Jump to content

Trumtråden, tips och trix!


Recommended Posts

ja du har en vana att slänga ur dig nåt för att sen backa ifrån det har jag sett

Jag tror en hel del på forumet tycker jag brukar göra raka motsatsen .. Edited by Signia
Link to post
Share on other sites
Annons

  • Replies 875
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Att helt undvika fasfel vid truminspelning går väl bara om man använder endast en mick? Då borde 18 mickar ge mer fasfel än fyra, hur noggrant man än lyssnar att det inte är några fasfel. Jag vill på

Vetesjutton om du kan rädda en dålig trummis med fler mickar pga odynamiskt spel...har lite svårt att se det.😲

Vänd micken så att den pekar bort från virveln.

Posted Images

Fan jävla skit. Korkat att ens ge sig in på att spela in trummor när det redan finnas så många låtar med så bra trummor i sig

Det gör det...men du vill ju ha dina trummor i din låt, kalla hårta, snärtiga, distinkta men "rummble", 80-talare. Metallica-klippare, Beatles-Coola. etc etc !

Jobba på!

Du är ju inte trådskapare så...läs in och värdera...det är väl ett tips!

Link to post
Share on other sites

ja du har en vana att slänga ur dig nåt för att sen backa ifrån det har jag sett

Jag tror en hel del på forumet tycker jag brukar göra raka motsatsen ..

Inlägget är redigerat av Signia: Igår, 01:38

jaså

Är det verkligen det du menar DP? Att Signia skriver inlägg och sedan redigerar det en minut senare?

Det är vi nog alla mer eller mindre skyldiga till.

Men vem vet, jag kan ha fel. I så fall backar jag och hävdar motsatsen. 😉

Link to post
Share on other sites

Ju färre mickar/kanaler desto sämre förutsättningar att mjölka ur ett bra ljud.

Menade mest att om man spelar in ett trumset med en mick framför bastrumman och ett X/Y-par ovanför så kan man absolut få toppenljud.

Om man däremot även sätter dit närmickar på varje trumma och rumsmickar längre ifrån trumsetet, då har man ju möjligheten att muta alla närmickarna och bara köra på de tre förstnämnda mickarna om man så önskar. Men man har många fler möjligheter än så med extra perspektiv och källor.

retirering ala signia

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Nån som vet vad det är för mickar på cymbalerna? Pukorna är ju Josephson E22, men resten?

Bilden är tagen från Kurt Ballous studio med Kvelertak.

Skumt. Bilden poppade inte upp förrän jag klickade reply.

Lite fel vinkel för att kunna identifiera mikrofonerna. Men någon slags stormembranare på utsidan kicken.

AEA bandmikrofon på rummet. Cymbalmickarna ser ut som Beyer eller Bruel Kjaer. Mikrofonen i överhänget har upptagning från sidan så det är troligtvis någon slags stormebranare.

Sedan sticker det ut en mickkabel ur kicken. Kanske har dom lagt en mick på dämpfilten. Tryckzonsmikrofon?

Link to post
Share on other sites

Spännande med mic-screen och massa skumgummiklumpar. 🙂

Edit: Hmm...en j-a massa mikrofoner. Hur "vanligt" är det att micka upp undersidor på pukorna och även cymbaler?

Edited by BluesBoy
Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Intressanta inlägg nedan! Har dock en fundering. Jag har tidigare mickat upp en del trumset men har nu ett nytt projekt där jag och min kollega kommer använda oss utav slagverks-setups och malletinstrument och sedan loopa och modulera ljuden tillsammans med en annan musiker. Detta kommer ske live och är bara till för förstärkning, men vill helst undvika att micka samtliga instrument. Finns det mickar där det räcker med ex. två överhäng ochg en bastrummemick över slagverks-setupet (som består av bastrumma, toms, ett par effektcymbaler, congas och bongos) för att ge tillräcklig punch i en större klubb/lokal? Är orolig för att det omkringliggande ljudet kommer tas in i loopen, men kan det lösas? Har inte själv jättebra koll på dessa saker och vilka mickar man ska använda sig utav. Utgår från att jag kommer använda två överhäng per malletinstrument (marimba och vibraphone), men vet inte riktigt vilken typ och om det ska vara kondensator mick osv? Någon som har erfarenhet av att micka och loopa slagverk/malletinstrument live i klubb-miljö?

Mvh

Samson87

Link to post
Share on other sites

Intressanta inlägg nedan! Har dock en fundering. Jag har tidigare mickat upp en del trumset men har nu ett nytt projekt där jag och min kollega kommer använda oss utav slagverks-setups och malletinstrument och sedan loopa och modulera ljuden tillsammans med en annan musiker. Detta kommer ske live och är bara till för förstärkning, men vill helst undvika att micka samtliga instrument. Finns det mickar där det räcker med ex. två överhäng ochg en bastrummemick över slagverks-setupet (som består av bastrumma, toms, ett par effektcymbaler, congas och bongos) för att ge tillräcklig punch i en större klubb/lokal? Är orolig för att det omkringliggande ljudet kommer tas in i loopen, men kan det lösas? Har inte själv jättebra koll på dessa saker och vilka mickar man ska använda sig utav. Utgår från att jag kommer använda två överhäng per malletinstrument (marimba och vibraphone), men vet inte riktigt vilken typ och om det ska vara kondensator mick osv? Någon som har erfarenhet av att micka och loopa slagverk/malletinstrument live i klubb-miljö?

Mvh

Samson87

Kolla upp Earthworks.

Piiiz!

Link to post
Share on other sites
Utgår från att jag kommer använda två överhäng per malletinstrument (marimba och vibraphone), men vet inte riktigt vilken typ och om det ska vara kondensator mick osv? Någon som har erfarenhet av att micka och loopa slagverk/malletinstrument live i klubb-miljö?
Jag har mikat både vibrafon och marimba med Röde NT3 resp. Röde M3, både på scen och i studio. AKG C1000 borde ge lika bra resultat också. Glockenspiel blir fint med Line Audio CM3.
Link to post
Share on other sites
  • 8 months later...

Varför låter alltid mina trummor så torra och tråkiga?

Har ioförsig bara kört med torra addictivetrummor och sen mixat dem utifrån det, men får aldrig något sound jag är nöjd över.

Reverb hjälper inte heller.

Link to post
Share on other sites

Varför låter alltid mina trummor så torra och tråkiga?

Har ioförsig bara kört med torra addictivetrummor och sen mixat dem utifrån det, men får aldrig något sound jag är nöjd över.

Reverb hjälper inte heller.

Inget rum på inspelningarna.

Edited by Martin
Link to post
Share on other sites

Varför låter alltid mina trummor så torra och tråkiga?

Har ioförsig bara kört med torra addictivetrummor och sen mixat dem utifrån det, men får aldrig något sound jag är nöjd över.

Reverb hjälper inte heller.

Håller med Martin. Leta ett kort snyggt rumsreverb till hela setet, sen nåt lite längre till virvel och OH. Jag kör samma Vocal Plate till virveln som till sången. Men utan rumsreverb blir det inget bra.

Ambiens är väl ungefär samma sak.

Link to post
Share on other sites

Jag låg och läste lite i denna tråden istället för att sova i natt. Detta ledde till att jag blev lite inspirerad att göra en video idag när vi ändå höll på att spela in trummor. Vår mickning och vårt tillvägagångssätt varierar såklart med vad vi är ute efter för sound, och denna gången blev det väldigt vintagebetonat. Inte minst för att vi precis skaffat oss en akg D19c som vi ville sätta på prov. Hoppas ni gillart!

För er som vill veta vad det är innan ni klickar:

Trummor:

Ludwig 20" baskagge från -64

Ludwig Supraphonic virvel från sent 70-tal

Pearl Export pukor, 12", 14"

Zildjian hihat från -65 (typ)

Ride Meinl "One of a kind"

Mickar:

Akg D19c - överhäng

Akg C12 VR - virvel under

Coles 4038 - baskagge och ambiens

Neumann TLM67 - golvpuka

Link to post
Share on other sites

Jag låg och läste lite i denna tråden istället för att sova i natt. Detta ledde till att jag blev lite inspirerad att göra en video idag när vi ändå höll på att spela in trummor. Vår mickning och vårt tillvägagångssätt varierar såklart med vad vi är ute efter för sound, och denna gången blev det väldigt vintagebetonat. Inte minst för att vi precis skaffat oss en akg D19c som vi ville sätta på prov. Hoppas ni gillart!

För er som vill veta vad det är innan ni klickar:

Trummor:

Ludwig 20" baskagge från -64

Ludwig Supraphonic virvel från sent 70-tal

Pearl Export pukor, 12", 14"

Zildjian hihat från -65 (typ)

Ride Meinl "One of a kind"

Mickar:

Akg D19c - överhäng

Akg C12 VR - virvel under

Coles 4038 - baskagge och ambiens

Neumann TLM67 - golvpuka

Riktigt bra 😄

Link to post
Share on other sites

Jag låg och läste lite i denna tråden istället för att sova i natt. Detta ledde till att jag blev lite inspirerad att göra en video idag när vi ändå höll på att spela in trummor. Vår mickning och vårt tillvägagångssätt varierar såklart med vad vi är ute efter för sound, och denna gången blev det väldigt vintagebetonat. Inte minst för att vi precis skaffat oss en akg D19c som vi ville sätta på prov. Hoppas ni gillart!

För er som vill veta vad det är innan ni klickar:

Trummor:

Ludwig 20" baskagge från -64

Ludwig Supraphonic virvel från sent 70-tal

Pearl Export pukor, 12", 14"

Zildjian hihat från -65 (typ)

Ride Meinl "One of a kind"

Mickar:

Akg D19c - överhäng

Akg C12 VR - virvel under

Coles 4038 - baskagge och ambiens

Neumann TLM67 - golvpuka

Snyggt!

Och riktigt kul videos, såg alla haha

Link to post
Share on other sites

Jag låg och läste lite i denna tråden istället för att sova i natt. Detta ledde till att jag blev lite inspirerad att göra en video idag när vi ändå höll på att spela in trummor. Vår mickning och vårt tillvägagångssätt varierar såklart med vad vi är ute efter för sound, och denna gången blev det väldigt vintagebetonat. Inte minst för att vi precis skaffat oss en akg D19c som vi ville sätta på prov. Hoppas ni gillart!

För er som vill veta vad det är innan ni klickar:

Trummor:

Ludwig 20" baskagge från -64

Ludwig Supraphonic virvel från sent 70-tal

Pearl Export pukor, 12", 14"

Zildjian hihat från -65 (typ)

Ride Meinl "One of a kind"

Mickar:

Akg D19c - överhäng

Akg C12 VR - virvel under

Coles 4038 - baskagge och ambiens

Neumann TLM67 - golvpuka

Helgrymt! Shit vad inspirirerad jag blev! Ingen närmick på virvelns ovansida. nögrymt. Jag som osså får en UA610 om några månader eller när fan den nu kommer.

O mina pumor är ju ox Peral Export. (Peral, haha)

Edited by Guitar Nilsson
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Nu har vi gjort en till liten video. Inget prat alls, utan bara en stunds superotight spel från mig. Vi siktade kanske typ tio år tidigare i sound än i förra videon. Tycker det blev rätt schysst. Vi håller på att spela in en grej som ska låta tidigt 60-tal, och det tycker jag att det gör. Lite info om tillvägagångssätt finns i beskrivningen!

Link to post
Share on other sites

Nu har vi gjort en till liten video. Inget prat alls, utan bara en stunds superotight spel från mig. Vi siktade kanske typ tio år tidigare i sound än i förra videon. Tycker det blev rätt schysst. Vi håller på att spela in en grej som ska låta tidigt 60-tal, och det tycker jag att det gör. Lite info om tillvägagångssätt finns i beskrivningen!

http://youtube.com/watch?v=RlLXPL4qrVk

Snyggt!

Link to post
Share on other sites

Nu har vi gjort en till liten video. Inget prat alls, utan bara en stunds superotight spel från mig. Vi siktade kanske typ tio år tidigare i sound än i förra videon. Tycker det blev rätt schysst. Vi håller på att spela in en grej som ska låta tidigt 60-tal, och det tycker jag att det gör. Lite info om tillvägagångssätt finns i beskrivningen!

http://youtube.com/watch?v=RlLXPL4qrVk

Härligt med riktiga bandspelare som inte låter fyrkantvåg.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.