Jump to content
Annons

Skillnaden mellan synt & keyboard


zigoz

Recommended Posts

Jag har länge velat köpa en seriös Keyboard med fler roliga "instrument-ljud" men ser nu att det finns flera sorter som jag inte riktigt kan förstå skillnaden i mellan.

www.4sound.se/ under kategorin Keyboard/Synth kan man hitta flera underkategorier som:

* Keyboard

* Synthar,

* Midiklaviatur

* Digitalpianon.

Jag vet att man kan googla fram infot om skillnaden & likheterna men tänkte att det vore 100ggr enklare om någon insatt kunde enkelt förklara skillnaden mellan dessa.

En annan sak som jag belv varse var att Casio-WK-7500 har en massa inbyggda funktioner som spårssequencer, Pattern-sequencer, 32-kanalsmixer mm.

min fråga är: när man sätter ihop en hemmastudio behöver man säkert alla dessa grejer vilka kan köpas som separata grejer men vilket vore bäst egentligen.

fungerar WK-7500 tillräckligt bra för att klara sig eller ska man hellre satsa pengarna på en keyboard utan alla dessa funktioner?

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon skulle orka förklara ett & annat angående mina frågor.

mer info om Casio-WK-7500:

http://www.emusic.se...ik=1&info=17439

Jag tackar på förhand och önskar er ett gott nytt år & trevlig fortsättning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är inte jag så jätte insatt i syntar men jag försöker mig på ändå.

Keyboard. Något du spelar på där det är i princip bara samplade ljud. Skillnaden på bra och dåliga samplingar är otroligt. Vad jag förstår så samplar man mer och mer varje ljud för varje ton och anslag. Förut så samplade man ett ljud och fixade det, drog ut det osv.

Synt. Ja, det är väl där du i princip gör ljuden på något sätt. Meningen är att du ska kunna "bygga" ditt eget ljud.

Digitalpiano. Som en Keyboard fast inriktad på pianoljud.

Midiklaviatur. Detta kopplar du in till din dator så att du kan spela in midi, ettor och nollor. Går med de flesta keyboards och digitalpiano också.

Vill du spela in och ha chans och ändra och fixa och så så finns det bara ett svar. Skaffa en dator, ett inspelningsprogram och ett midiklaviatur. Att spela in på en keyboard lär du säkerligen tröttna på efter ett litet tag.

Edit: Alltså, en sequencer kan du hitta som gratisprogram för din dator. Att spela in på keyboarden lär bli plottrigt och smått. Har du dator kan du också spela in audiospår vilket tar din inspelning till en helt ny nivå.

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboard brukar man använda som benämning på ett instrument med inbyggda rytmer. Dessa finns från leksaksnivå till avancerade apparater där rytmerna är programmerbara osv. Casio wk-7500 ligger väl någonstans mitt emellan.

Ah. Så jag är ute och cyklar alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade digitalpiano för hammarmekaniken. Jag antar att när man pratar digitalpianon är det även spelkänslan som avses.

Jag har för mig att jag såg den där KORG i ett reklamblad. Den var väl inte helt gratis? Jag bara reagerade över vilken designer som ansträngt sig för att den skulle se ut som en leksak för barn, men smaken...

Har du funderat på Ipad + billigt USB-midi keyboard? Ljuden på padd-apparna lär vara helt OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag såg den där KORG i ett reklamblad. Den var väl inte helt gratis? Jag bara reagerade över vilken designer som ansträngt sig för att den skulle se ut som en leksak för barn, men smaken...

Ca 8 000. Köper jag en så blir det definitivt inte för utseendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En generell förklaring jag brukar ge är att i en keyboard har du förinspelade ljud, och i en synt så gör du ljuden själv helt från grunden. Sedan finns det sedan många år tillbaka hybrider, främst då keyboards med en synt-del - som varierar från enkla editeringar av ljuden till djupgående förändringar. En annan hybrid är syntar som använder ljudklipp som ljudkälla istället för en ljudvågs-generator (OSC, oscillator) som är det mest vanliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att, om man ser till ordens ursprungliga betydelse, kravet för att något ska vara en keyboard är att den har tangenter, likt ett piano, punkt.

Detta krav finns inte på syntheziser, som t.ex likaväl kan vara en midi-styrd modul. En synthesizer, som ordet beskriver, ger ifrån sig ljud som är skapat "syntetisk", i brist på bättre ord. Dvs inga ljud som direkt är inspelade från "the real deal" och sedan uppspelade när man trycker på tangenten (likt en sampler) utan ljuden "skapas" i synthesizern, alternativt "syntiseras"/moduleras.

Så, ordet synthesizer beskriver lite mer än bara keyboard, som i princip kan vara vad som helst, om man ser till ordet... (till exempel det jag sitter å skriver på just nu är en keyboard... juh....)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Förut så samplade man ett ljud och fixade det, drog ut det osv. Synt. Ja, det är väl där du i princip gör ljuden på något sätt. Meningen är att du ska kunna "bygga" ditt eget ljud.

Jag är väldigt imponerad över hur snabbt folk har svarat, och så många som har skrivit! Ni ska alla ha ett stort tack för era svar!

Dock förstår jag inte till 100% vad som menas då man "bygger egna ljud".

Midiklaviatur. Detta kopplar du in till din dator så att du kan spela in midi, ettor och nollor. Går med de flesta keyboards och digitalpiano också.

tekniskt sett kan jag köpa Casion som jag nämnde tidigare & använda det som ett midiklaviatur? dvs spela in ljud med hjälp av VST tillägg på Cubase?

anledningen till att jag vill köpa en sk workstation är att de har omkring 800 ljud vilket gör att man kan pröva olika instrument & senare skaffa sig de VST som behövs, om nu ljuden från dessa är bättre än de ljud man får från en workstation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bör gå bra, om den har midi eller usb ut som du kan koppla till datorn.

Yes 🙂

Saxat från produktbeskrivningen;

USB-port

Plug & play-USB-gränssnitt för bekvämt datautbyte (MIDI-kommunikation) mellan instrumentet och datorn.

Vänligen,

CHAE

Edith: citat

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Och då kommer du även kunna, om du nu skulle vilja, spela upp midi från datorn i keyboarden.

Så gjorde jag när jag började med min Amiga 600 och Bars and Pipes. Hårddiskinspelning hade inte blivit så poppis än. Jösses vad gammal jag verkar vara...

Edit: Nu vart jag lite nostalgisk.... Ursäkta OT. Då hade jag även en Keyboard. Roland E-70, OJ oj oj vad den var bra, fina saker. (Nu står den i en garderob någonstans)

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det sedan många år tillbaka hybrider, främst då keyboards med en synt-del - som varierar från enkla editeringar av ljuden till djupgående förändringar. En annan hybrid är syntar som använder ljudklipp som ljudkälla istället för en ljudvågs-generator (OSC, oscillator) som är det mest vanliga.

hur skulle du definera Casio WK-7500 isåfall? en keyboard med en synt-del eller en hybrid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...