Jump to content
Annons

50 Hz brum med övertoner

Recommended Posts

Posted

Gjorde en direkt tappning från mixerborder under en julkonsert i december. Under repet hade jag problem med 50 Hz brum från ljus anläggningen. Felkällan hittades och eliminerades med en DI-box där vi lyfte jordern.

Nu lägger jag över inspelningen från DAT till PC och till min stora fasa inser jag att oljudet finns på bandet. Det är ett sånt klassiskt 50 Hz brum med en hel driva övertoner.

Har försökt att via notch filter eliminera de värsta men det blir aldrig riktigt bra.

Kan någon hjälpa mej med en bra mjukvara som kan lösa mitt problem.

Annons
Posted

Ifall det är ett brum som hörs så borde det kunna gå att lösa med en cleaner.

Waves har ju gjort en X-serie med X-crackle och X-noise bla.

Ladda ner demon och testa dessa. Waves hemsida

Notchfilter måste ju vara sjukt exakta för att inte påverka andra band.

Lycka till!

Guest nattvaktaren
Posted

Antar att du testat Equim från Elemental Audio?

Posted

Försök skapa en liknande situation, med ljusanläggning och spela in "tystnad", så att du får en fil som enbart innehåller brummet. Sedan fasvänder du det och spelar upp samtidigt med musiken. När du hittar lagom mixnivå på den "rena" bruminspelningen, så bör brummet på båda inspelningarna ha alla chanser att ta ut varandra tillräckligt för att det ska bli ganska ok resultat... Jag tror att det bör bli bättre än ett filter. Ett alternativ är någon de-noiser plugg - exempelvis Arboretum Restoration - som kan "lära" sig brumsignaturen om den finns ensam före eller efter själva musiken - och sedan filtrerar bort rätt saker till skillnad mot ett vanligt filter...

Posted
Försök skapa en liknande situation, med ljusanläggning och spela in "tystnad", så att du får en fil som enbart innehåller brummet. Sedan fasvänder du det och spelar upp samtidigt med musiken. När du hittar lagom mixnivå på den "rena" bruminspelningen, så bör brummet på båda inspelningarna ha alla chanser att ta ut varandra tillräckligt för att det ska bli ganska ok resultat... Jag tror att det bör bli bättre än ett filter.

Tänk på att du måste få den fasvända filen att "ligga synkad i motfas" mot originalljudet för att det ska fungera.