Jump to content
Annons

Besviken AKG K701


Panzerfaust

Recommended Posts

RIKTIGT besviken på mina AKG 701 som jag haft ett par veckor nu. Trodde det var (som vissa hävdar) att de behöver brännas in för att låta riktigt bra. Det jag tror folk egentligen menar är att man vänjer sig med ljudet. Men det gör inte jag. Visste på förhand att det var basfattiga men trodde inte det skulle påverka mig så mycket då jag inte jobbar med elektronisk musik som har mycket sub-bas i sig. Men dessa lurar är fasen ett skämt! Många må säga att de är neutrala men det tycker inte jag. Har lyssnat på några referenslåtar nu i många genres. Lika basfattiga ändå. Så jag kan verkligen INTE rekommendera dessa. 🙁 Detta må vara subjektivt (vilket det nästan alltid är när man rekommenderar saker)

Nåja. Var tvunge att skriva av mig lite.

Du skulle köpt ett par DJ lurar istället, typ Beyerdynamic dom har mycket bas...AKG är kända för att göra medvetet bassfattiga lurar... vissa tycker det är skönt..andra inte....man köper inte AKG lurar för att uppnå en wow-effekt med pumpande bas osv..speciellt när du skriver att lurarna är ett skämt är ju svårt att ta ett sådant påståeende på allvar... Men visst det tar helt klart tid att vänja sig med lurarna... mina 240studio...tyckte jag också var ett skämt när jag köpte dom... men med tiden gillar jag dom...

En annan viktig tumregel, hörlurarna är bara så bra som förstärkaren som driver dom..har du en dålig stärkare förvänta dig då inte heller att lurarna ska vara bra.. Ska man få ut den potentialen av lurarna får du räkna med att ge ungefär lika mycket för stärkare som du gav för lurarna..man kan sällan komma undan med dålig och billig förstärkningen..vissa lurar är dock mer känsliga och mer lättdrivna än andra...

Hur som helst..AKG 701 är ett av dom bästa lurarna just nu..men du har köpt fel lur

AKG lurarna ska låta mer "lent" efter burn in enlight den här snubben..dom gör också ett blind test...där dom testar 2 olika par...han gissar rätt på alla..

http://youtu.be/8jxdOEpiCTs

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sitter här och ler lite småelakt. Jag ha lyssnat på det flesta lurar och numera har jag ett par Ultrasone PRO 2500 och det är det enda jag behöver.. Hann köpa dom innan dom tog slut dessutom.. 2900 är likadan men ska tydligen ha ytterligare tydlig bas.. Vilket det inte känns som jag behöver... Jag är hur nöjd som helst med mina 2500 då dom i princip låter som mina huvudmonitorer JBL 4430. 🙂

JBL 4430!!!!!!!!!!!! Vad avundsjuk jag blir! Vill oxå ha!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. Dom matas av ett par, för ca 2 år sen nyrenoverade Gaz Ampzilla. 🙂 låter görbra... Dock är lyssningsrummet på ca 50 kvadrat LEDE.. Skulle nog inte funka lika bra i ett mindre rum. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst..AKG 701 är ett av dom bästa lurarna just nu..men du har köpt fel lur

AKG lurarna ska låta mer "lent" efter burn in enlight den här snubben..dom gör också ett blind test...där dom testar 2 olika par...han gissar rätt på alla..

http://youtu.be/8jxdOEpiCTs

Hur vet du att han inte ser spegelbilden av lurarna i datorskärmen han har framför sig ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä.. tex.2:40 blundar han inte .Han är säkert köpt av dom, gubben är 58+ han hör nog bara mellan 50-10000 HZ 😄

Idiot! Jag är 50+ och kollar hörsekurvan varje år eftersom jag vill veta hur jag ska kompensera mina monitorer... Dom senaste 30 åren är det ingen större skillnad... Ja mixar utmärkt upp mot över 17 KHz! Och med kompensation ( EQ) närmare 19 KHz 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Idiot! Jag är 50+ och kollar hörsekurvan varje år eftersom jag vill veta hur jag ska kompensera mina monitorer... Dom senaste 30 åren är det ingen större skillnad... Ja mixar utmärkt upp mot över 17 KHz! Och med kompensation ( EQ) närmare 19 KHz 🙂

Nja, Jag sa 58+ och visst 50-10000Hz var kanske mest på skoj. Men det är nog så att ingen kommer undan tyvärr, för detta är lite åldersrelaterat. 🙂

http://ltarkiv.lakar...mp/pda23052.pdf

Redigerat av kardo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, Jag sa 58+ och visst 50-10000Hz var kanske mest på skoj. Men det är nog så att ingen kommer undan tyvärr, för detta är lite åldersrelaterat. 🙂

http://ltarkiv.lakar...mp/pda23052.pdf

udantag finns alltid..du kan inte dra alla över en kam..åldersdiskriminering är vad det är..Men visst är det en deprimerande insikt att öronen blir sämre... får hoppas på stamceller i framtiden..så man kan laga öronen som om dom vore 20 igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du förklara vad du menar!

Det är ju alltid ett hånande av äldre, behövs väl inte förklaras. Gubben hit, gubben dit. Alla som idag är gubbar fattar inget, de hör dåligt, osv. Det lustiga är att du själv antagligen tror att när du själv är 58+ inte kommer att vara gubbigt korkad eller döv, Du kommer säkert att tom med vara både smartare och erfarnare än vad du är idag!

Edit: En fördel med att vara 58+ är att man då vet att man i alla fall har har fått leva och vara med ganska länge. När man är 28 år vill man inte vara 58, men när, och om man får leva tills man är 57 vill man bli även 58, och tom 68.

Är man 28 kanske man bara blir just 28 år, sen kommer liemannen och hämtar en av nån anledning.

När man är 28 är det lätt att ålderdiskrimnera den som är 58+. Samtidigt vill man knappast dö ung.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle köpt ett par DJ lurar istället, typ Beyerdynamic dom har mycket bas...AKG är kända för att göra medvetet bassfattiga lurar... vissa tycker det är skönt..andra inte....man köper inte AKG lurar för att uppnå en wow-effekt med pumpande bas osv..speciellt när du skriver att lurarna är ett skämt är ju svårt att ta ett sådant påståeende på allvar... Men visst det tar helt klart tid att vänja sig med lurarna... mina 240studio...tyckte jag också var ett skämt när jag köpte dom... men med tiden gillar jag dom...

En annan viktig tumregel, hörlurarna är bara så bra som förstärkaren som driver dom..har du en dålig stärkare förvänta dig då inte heller att lurarna ska vara bra.. Ska man få ut den potentialen av lurarna får du räkna med att ge ungefär lika mycket för stärkare som du gav för lurarna..man kan sällan komma undan med dålig och billig förstärkningen..vissa lurar är dock mer känsliga och mer lättdrivna än andra...

Hur som helst..AKG 701 är ett av dom bästa lurarna just nu..men du har köpt fel lur

AKG lurarna ska låta mer "lent" efter burn in enlight den här snubben..dom gör också ett blind test...där dom testar 2 olika par...han gissar rätt på alla..

http://youtu.be/8jxdOEpiCTs

För mig är dom ett skämt. Hade väntat mig mer tydlighet i de lägre frekvenserna. Jag är absolut inte ute efter någon djupbas med tryck. Tvärtom! Jag gillar det inte heller. Men vill ju kunna jobba i dom lägre hz vid mixning. Speciellt när jag jag eq:ar bas, kick osv.

Men sen vet jag att dessa är tungdrivna också. Jag kör med apogee duet 2 och när jag har full kräm på är det lagom högt. Men inte mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig Joachims! Grejjen är att vi som förklarat så ärligt vi kan att Ultrasone är bra grejjer utan att kasta skit på andra märken har oftast fått höra att vi är fånar.. Sen har folket gott och köpt t.ex AKG lurar ändå.... Så det känns lite som en revansch.. Därför är jag ärlig och säger att jag ler lite småelakt! 🙂

Blir förvånad över den här kommentaren.

TS är inte nöjd med de lurar han investerat i och du demonstrerar är skadeglädje?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig Joachims! Grejjen är att vi som förklarat så ärligt vi kan att Ultrasone är bra grejjer utan att kasta skit på andra märken har oftast fått höra att vi är fånar.. Sen har folket gott och köpt t.ex AKG lurar ändå.... Så det känns lite som en revansch.. Därför är jag ärlig och säger att jag ler lite småelakt! 🙂

Dålig karma man....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker bara förklara... Hur menar du? Dålig karma vad då? Är du allvarlig nu? Svara mig i så fall varför du köpte ohörda lurar trots att du lyssnat på ett par Ultrasone PRO 2900? Snacka om dålig krama! 🙂

Dålig karma man....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker bara förklara... Hur menar du? Dålig karma vad då? Är du allvarlig nu? Svara mig i så fall varför du köpte ohörda lurar trots att du lyssnat på ett par Ultrasone PRO 2900? Snacka om dålig krama! 🙂

Är inte alls sur =) Ja du har rätt. Jag borde har köpt ultrasone men de var för dyra då. Förblindad av goda rekommendationer av AKG. hur som helst. dumt att inte lyssnat i dom först. Men ska ha kvar lurarna hur som haver. kanske vänjer jag mig till slut att arbeta med dom. Har inte råd just nu att punga ut till nya lurar. Har andra viktiga grejer att införskaffa =) blir en senare prioritering!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen om jag gjorde dig ledsen.. Men precis det jag menar.. Många hypar AKG lurar på detta forum och många tror att det är dom enda riktiga lurarna... Vi är ett fåtal som försökt "predika" att Ultasone, må så vara lite dyrare, är ett bättre alternativ. Det var därför jag vräkte ur mig min småelaka kommentar. Jag har som sagt snart lyssnat på varenda hörlur värd namnet och fastnat vid Ultrasone PRO 2500. =) och så dyra var inte mina.. Tror jag betalade 2600:- för dom..

Är inte alls sur =) Ja du har rätt. Jag borde har köpt ultrasone men de var för dyra då. Förblindad av goda rekommendationer av AKG. hur som helst. dumt att inte lyssnat i dom först. Men ska ha kvar lurarna hur som haver. kanske vänjer jag mig till slut att arbeta med dom. Har inte råd just nu att punga ut till nya lurar. Har andra viktiga grejer att införskaffa =) blir en senare prioritering!

Link to comment
Dela på andra sajter

grejjer utan att kasta skit på andra märken har oftast fått höra att vi är fånar.. Sen har folket gott och köpt t.ex AKG lurar ändå.... Så det känns lite som en revansch.. Därför är jag ärlig och säger att jag ler lite småelakt!

Du får det att låta som att ni är Jehovas vittnen eller något.

Osympatiskt att demonstrera skadeglädje över andras misslyckade investeringar.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får det att låta som att ni är Jehovas vittnen eller något.

Osympatiskt att demonstrera skadeglädje över andras misslyckade investeringar.

Oja Joachime! Lyssnar du inte i rätt lurar så hamnar du i helvetet! 🙂 visst vi är en sekt som kommit till upplysning I och med att vi hittat dom enda lurarna vi behöver! 🙂

Men ska jag vara ärlig så handlade det inte om skadeglädje... Det handlar om att AKGs lurar ofta verkar vara det enda som gäller då det gäller lurar i detta forum... Skulle inte förvåna mig om trådskaparen gick på information från just detta forum då han köpte AKG 701 utan att ens ha testlyssnat på ett par...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade tre lurar innan jag bestämde mig för ett par Sennheiser HD600. AKG K701 var de lurar som var fattigast i basen. I första skedet var jag orolig att HD600 skulle vara för starka i de låga Hz. Men det visade sig vara ypperligt bra balans mellan mina lurar och studiomonitorer KRK Rokit 8. Det som låter bra i lurarna låter oftast bra ut i rummet med mina Rokit. Det spar mycket tid när man mixar tycker jag. Sedan har jag lite tur kan jag känna, eftersom ljudet i mitt "Studiorum" återger snarlik klang som lurarna.

Det är ju stor skillnad mellan slutna och öppna lurar. Jag upplever det som om mixen oftast blir bättre balanserad när man har referensmixat med mina Sennheiser HD600 än de äldre Sennheiser slutna lurar jag använde på -90 talet (tyvärr vet jag inte vilken typ det var). Så mina KRK och HD600 är ett bra alternativ för mig i dag. Tidigare hade jag passiva JBL monitorer med slutna Sennheiser lurar. Och det var inte det optimala förhållandet. Jag fick oftast referenslyssna med fler källor innan mixen blev ok.

Trist att AKG K701 inte passa dig 🙁

Jag är nöjd med det mina KRK levererar och ville ha så "lika" hörlurar ljudmässigt nära ljudet av mina monitorer. Det visade sig att mitt recept var kanon för min del. Kan kanske vara till hjälp för dig i fall du ska byta lurar??

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ska jag vara ärlig så handlade det inte om skadeglädje... Det handlar om att AKGs lurar ofta verkar vara det enda som gäller då det gäller lurar i detta forum...

När det gäller hörlurar är jag snudd på hedning. Har under åren kryssat mellan Sennheiser, Audio-Technica, Beyer och AKG. Förklaringen till att jag använt just dom märkena är att det är de största. Det är de märken man kommer i kontakt med på arbetsplatser och hos bekanta. Läser man rekommendationer på ett forum som det här är det heller inte konstigt om samma märken dyker upp här.

Ultrasone är i sammanhanget en rätt liten aktör. Och med tanke på Ultrasones lilla marknadsandel upplever jag att andelen anhängare här på forumet är rätt hög. Ni är också benägna att rekommendera Ultrasone till andra när möjlighet finns. I t ex trådar som den här.

Inget fel i det säger jag. Jag har personligen aldrig använt Ultrasone-lurar i jobbet och kan varken säga bu eller bä, men är ni en grupp människor som sett ljuset, låt det bli känt!

Sammanfattningsvis. Jag tycker det är helt rätt att rekommendera de lurar man använder själv och är nöjd med. Det är ingen överraskning att många rekommenderar AKG eftersom det är en stor etablerad tillverkare. Det är roligt att uppstickare som Ultrasone vinner mark genom word of mouth. Men, jag tycker inte det är okej att visa skadeglädje när rekommendationer styr ett investeringsbeslut till att bli misslyckat.

Om du hånskrattar åt det så skrattar du delvis åt det sätt Ultrasone vunnit mark. Och varför skulle man lyssna åt den som hånskrattar en i ansiktet? Är det något eldprov man behöver ta sig igenom för att bli en värdig medlem av ultrasoenklubben?

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Ultrasone är i sammanhanget en rätt liten aktör. Och med tanke på Ultrasones lilla marknadsandel upplever jag att andelen anhängare här på forumet är rätt hög. Ni är också benägna att rekommendera Ultrasone till andra när möjlighet finns. I t ex trådar som den här.

Inget fel i det säger jag. Jag har personligen aldrig använt Ultrasone-lurar i jobbet och kan varken säga bu eller bä, men är ni en grupp människor som sett ljuset, låt det bli känt!

Om du syftar på claes some i stort sett skriver i varenda tråd skapad på detta forum och folk generellt lyssnar på vad han har och säga då han kan mycket om allt möjligt, men värt att nämna ändå är att claes är återförsäljare av ultarsone, det är också han som börjar att nämna ultrasone i varje tråd, och sedan sprids det som ringar på vattnet och helt plötsligt pratas det om ultrasone när någon frågar efter rekomendation av hörlurar. Så per sonligen tycker jag andelen ultrasone anhängare är ganska låg, vi snackar om kanske 2-3 person som ofta är väldigt aktiva och svarar på varje tråd. Så visst det är lätt att få sig en illssion om att Ultrasone är mer populär än vad dom är i verkligheten om man ska tro detta forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju knappast rekommendera sådant som man inte tycker är lika bra, eller hur?

Nåja - jag nämner gärna exempelvis Sennheiser HD280 Pro som lämpliga trackinglurar tack vare deras kraftiga dämpning - trots att jag inte säljer dem, så lite jämvikt finns det nog bland inläggen ändå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...