Jump to content
Annons

Besviken AKG K701


Panzerfaust

Recommended Posts

RIKTIGT besviken på mina AKG 701 som jag haft ett par veckor nu. Trodde det var (som vissa hävdar) att de behöver brännas in för att låta riktigt bra. Det jag tror folk egentligen menar är att man vänjer sig med ljudet. Men det gör inte jag. Visste på förhand att det var basfattiga men trodde inte det skulle påverka mig så mycket då jag inte jobbar med elektronisk musik som har mycket sub-bas i sig. Men dessa lurar är fasen ett skämt! Många må säga att de är neutrala men det tycker inte jag. Har lyssnat på några referenslåtar nu i många genres. Lika basfattiga ändå. Så jag kan verkligen INTE rekommendera dessa. 🙁 Detta må vara subjektivt (vilket det nästan alltid är när man rekommenderar saker)

Nåja. Var tvunge att skriva av mig lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tråkigt att höra. Jag har varit ruskigt nära att köpa dem vid ett flertal tillfällen. Nu väntar jag tills jag kan köpa ett par Ultrasone. Aldrig kul att bli så besviken på nya prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att höra. Jag har varit ruskigt nära att köpa dem vid ett flertal tillfällen. Nu väntar jag tills jag kan köpa ett par Ultrasone. Aldrig kul att bli så besviken på nya prylar.

Ja. Men så blir det när man låter snålheten bedra visheten. Ultrasone blir det härnäst! Varför lyssnar jag aldrig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite märkligt det här med vad som anses vara "neutralt". Ta tex en inspelning av en elbas spelad genom en fet basrigg, plus alla andra instrument i en låt med tex Deep Purple. Det är ett verkligt fett o grovt grovt ljud från början. Sen när man lyssnar i sk perfekta helt neutrala lurar eller högtalare som "återger endast o exakt det helt ärliga och enda rätta" som det är inspelat, ja då låter det ju bara som ett tunt blask jämfört med hur det verkligen lät från början.

Hur äkta återgivning är det egentligen? Tillåt mig hånskratta, HA!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite märkligt det här med vad som anses vara "neutralt". Ta tex en inspelning av en elbas spelad genom en fet basrigg, plus alla andra instrument i en låt med tex Deep Purple. Det är ett verkligt fett o grovt grovt ljud från början. Sen när man lyssnar i sk perfekta helt neutrala lurar eller högtalare som "återger endast o exakt det helt ärliga och enda rätta" som det är inspelat, ja då låter det ju bara som ett tunt blask jämfört med hur det verkligen lät från början.

Hur äkta återgivning är det egentligen? Tillåt mig hånskratta, HA!

Ja men herregud Nilsson (på Dalmål/Hälsingemål dialekt) du kan ju inte jämföra ett fett PA med Deep Purple för fan, i vår hemmastereo och i lurar så måste det låta så bra som det kan just där och det är därför det finns studios där det sitter gubbar/gummor som mixar ner materialet, annars hade dina sterehögtalarekoner hoppat rakt ut i fejjan på dig och du hade slagit ur kaffekasken i knät av chocken***

Synd Panzerfaust men vi äro många här som förespråkat Ultrasone i snart sagt varje hörlurstråd., go for them the next time!

😉

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men herregud Nilsson (på Dalmål/Hälsingemål dialekt) du kan ju inte jämföra ett fett PA med Deep Purple för fan, i vår hemmastereo och i lurar så måste det låta så bra som det kan just där och det är därför det finns studios där det sitter gubbar/gummor som mixar ner materialet, annars hade dina sterehögtalarekoner hoppat rakt ut i fejjan på dig och du hade slagit ur kaffekasken i knät av chocken***

Synd Panzerfaust men vi äro många här som förespråkat Ultrasone i snart sagt varje hörlurstråd., go for them the next time!

😉

Inte begriper du det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gillade du dem? Var det öppna lurar?

Sjukt att de slutat med 2500 som alla anser vara bäst...

tror det var typ 2900 eller nåt. Minns inte. Kan det vara rätt? Dom var väldigt sköna hur som helst.

Ska googla nu direkt och kolla.

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Min erfarenhet av AKG (har tre par lurar) är att det inte funkar att ställa nivåer genom dom. Även när man snedställer nivåer och EQ så det låter skit i monitorer och andra lurar så låter det fortfarande bra i AKG. Dom är så förlåtande så man hamnar helt vilse i ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag köpte K601 och jag tycker nog att det är så nära monitorer jag kommit med lurar.

Smaken är som baken, gillar man stark bas så är K601/701 helt fel lur.

Basen inte påträngande direkt, snarare diskret 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av AKG (har tre par lurar) är att det inte funkar att ställa nivåer genom dom. Även när man snedställer nivåer och EQ så det låter skit i monitorer och andra lurar så låter det fortfarande bra i AKG. Dom är så förlåtande så man hamnar helt vilse i ljudbilden.

Det tycker jag inte går riktigt hundra i ATH-M50 heller, i alla fall min egen basiga röst, den blir för stark i andra lyssningar om jag rattar den lagom i lurarna. Då stämmer Eventmonitorerna bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte K601 och jag tycker nog att det är så nära monitorer jag kommit med lurar.

Smaken är som baken, gillar man stark bas så är K601/701 helt fel lur.

Basen inte påträngande direkt, snarare diskret 🙂

Skumt, Google hittar ingenting om dem?

http://www.google.se/search?rlz=1C1CHNU_enSE346&ix=hca&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=AKG+K106#pq=akg+k+106&hl=sv&cp=3&gs_id=1d&xhr=t&q=AKG+K+106&pf=p&sclient=psy-ab&rlz=1C1CHNU_enSE346&source=hp&pbx=1&oq=akg+K+106&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=956c3081ff7cd229&biw=1015&bih=492

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv ett par K601 och hade problem med basen första året. Nu bryr jag mig inte. Dom lurarna är inte till för att jag ska njuta av basen med. AKG K601 är för mig dom perfekta lurarna att mixa vokaler i, även fixa små detaljer som annars kan vara svåra att uppfatta.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det tycker jag inte går riktigt hundra i ATH-M50 heller, i alla fall min egen basiga röst, den blir för stark i andra lyssningar om jag rattar den lagom i lurarna. Då stämmer Eventmonitorerna bättre.

Lite märkligt, M50 friskar på i botten så det borde bli mindre med bas i andra system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite märkligt, M50 friskar på i botten så det borde bli mindre med bas i andra system.

Det kanske är lågmidden i min röst som inte går fram så tydligt. Eller så är det jag som är lite mosig i mellan öronen! Jag får till nivån nu i alla fall om jag lyssnar på både monitorer o i lurar. ATH M50 är suveräna på detaljer i olika gitarrljud. Elbas går bra det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror det var typ 2900 eller nåt. Minns inte. Kan det vara rätt? Dom var väldigt sköna hur som helst.

Ska googla nu direkt och kolla.

Pro2900 är sannolikt, eftersom det är efterföljaren till Pro2500. Den har lite mer bas och är därför inte riktigt lika neutral som Pro2500 - men det är inget stort problem eftersom basen ändå är väldefinierad och bra upplöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här och ler lite småelakt. Jag ha lyssnat på det flesta lurar och numera har jag ett par Ultrasone PRO 2500 och det är det enda jag behöver.. Hann köpa dom innan dom tog slut dessutom.. 2900 är likadan men ska tydligen ha ytterligare tydlig bas.. Vilket det inte känns som jag behöver... Jag är hur nöjd som helst med mina 2500 då dom i princip låter som mina huvudmonitorer JBL 4430. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om den knappa basen i K701, men var inne och testade dem mot ett par Sennheiser HD280 pro vilka iallafall jag tyckte lät bättre.

Är det någon som har dessa som upptäckt några nackdelar eller fördelar?

Redigerat av hjuvik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...