Jump to content
Annons

Vilken skillnad blir det..?

kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

Det finns många rekommendationer på olika typer av preamps.

Men hur låter det egentligen?? Är det generellt så att ju mer pengar man lägger desto bättre blir det?

Det skulle vara intressant att få höra några ljudprov på olika ljud med en/flera preamp(s) för att ge en uppfattning av hur ljudet förbättras eller förändras.

Finns det någon därute som har preamps i olika prisklasser som vill visa upp hur ljudet påverkas med t ex Gitarr, virvel, bas eller sång?

/Kent J.

Annons

Leta reda på ett inlägg som är skrivet av "Claes" och kolla in länkarna som finns i signaturen.

Via en av länkarna kommer du åt en testsite där han har jämfört olika mikrofoner och även vissa preamps.

Här kommer jag - så slipper du t o m leta efter länken... 😄

Jag kommer så småningom att göra rejäla tester av en del preamps - men jag tänkte börja på omvandlarfronten, så preamparna får vänta lite...

Det blir lite mer vetenskapliga tester än mina mictester, så att man ska kunna jämföra i detalj (åtminstone om man har tillräckligt bra lyssning... 😄 ).

Det är fortfarande på planeringsstadiet, men jag har de grova dragen klara. Kruxet är att jag vill kunna bygga på med fler tester efter hand, så allt måste vara repeterbart för att det ska vara någon mening med det. Det är därför det kräver en del planering och funderande innan jag drar igång och börjar låna hem en massa burkar...

Jag kommer så småningom att göra rejäla tester av en del preamps - men jag tänkte börja på omvandlarfronten, så preamparna får vänta lite...

Bra! Det gäller att ha bra argument till frugan när man ska nalla av hushållskassan för att köpa en preamp.

"- Det blir mycket bättre ljud!"

"- Hur vet du det?"

"- Jag tror det."