Jump to content
Annons

STIM ändrar reglerna vid egen utgivning - snart slipper man ncb-avgiften!


Claes Holmerup

Recommended Posts

Du som vill ge ut din egen musik på cd eller motsvarande behöver inte betala ordinarie licensavgift till NCB.

Nya regler från 2012!

Från och med 16 januari 2012 gäller nya regler för dig som vill ge ut egenkomponerad musik. Tidigare kunde du bli befriad från licensavgiften om det rörde sig om en förstaupplaga på max 1 000 exemplar. Med de nya reglerna, som börjar gälla efter årsskiftet, finns ingen upplagebegränsning och heller inget krav på att det ska vara en förstaupplaga. Dock kommer en administrativ avgift att tas ut för alla utgivningar av egenkomponerad musik. Denna avgift är på 675 kr per utgivning.

Fram till den 15 januari gäller fortfarande de gamla reglerna som alltså innebär att du inte behöver betala någon NCB-avgift för de första 1 000 exemplaren. Är produktionen större betalar du 10% av den ordinarie NCB-avgiften.

Läs mer här: http://stim.se/sv/MUSIKSKAPARE/Ge-ut-egen-musik/

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det missade jag...

Jag har mina funderingar på att det vore bättre att låta trycka pappfodral på lokalt tryckeri och bränna några cd i stöten hemma. Man kan ju berätta det när man säljer dem, och man kan ju vara billigare då också. Sen skiter jag helt i att betala för att få sälja mina egna låtar...

Man kanske kan göra pappfodralet i LP-storlek?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

I dom 675 kronorna bör väl ingå något som t ex bevakning av dina upphovsrättsliga frågor om man mot förmodan skulle tillverka någon hit...jag tyckte det var en intressant upplysning!

Mvh Henric

http://soundcloud.com/henric-svensson

Link to comment
Dela på andra sajter

I dom 675 kronorna bör väl ingå något som t ex bevakning av dina upphovsrättsliga frågor om man mot förmodan skulle tillverka någon hit...jag tyckte det var en intressant upplysning! Mvh Henric

Bör och bör, det enda intressanta med upplysningen är man man nu tar ut pengar för något som tidigare var gratis...upp till 1000 ex!

Upphovsrättsliga frågor bevakas av STIM förutsatt att du har verkanmält dina verk vilket givetvis är en förutsättning för att kunna NCB anmäla, vidare har vi ifpi som kollar av spellistor osv på årlig basis, ska man dra det ännu längre har vi SAMI som bevakar och listar musiker så dom får sin beskärda del av utgivna/sållda och spelade phonogram!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

De här villkoren måste vara uppfyllda för att du ska få avgiftsfri* licens:

[regler...]

* Den administrativa avgiften på 675 kr måste dock alltid betalas.

Typiskt STIMskt sätt att uttrycka sig på. Ungefär som:

Välkommen till oss och hämta ut hur många GRATIS* Ferrari Testarossor du vill!

* Vi tar dock ut en nyckeltillverkningsavgift på 2 000 000 SEK/per bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där gäller väl bara om man vill att cd'n ska ha ett visst skydd mot upphovsrättsligt intrång. Om man väljer att ha den oskyddad lär man ju kunna strunta i ncb?

I dagsens läge spelar det ju ingen roll eftersom det idag anses vara en andlig rätt och större än livet självt att kopiera och stjäla hit och dit...

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...
bankan (oregistrerad)

Jag tycker att de där ncb har överlevt sig själva. Det är inte många kompositörer i det här landet som behöver skydda sina verk till varje pris. Heter man inte Max och tillverkar låtar till andra runt jordklotet utan gör musik på svenska så för att ekvationen med ncb ska gå ihop så måste man sälja rätt bra. Ligger sen musiken bara på spotify så blir det ännu mer genant med ncb inblandning. Firmorna typ Spinnup, CdBaby som sköter kontakten med spotify betalar själva ut korvörena till en som blir av folks lyssning. Jag ställde NCB mot väggen vid min senaste produktion och ett mer undvikande svamlande svar får man leta djupt efter. För säkerhets skull körde de det på danska. Trots att jag frågade efter förtydligande. När jag gjorde om frågan på engelska så fick jag ett juridiskt dokument bifogat bara vilket gjorde det ännu svårare att begripa.

Jag tror de känner av att inte längre vara behövda och stretar emot med tvångsavgifter vilket är vanligt som sista försök att överleva i en tid när utvecklingen gått ifrån dem.

De uppmanade mig dessutom styvmoderligt att sända pliktexemplar till arkiv som inte längre finns och till SR som slutat ta emot fysiska skivor för många år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...