Jump to content
Annons

Midikontroller köp 2-4000


Boff

Recommended Posts

Jag har haft en Impulse 25 i ett par månader, men ska nu lämna tillbaka den pga att den gått sönder. Jag har då möjlighet att byta, vilket jag vill göra pga att Impulse 25:

1. Har lite för få kontroller för mig, då jag vill kunna använda den både vid produktion och live.

2. Är lite för osmidig - man kan t ex inte kontrollera parametrar i flera olika pluggar samtidigt.

Mina alternativ är:

Impulse 49 - Impulse var ändå relativt lätt att lära sig hantera, och med 49-varianten får jag 8 solo/mute-knappar samt 8 skjutreglage. Dock samma problem med osmidigheten. Har Novations mjukvara Automap som gör det lätt att mappa kontrollerna.

Akai Professional MPK49 - Har gott om kontroller att ställa in, men jag vet ingenting om medföljande mjukvara. Det är nästan ett måste att ha en mjukvara som gör att man kan bläddra mellan presets om man vill kunna köra live.

ReMOTE SL 49 MKII - Verkar smidig, och har även den Automap. Tyvärr något dyr.

Är det någon som har använd dessa (eller liknande med fler/färre tangenter) eller har något att säga om dem? Jag använder Sonar för tillfället, men funderar på att använda Ableton Live för att spela upp grejerna live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har haft en Impulse 25 i ett par månader, men ska nu lämna tillbaka den pga att den gått sönder. Jag har då möjlighet att byta, vilket jag vill göra pga att Impulse 25:

1. Har lite för få kontroller för mig, då jag vill kunna använda den både vid produktion och live.

2. Är lite för osmidig - man kan t ex inte kontrollera parametrar i flera olika pluggar samtidigt.

Mina alternativ är:

Impulse 49 - Impulse var ändå relativt lätt att lära sig hantera, och med 49-varianten får jag 8 solo/mute-knappar samt 8 skjutreglage. Dock samma problem med osmidigheten. Har Novations mjukvara Automap som gör det lätt att mappa kontrollerna.

Akai Professional MPK49 - Har gott om kontroller att ställa in, men jag vet ingenting om medföljande mjukvara. Det är nästan ett måste att ha en mjukvara som gör att man kan bläddra mellan presets om man vill kunna köra live.

ReMOTE SL 49 MKII - Verkar smidig, och har även den Automap. Tyvärr något dyr.

Är det någon som har använd dessa (eller liknande med fler/färre tangenter) eller har något att säga om dem? Jag använder Sonar för tillfället, men funderar på att använda Ableton Live för att spela upp grejerna live.

Jag hade utan tvekan valt MKII...finns inte direkt så mycket alternativ om du frågar mig...

Konstigt att det inte finns fler och bättre midi klaviaturer igentligen...

Men som sagt, du kommer verkligen uppskatta automap... Tangenterna har bra kvalité och spelkänsla... Men beror väl lite på...Impulse har tyngda tangenter tror jag... för är det dock viktigare med mera rattar och reglage..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...