Jump to content
Annons

Lägga upp musik för lyssning


Nikk Dust

Recommended Posts

Annons

Ja Youtube är väl störst?

Om man lägger ut på Soundcloud, det gör jag, och sen hoppas att nån i England eller vart som helst skulle bara råka se den där och lyssna på låten, det händer ju knappast om de inte fått en länk först. Det skulle väl isåfall vara om man kallat låten för samma titel som superkända Elvis eller AC/DC låtar heter. Såna söker ju folk på.

Keep on rocking!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundcloud tycker jag är bäst, men som sagt så är youtube större. Skillnaden tror jag ligger i att man på soundcloud kommer i kontakt med andra musiker och får bra respons på sina låtar medans man på youtube hittas av vanliga lekmän som faktiskt letar efter ny musik dom kan lyssna till. Lyckligtvis så hindrar ingen dig från att lägga upp din musik på båda! 🙂

Ja Youtube är väl störst?

Om man lägger ut på Soundcloud, det gör jag, och sen hoppas att nån i England eller vart som helst skulle bara råka se den där och lyssna på låten, det händer ju knappast om de inte fått en länk först. Det skulle väl isåfall vara om man kallat låten för samma titel som superkända Elvis eller AC/DC låtar heter. Såna söker ju folk på.

Keep on rocking!

Ett tips är att gå in och kommentera andras låtar, samtidigt som man sprider sin egen musik får man ju också ta del av andras mästerverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

SoundCloud är toppen! Nackdelen är att det kostar pengar om man vill lägga upp mer än 2 timmars musik. (Har redan kommit upp i den längden själv...)

Man får väl sålla bort den låt man tycker är sämst varje gång man ska dit med en ny. Hörde mig själv där nyss i en Elviscover, jag skämdes så att rövhåren krullades, det var en riktig skräckupplevelse. Måste ta bort den...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ungefär ett halvår sedan jag laddade upp något på soundcloud, men då tyckte jag soundcloud lät förjävligt, direkt när man laddade upp en låt så komprimera soundcloud den ytterligare...vilket fick det att låta som 128kbps ungefär...

Du laddade väl upp den okomprimerade wave/aiff-filen, och inte en mp3:a (eller liknande)? Jag testade att lyssna på en av mina låtar, och jag tyckte att det lät helt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du laddade väl upp den okomprimerade wave/aiff-filen, och inte en mp3:a (eller liknande)? Jag testade att lyssna på en av mina låtar, och jag tyckte att det lät helt okej.

mp3..men direkt efter uppladningen var klart..stod det typ "encoding file" eller liknande och man hörde en klar försämring mot orginal mp3an... ...men kanske har blivit bättre nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

...Soundclouds app till Android funkar svinbra oxå

...Kanske är just därför som Soundcloud inte funkar när någon ger mig en länk - det behövs en app, som kanske inte ens funkar på just min telefon.

Jag bryr mig aldrig om att prova att lyssna på soundcloud då det inte funkade sist. Däremot vet jag att youtube funkar.

Vill man att annat folk än musiker ska lyssna så ska man nog undvika att enbart ha en speciallösning som andra musiker enbart använder. Inte ens Myspace funkar på nallen. Inte på jobbet heller för den delen. Däremot tror jag att Youtube är förinstallerat på alla mobiler. Men jag kanske är trångsynt då jag enbart använder det som funkar med minsta motstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

mp3..men direkt efter uppladningen var klart..stod det typ "encoding file" eller liknande och man hörde en klar försämring mot orginal mp3an... ...men kanske har blivit bättre nu..

Du ska ju ladda upp wave eller aiff, de kodar ju om det till komprimerat format själva. Dubbel komprimering låter ju som bekant sk*t.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska ju ladda upp wave eller aiff, de kodar ju om det till komprimerat format själva. Dubbel komprimering låter ju som bekant sk*t.

jaha det förklarar ju saken, men det låter ju helt otroligt jättedumt att dom ska komprimera en mp3 fil som redan är komprimerad ? Och dessutom så vill jag själva avgöra vilket mp3 codec och osv jag vill komprimera med. Aja men isånnafall antar jag det låter bättre om jag laddar upp wav.

Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Ingen som nämnt Bandcamp? Är en bra tjänst. Även om Soundcloud är mer eller mindre branschstandard för musiker. Är det bara jag som tycker att YouTube är för film?

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Ingen som nämnt Bandcamp? Är en bra tjänst. Även om Soundcloud är mer eller mindre branschstandard för musiker. Är det bara jag som tycker att YouTube är för film?

YT funkar inte för mig....när man försöker ladda upp bara ljud så vill dom ha video oxå

Har smygit en del på Bandcamp men avvaktar lite....kanske hamnar där oxå tillslut

Link to comment
Dela på andra sajter

YT funkar inte för mig....när man försöker ladda upp bara ljud så vill dom ha video oxå

Har smygit en del på Bandcamp men avvaktar lite....kanske hamnar där oxå tillslut

Gör som jag har gjort, musik till en stillbild. Går enkelt att fixa i alla redigeringsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde en egen sida med jPlayer och laddade upp låtarna till Amazons S3-moln. På det viset kunde jag styra hela upplägget, få in kopplingar till Facebook och Twitter, och inte vara del av något reklamdrivet. Men det är ju ingen som hittar dit utan att jag promote:ar själv och sprider länken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...