Jump to content
Annons

fsandberg

Recommended Posts

hej,

Alesis dm10 <> M-audio uno <> Cubase

har nu googlat 3 timmar om dagen i 2 veckor men inte hittat nått....

min fråga är nu hur f.an får man MIDI input (ljudet från mina trummor) till Stereo output??

För tillfället är det så att mitt ljud från trummorna får jag ur trummorna och låten jag ska spela till hör jag i högtalarana. jag vill ha mitt trummljud och låten jag ska spela till i samma högtalare.

När jag försöker gå in och ända output så finns det inte steror output utan bara nått annat helvette..

Skulle gråta av lycka om nån kunde hjälpa mig med det här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du vill ha det faktiska ljudet från din ljudmodul till cubase och spela upp modulljudet samtidigt som låten?

Du tänker inte använda vst av något slag alltså (SDX, Addictive Drums, EZ-drummer etc)?

I så fall får du ju koppla kablar från dina main out, eller kanske enklare från din faktiska hörlursutgång på modulen in till en mickingång på ditt ljudkort (som jag antar att du har)? Om du ska ha modulljudet är du inte behjälpt av ett midiinterface som enbart skickar kontrollsignaler för att styra en VST du laddar in i cubase - som tidigare nämnda Superior, EZ etc t ex.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

"Du vill ha det faktiska ljudet från din ljudmodul till cubase och spela upp modulljudet samtidigt som låten?"

korrekt!

Men ljudet blir väll mkt bättre om man spelar in från MIDI out? än att spela in från headphones?

 

Jag har Addictive Drums men stötte på så extremt mkt problem så försöker att spela in modulens trumljud att börja med.

Är det inte möjligt att koppla trummornas ljud till stero out?.. MIDI out till cubase sen vidare till mitt ljudkort som skickar både låten och mitt trummljud till samma kanal.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Midi out skickar inget ljud alls...bara digital data om hur du spelar(slår på trummorna). Detta måste i sin tur "tolkas" av tex cubase, där du sen låter valfri mjukvarusynth spela upp de ljud du vill ska spelas upp.

Är du bara intresserad av ljudet du hör, så ska du köra "stereo out"/"main out" från trum-ljudmodulen till en input på datorn/stereon.

En fråga bara, har du inbyggda högtalare i digitaltrumsetet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte spelat in än så är gången:

1. MIDI out från trummodulen till MIDI in på ljudkortet.

2. Spela in trummorna på ett MIDI-spår i Cubase.

3. MIDI out från ditt ljudkort till MIDI in i din trummodul.

4. Ljud ut från dn trummodul till ljud in i ditt ljudkort.

5. Spela in ljudet från din trummodul i Cubase.

MIDI har alltså inget mono/stereo, inget ljud alls. Bara information om vilken tangent(trumpad) som slagits på när, hur hårt, hur länge etc

Man skulle kunna kalla det för noter i digitalformat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan välja ett VSTi till midikanalen, så kommer ljudet från det istället för från den externa ljudmodulen. Då får du inte trumsetets eget ljud, utan ljudet från det virtuella instrumentet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och inom parentes: om du har problem med Addictive Drums så försök igen. Under mapping i AD finns en "learn-funktion". Om du i stället kör MIDI out till ditt program och routar denna till Addictive för att sedan aktivera learn för respektive instrument, räcker det med att du slår på den pad du vill ska synkas med det ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...