Jump to content
Annons

Jobbig boost runt 150-200hz


Panzerfaust

Recommended Posts

Höll på hela kvällen i går och försökte spela in akustisk gitarr. Men hur jag än mickade så var det en otroligt jobbig boost runt 150hz. Vill helst inte eq:a som galning utan vill ha ett bra grund ljud. Testa först framför hålet riktat mot 12:e bandet. Testade samma position och vred micken. Funkade ej. Testade längre ifrån (typ 40cm). Samma vidriga botten-boost. TEstade även att mucka upp vid mina öron. Men likt förbannat så får jag inte bort den där grötigheten.

Börjar bli riktigt irriterad. Har aldrig haft det här problemet förut. Testade att sepla i enn annan tonart och då miskade problemet liiiite. Så det är nåt med tonarten. Känns om om det blir nå stående våg på nåt sätt. Har ni något bra tips??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inga tips, men jag känner igen det. Det brukar jämt vara nån baston på ak gitarren som låter skitstarkt på inspelningen, fast jag inte tycker det är så markant när jag lyssnar direkt. Det är säkert rummet som är största boven.

Ett smalt eq-hugg måste väl inte vara dåligt som medicin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm men det är galet störande. Men la nu ett brant HP upp till 190hz. Låter förjäkligt tunt ensamt men funkar i sin helhet i mixen. Men är inte jättenöjd 🙁 Är generellt allergiskt mot akustiska gitarrer som skärs för högt. Men men =)

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså placerat micken framför hålet och vinklat på olika sätt därifrån...?

Flytta den genast så att den är placerad framför 12:e bandet, så blir det betydligt trevligare. Vill du sedan ha mer bas, så vinklar du den mer mot hålet och för mindre bas vinklar du den mer mot stämstruvarna.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Vargtoner är vanliga på stråkinstrument. Man brukar förskjuta vargtonen ett kvarts tonsteg genom att placera en vikt på strängen nedanför stallet och sen förflytta vikten längs strängen tills vargtonen hamnar mellan två halvtoner.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså placerat micken framför hålet och vinklat på olika sätt därifrån...?

Flytta den genast så att den är placerad framför 12:e bandet, så blir det betydligt trevligare. Vill du sedan ha mer bas, så vinklar du den mer mot hålet och för mindre bas vinklar du den mer mot stämstruvarna.

+1 på den. Håller med, har aldrig fått bra ljud av att sätta micken framför hålet, runt 12:e bandet brukar vara bra utgångspunkt, och vinkla den något åt hålet om man vill ha lite mer bas. Har man två mickar kan man testa sätta en vid typ 9:e bandet och en vid stallet, man får meka lite så den andra micken inte är i vägen bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hade samma problem för ett tag sedan. Vi fick till det av en slump. Vi glömde sla av stormembransmicken i studiorummet så den kom att fungera som en rumsmick. Stod ca 50 cm från gitarren. När vi körde ljudet från den o kondensatormicken samtidigt så blev balansen så fin att den låga besvärliga basen försvann. Tror inte det var fasfel som gjorde det, vi lyssnade så gott vi kunde.

kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Vargtoner är vanliga på stråkinstrument. Man brukar förskjuta vargtonen ett kvarts tonsteg genom att placera en vikt på strängen nedanför stallet och sen förflytta vikten längs strängen tills vargtonen hamnar mellan två halvtoner.

Man kan även förändra kroppens storlek, några bitar eltape vid f-hål (fiol, cello, nyckelharpa för exempel), då förändras klanglådan, kan tyckas lite, men det är precis vad som kan behövas. En polare testade även att lägga in tunna skivor med frigolit i nyckelharpan. Dom hölls kvar av den statiska elektriciteten och skallrade inte runt, som man kunde tänka sig. Men det medförde att kroppstonen flyttade sig en aning och man slapp den bumligheten som i detta fallet låg på ett g.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja detta problem känner jag igen.

Kan bero på mycket dock, gitarr, strängar, mick, preamp, mickplacering.

Själv skaffade jag en småmembranare då min stormembranare tenderade att emfasera detta, i kombination då med en ganska "boomig" gitarr med ojämn frekvensgång. Har även gått igenom många strängfabrikat och tjocklekar tills jag hittade nåt som passar för inspelning.

Mickplacering är viktigt, man kanske får backa lite och röra dig längre från resonanshålet tills man hittar nåt som funkar. Det är svårt att mixa dock, att endast skära med en linjär EQ osv brukar sällan bli bra.

Bäst resultat har jag fått genom att högpassa, inte jättehögt, kanske 80hz, för att sedan skära ganska grovt UNDER det, runt 50hz (tror ni kan föreställa er hur frekvenskurvan blir) Lite som högpass med mindre brant slope.

Annars kan du testa att istället för att skära tills du blir galen, boosta positiva frekvenser. Det får ju faktiskt en liknande om än lite mer naturlig effekt.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm men det är galet störande. Men la nu ett brant HP upp till 190hz. Låter förjäkligt tunt ensamt men funkar i sin helhet i mixen. Men är inte jättenöjd 🙁 Är generellt allergiskt mot akustiska gitarrer som skärs för högt. Men men =)

Själv tycker jag precis tvärtom, akustiska gitarrer har en osviklig förmåga att skramla och låta allmänt illa om man inte skär dem ganska högt. Det gäller både om gitarren är soloinstrument eller är en del av ett komp (i det senare fallet är det ännu viktigare, för annars kommer den att gröta ihop sig med basen på ett mycket osnyggt sätt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm men det är galet störande. Men la nu ett brant HP upp till 190hz. Låter förjäkligt tunt ensamt men funkar i sin helhet i mixen. Men är inte jättenöjd 🙁 Är generellt allergiskt mot akustiska gitarrer som skärs för högt. Men men =)

Testa att labba med olika filterslopes i kombination med en sänkande low shelf. Det brukar ge ett bättre resultat än att rakt av skära högt med filter. D.v.s. behåll lite grann botten lägre ner, på låg nivå, och skär bort det lägsta.

Exempel:

L-SH: -6-9dB @ 250Hz @ Q0,71

HPF: 18dB/oct @ 120-150Hz

Så kan du styra öppenheten i soundet genom att höja/sänka frekvensen på low shelfen. Sen brukar jag hitta en bumlig frekvens kring 100Hz och sedan dess överton vid ~200Hz. Dessa dämpar jag parametriskt med mycket noggrann inställning av frekvens, sedan smalaste möjliga bandbredd samt minst möjliga cut. Annars blir det lätt schweizerost.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...