Jump to content
Annons

Processor,hyperthread,installation och XP pro

Recommended Posts

Guest bluelight
Posted

Min pentium 3.2 med stöd för hyperthreading kommer upp under "dator" i enhetshanteraren som "acpi multiprocessor" i XP pro ...ren installation.

Ska det vara så? Kräver hyperthread tekniken att datorn installeras som multiprocessor?

Har frågat både supporten på Fujitsu,Msoft och Nicator och dom vet inte.(naturligtvis vet dom ingenting men dom spelar in samtal för att höja kvaliteten på supporten......baaaahhh!))

Under "processor" i enhetshanteraren får jag upp två identiska processorer...Jag vet dock att det bara sitter en i burken.

Om det inte vore att jag är tveksam när det gäller hyperthread så skulle jag installera om den som acpi.

Nån som vet vad som gäller?

Dessutom är min erfarenhet hitills av min nya dator att XP har blivit så otroligt bra på att hantera irq platser att det är mer eller mindre omöjligt att skapa en egen irq plats åt mitt 1010 kort.

Vad jag än gör lägger den kortet tillsammans med nåt annat...företrädesvis på en virtuell plats ovanför 15..trots att jag frigjort allt som går att frigöra.

Tips?

Micke

Annons
Posted

Jag kör med en P4 HT i XP home. Vad jag vet tolkar XP HT-cpu's som dual-cpu (därav multiprocessor). Om du ändrar till vanlig ACPI kommer XP inte utnyttja HT.

Angående IRQ så har jag helt omvända erfarenheter, dvs alla enheter utspridda på varsin IRQ, och några IRQs över. Men visst är det frustrerande att inte få sätta IRQ själv 😆

De enheter du inte använder, har du stängt av dom i BIOS? T ex com-portar, LPTII, internt ljudkort osv. Om du gör det får du ju fler IRQer fria. Om det fortfarande inte löser sig, föreslår jag att gör en ominstallation av XP efter att du stängt av de enheter du inte tänker använda i BIOSen.