Jump to content
Annons

engammalsko

Recommended Posts

Tjenare! Funderar på att köpa en ny gitarr, antagligen en Jackson gitarr.

Problemet jag har är bland annat vilka pickuper jag skall ha.

Vill spela death/doom/thrash metal och undrar då om Seymour Duncan eller EMG är bäst? Eller möjligtvis några helt andra pickuper.

Priset för gitarren skall vara ungefär 7000 kr och ska då vara en Jackson gitarr med whammy bar.

Förstärkaren jag kommer använda är peavey 6505 plus 112 combo.

Gitarrer jag funderar på är Jackson Dinky dkmg/dk2m liknande.

Skulle verkligen uppskatta svar eftersom att jag ska helst ha bestämt mig till imorgon (Måndag).

Om ni känner att ni behöver mer info för att kunna hjälpa mig så är det bara att säga till!

Edit: Såg att jag redan hade gjort en liknande tråd för ungefär ett år sedan, men är inte längre ute efter exakt samma saker och känner att jag inte var speciellt tydlig. Haha, jag har verkligen beslutsångest. Ursäktar för dubbeltråd men skulle föredra att ni svarar här 🙂

Redigerat av engammalsko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade nog nog valt EMG. Dom är riktigt bra för cleant ljud, även bra för dist, men beror lite på setup osv..om du kör DI..kanske en analog mick är att föredrar som färgar ljudet lite mer..

Det tråkiga med aktiva mickar är ju att man måste dra ur sladden osv..när man inte spelar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bryr mig inte så mycket om clean, juste glömde att näma om jag ville ha aktiva eller passiva pickuper. Fast vet inte riktigt den stora skillnaden.

Att dra ut sladden efter jag spelar är dock inga problem ^^

Så tycker du att jag ska köra på dual humbucker emg 81/85 då eller?

Vad tror du om en Jackson dinky dkmg? Den verkar dock inte säljas längre på thomann eller 4sound så det kanske finns någon mer modernare version av gitarren?

Tipsa gärna om gitarrer ni tycker verkar bra som skulle passa för mig. Eller låter det som att jag redan är på rätt spår? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vill du ha plattare ljud så välj EMG. Själv föredrar jag passiva. Seymour Duncan distortion är bra mick för aggressivt ljud. Jacksson skulle jag i alla fall inte köpa. Tycker inte deras billigare som dinky håller måttet. Sämre koreaguror. Titta på andrahandsmarknaden först och främst. Kan göra riktigt bra fynd. Själv fick jag en ESP Horizon för 8000:-. Varför måste du bestämma dig på måndag? Varför så bråttom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Kollar väl runt lite på Ebay och liknande då. Är Ibanez ett bättre alternativ? Vilka SD pickuper borde jag ta om jag väljer SD då? Blackouts? Invader?

Min förmyndare är en gammal man som är väldigt trög och är jobbig att få kontakt med. Han skall höra med överförmyndar kontoret imorgon angående om han ger mig tillstånd att ta ut pengar till gitarr.

Så om jag inte fixar det nu kanske jag måste vänta 3 månader tills nästa gång, för han vill bara anordna långa möten med min vårdnadshvare som ändå inte kan komma varje gång vi ska träffas. Haha, och eftersom att jag inte är myndig ännu så kan jag inte få ta ut pengarna själv.

Tack för alla svar iaf! Men testar att kontakta min förmyndare imorgon iaf och kollar om vi kan byta tid... 🙂

Redigerat av engammalsko
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om du ska spela metal på riktigt så är det viktigt att du väljer en gitarr och mikrofoner som passar ditt spel sätt. Så här brukar jag resonera när jag väljer gura.

Aktiva med med en bra strängseparation, så att ackorden inte blir grötiga även om man har mycket dist, för mera tekniskt komp spel. Dynamiska för en fetare ton, men kanske lite görtigare i vissa lägen, om man föradrar det som lead gitarrist.

Samama sak med gitarrkropparna. En öppnare ton för komp, och en djupare för lead.

Naturligtvis så är detta inte en regel som altid stämmer. Men själv vill jag ha en ESP med EMG och en Ibanez med S.D...

Men för 7000 bör du kunna hitta en gitarr som har både och iofs. Särskilt om du kan testa olika begangande.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Blackouts2 eller EMPTY är klart bättre än EMG,enligt mig i alla fall. Här är en bra video med lite olika SD: http://www.youtube.com/watch?v=jZYDYiOIuC8

Bra video, men det är lite svårt att höra hur just mickarna låter. Tycker det är för mycket stereo effekt på videon för att man ska kunna få en rättvis bild av hur de låter. Läter ju nästan om att ma nanväder två förstärkare när man spelat in.

För de har väl inte varit så fula att de dubbat guran?

Link to comment
Dela på andra sajter

EMG är ett bra val till den musiken du beskriver, likaså exempelvis SD Blackouts. Spelar man mest metal är aktiva bekvämt, eftersom du kan ösa på med mycket gain utan att få besvär med brum eller interferens om du spelar live. Du får med aktiva mickar en kompression som passiva saknar, och detta beror på att signalen måste igenom en pytteliten pre-amp inuti den aktiva mikrofonkretsen för att förstärkas ut till gitarrjacket. Denna kompression, som gör att ljudet och känslan kan bli "mosig" på öga gain-nivåer slipper du i regel med ett par schyssta passiva mickar. Å andra sidan kan aktiva mickar ta upp ljud från ett bredare frekvensspektrum än passiva, på grund av deras aktiva förstärkning. Jag använder inte själv aktiva mickar, dels för att jag inte spelar så tung musik längre, men också för att jag saknar edgen och attacken i passiva när jag spelar med exempelvis EMG. Men till den musik du beskriver kan det funka utmärkt.

När det gäller val av gitarr är det bara du som kan avgöra. Ta en som är bekväm, passar dig och din kropp och som också gärna tilltalar ditt öga. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställer mina mickar härifrån: http://www.lundgren.se/

Och har alltid varit mer än nöjd. Det går att maila snubben och beskriva vad man är ute efter så rekommenderar han någon mick eller sätter ihop en. Nu vet jag inte hur pass bra han är just på metall. Jag spelar mer tung stoner/doom fuzz och kombinerar med rent ljud och då vill jag inte ha EMG utan en mera rund naturlig retro mick, Men kolla där går även att lyssna på mickarna på sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar. Tror jag kommer köra aktiva blackouts och vet redan på ett ungefär vad det blir för gitarr, osäker dock om det kommer bli från seconhand eller en helt ny. Kan ju alltid byta ut pickuperna på gitarren om jag blir missnöjd med. Drar och testar lite guror imorgon och kollar lite till och ser om jag hittar någonting bra. Tror inte att jag behöver någon mer hjälp iaf.

Btw, tack för förklaringen AnthonyS. Fick mig att förstå mycket bättre vad skillnaden är på pickuper och vilka jag ska använda mig utav 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag löste problemet med tidsbegränsningen. Så fortsätter att kolla runt lite.

Men jag är fortfarande rätt så osäker. Är det jobbigt att vänja sig med en 7-strängad gitarr?

Det är inte så att jag är direkt intresserad av en 7-strängars utan det är mer så att de gitarrerna jag är intresserad utav har 7 strängar haha.

Tror att Ibanez RGD serie skulle passa mig perfekt men de gitarrerna var en del dyrare... En RGD Prestige + Bridge och Neck pickups kommer gå på ungefär 14k...

Btw borde jag köra Phase 1 eller Phase 2 blackouts? Är det svårt att byta ut pickuperna?

Tycker ni att det kanske är mer värt att köpa en annan gitarr nu när jag gick över från 7k till 14k? Haha.

Någon som vet vart man kan se priset på de andra RGD modellerna? De som inte är Prestige. Verkar inte som att de säljs någonstans eller är det bara jag som är blind?

Vill ha någonting liknande men billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...