumprogrammeringen

- snabbstartat

- hyfsat bra vst kompabilitet

Det jag inte gillar:

- "Grupptransponering" på ett vettigt sätt (eller så är det jag som inte kan fl fullständigt) - dvs köra flera olika patterns och "symlänka" delar för att transponera upp.

- Multipla midikontrollers som adresseras för individuella midispår går inte. Ett måste om man vill koppla in flera midi-instrument

- modulationratten i vst-patcherna kopplas inte in automatiskt

Kortfattat är FL ett bra program men är lite egensinnigt och ibland lite meckigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tptp (oregistrerad)

FL är bra, bara för att det är lättsamt att sätta igång och börja producera det du vill så behöver inte FL studio vara sämre än andra Daws. FL Studio håller sin standard bra.

Allt handlar om dig, och inte programmet, om du kör en audi eller passat till stan kvittar, båda tar dig dit du vill.

varje program har sina fördelar och nackdelar. och jag håller med Hjorten som skrivit ovan. Folk vill vara ball och använda logic eller ableton t.ex i tron om att det är mer status, resultat ger status, samma resultat kan du göra i de flesta Daws, vissa mer krångligt och vissa mindre.

och att du nämnt p15 med basshunter drömmar 3 gånger samt att du skapat en tråd om man får sälja det man skapar i daws får mig bara att tro att det är du själv som har dessa drömmar.

http://www.futureproducers.com/forums/hardware-software/software/daw-sequencers-samplers-software/fl-8-cubase-5-a-281878/

Redigerat av tptp
Link to comment
Dela på andra sajter

och att du nämnt p15 med basshunter drömmar 3 gånger samt att du skapat en tråd om man får sälja det man skapar i daws får mig bara att tro att det är du själv som har dessa drömmar.

http://www.futurepro...ase-5-a-281878/

Fick den associationen också.

Bland annat när trådskaparen skrev följande:

Så lutar nog mest åt FL och köpa några feta trumsamplings packet till de och någon piano plugg till att börja med 🙂

Men inget fel med det, drömmar är inte förbjudet.

Det jag inte gillar:

- Multipla midikontrollers som adresseras för individuella midispår går inte. Ett måste om man vill koppla in flera midi-instrument

Kollade lite i FL nu, det verkar inte gå att göra i FL's egna pluggar, borde gå att lösa på en extern vst. Öppnade Novation Bass-station vst'n för att kolla och uppe till vänster i wrappern finns något som heter Wrapping Settings. Klickar man där får man bland annat upp alternativ för att adressera aktuell vst till midi-channels.

Adresserar man då midi in till den kanal som ens midi-kontroller ligger på borde det funka.

WrappingSettings.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt första inlägg här... Hej.

Jag personligen började producera med FL10 men gick efter ett halvår över till Ableton Live då jag kände att det passade MITT workflow bättre. Men FL tar dig lätt mer än hela vägen, framför allt utan externa VSTi's då deras egna pluggar oftast är extremt bra så länge man vet hur de ska hanteras.

Vad jag vet är anledningen till allt hat mot FL och att det är ett "skitprogram" är för att de första versionerna inte höll samma standard, men nu finns det ju massvis med producenter som använder det. Deadmau5 till exempel (eller är det så att han är ett hatobjekt här?).

Som andra sagt - det är inte DAW'n som sätter gränser, det är du. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

fishfriend (oregistrerad)

Jag har jobbat med FL i 6 år, har aldrig ens prövat något annat, jag tycker de funkar fint 🙂 men dom största hitsen görs la kanske inte i det programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sysslat med musikproduktion i (typ) 10 år nu, och med FL Studio i typ 5 år, eller nåt sånt. Använder även Reaper i skolan, där jag utbildar mig till musikproducent. Tycker att FL lämpar VÄLDIGT mycket bättre än t.ex. Cubase eller Reaper när man jobbar med MIDI och en hög med effekter (alltså elektronisk musik då), medans det är aningen lättare att jobba med audio och mer akustisk musik i andra DAWs. Dock kan jag säga att om man orkar lära sig FL tillräckligt funkar det lika bra för audio det med, vilket jag nog inte kan säga om MIDI i t.ex. Reaper, det blir bara för klumpigt med alla omvägar till automatiseringsklipp och sånt.

Ta det här från nån som har jobbat i de flesta DAWs, jag har erfarenhet i Reason, FL Studio, Reaper, Cubase, Pro Tools, Logic m.m. Kan lätt säga att FL Studio är bäst för elektroniskt musik om du använder en PC, om du har en Mac skulle jag rekommendera Logic. Skulle själv använda det om jag bara hade råd med en Mac. Och jag håller inte riktigt med om det här att man lär sig en DAW och alltid gör bäst i den, jag har lärt mig FL under fem år men kunde göra något mycket unikare, intressantare och framförallt bättre i Logic på en halvtimma. Vilken DAW man använder gör grymt stor skillnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sysslat med musikproduktion i (typ) 10 år nu, och med FL Studio i typ 5 år, eller nåt sånt. Använder även Reaper i skolan, där jag utbildar mig till musikproducent. Tycker att FL lämpar VÄLDIGT mycket bättre än t.ex. Cubase eller Reaper när man jobbar med MIDI och en hög med effekter (alltså elektronisk musik då), medans det är aningen lättare att jobba med audio och mer akustisk musik i andra DAWs. Dock kan jag säga att om man orkar lära sig FL tillräckligt funkar det lika bra för audio det med, vilket jag nog inte kan säga om MIDI i t.ex. Reaper, det blir bara för klumpigt med alla omvägar till automatiseringsklipp och sånt.

Ta det här från nån som har jobbat i de flesta DAWs, jag har erfarenhet i Reason, FL Studio, Reaper, Cubase, Pro Tools, Logic m.m. Kan lätt säga att FL Studio är bäst för elektroniskt musik om du använder en PC, om du har en Mac skulle jag rekommendera Logic. Skulle själv använda det om jag bara hade råd med en Mac. Och jag håller inte riktigt med om det här att man lär sig en DAW och alltid gör bäst i den, jag har lärt mig FL under fem år men kunde göra något mycket unikare, intressantare och framförallt bättre i Logic på en halvtimma. Vilken DAW man använder gör grymt stor skillnad!

Som sakt det är mina 2 DAWs Logic och FL på en Mac som jag kör i Boot camp, brukar växla ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...