Jump to content
Annons

Får fasen inte något ljud från Cubase SX


AXE

Recommended Posts

Jag har problem som alla andra att få ljud från programmet Cubase SX. Jag har en dator med OS Win 7 och så försöker jag att spela med en, vad jag tror heter, midi controller, in i Cubase sx. Jag har kopplat in keyboardet med usb. Mitt keyboard är av märket Miditech i2 control 25. Är det någon som har någon erfarenhet av midisynth? Är det något att ha eller är det bara crap jag har? Jag vill ju inte tro det, men man kan ju aldrig så noga veta. I Cubase, skall tilläggas, så får jag inputstapeln att reagera när jag trycker ner en tangent på keyboardet, så lite är nog rätt kopplat/inställt, men det är sedan som problemet ifinner sig. Jag har också försökt läsa, bl a på detta forum om dem som verkar ha samma problem, där det för dem verkar ha löst sig efter några inlägg, men inte för mig, typiskt. Ska tilläggas att jag är en riktig färskking på Cubase och jag vet inte så muycket hur man ska ställa in egentligen. Skulle vara trevligt med en steg för steg instruktion. det är kanske att hoppas för mycket, men det skulle faktiskt vara det bästa. Alltså, är det någon som kan och orkar med att hjälpa mig med detta problem, skulle bli så jätteglad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ehhh .... var ska man börja ...

1) Är det en crackad version av Cubase?

2) Vet du skillnaden på midi och audio?

3) Har du anslutit nåt mjukvaruinstrument?

4) Har du kolla instruktionsboken hur man ansluter ljudkort och gör inställningar för in- och utgångar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Assar,jag ska försöka svara på dina frågor:

1. Hm, en känslig fråga det där, men eftersom jag inte har sån fet inkomst, så får jag väl medge att det är en crackad version...

2. Midi är väl digitala signaler som sänds från ett keyboard och styr t ex en mjukvarusynt och audio är väl t ex ett vanligt musikspår typ mp3.

3. Det är det jag kanske inte har riktig kläm på för jag har hört av andra att de laddar in en samling eller något dylikt och jag förstår nog inte riktigt vad det innebär.

4. Instruktionsboken som jag har som pdf-fil ger jag nog inte så mycket för, då jag tycker att det är för invecklat om man är nybörjare, så jag tänkte att någopn här på forumet skulle kunna ha en pedagogisk stund med mig här. :-) Midi for dummies...

Link to comment
Dela på andra sajter

- Skapa ett nytt midispår (högerklick osv)

- Tryck F11 och välj ett vst-instrument. Finns ett gäng med i Cubase. En synth kan vara bra.

- I ditt spår. Till vänster så kan du välja Midi In och Midi Out. I midi In väljer du ditt keyboard och Midi Out sätter du till vst-instrumentet du valde.

Nu borde det höras och väsnas.

Jag sitter inte framför mitt Cubase så jag ser inte riktigt hur det ser ut. Men har för mig.

Funkar det inte nu så borde det ha med dina midi-inställningar att göra. Drivrutiner osv. Kika under Devices.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Skapa ett nytt midispår (högerklick osv)

- Tryck F11 och välj ett vst-instrument. Finns ett gäng med i Cubase. En synth kan vara bra.

- I ditt spår. Till vänster så kan du välja Midi In och Midi Out. I midi In väljer du ditt keyboard och Midi Out sätter du till vst-instrumentet du valde.

Nu borde det höras och väsnas.

Jag sitter inte framför mitt Cubase så jag ser inte riktigt hur det ser ut. Men har för mig.

Funkar det inte nu så borde det ha med dina midi-inställningar att göra. Drivrutiner osv. Kika under Devices.

Nä du, jag får det fortfarande inte att fungera. Jag skapade ett midispår tryckte F11 och valde Synths och därefter A1. Till vänster valde jag: All Midi inputs och som Outs: A1. Händer lika lite som förrut när jag trycker ner en tangent att mätaren ger utslag men inget ljud hörs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm tänka tänka tänka......

Om du väljer en vst som har keyboard på skärmen. När du klinkar med musen på den, hörs det ljud ut då?

Hmm, vet inte om det finns någon med i Cubase som har keyboard på skärmen, men...

Om du importerar en mp3-fil. Får du ljud ur Cubase då?

Jag importerade en mp3-fil till cubase och jag får upp ett ljudspår, men jag kan i alla fall inte få det att låta något i högtalarna. Ja, jag har slagit på högtalarna... :-)

Jag har också provat med att få upp en virtuell keyboard på skärmen, men inget ljud när jag spelar på den heller.

Redigerat av AXE
Link to comment
Dela på andra sajter

Börja inte med reference manual, utan ta den som heter Getting Started. Betydligt lämpligare och ganska lättförståeling.

Har du aktiverat in- och utgångarna på ljudkortet i VST connections? Utan att ha det rätt där kommer du ingenstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ljudkort är ett inbyggt Origin 25 och sen har jag vanliga datorhögtalare, men som fungerar bra i övrigt.

Till inbyggda standard-ljudkort finns inga ASIO-drivrutiner, utan då bör du installera den generella ASIO-drivern ASIO4ALL för att få latency som går att leva med.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till: Varför rör sig out-mätaren hela tiden, helt random, även när jag inte trycker ner någon tangent.

För en stund sedan så fungerade det faktiskt att få ut toner från synthen i högtalarna. Det var efter jag hade kryssat i rutan midi thru. Ett steg närmare!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Eftersom vi inte ska diskutera crackad programvara och hur man får saker och ting att fungera i dem enligt forumets regler måste jag tipsa dig om Cockos Reaper 4 istället som är ett bättre alternativ om du inte vet med dig att det är just Cubase du skall ha. Reaper ger dig ett gereröst "avtal" där du kan använda programmet så länge du vill efter "provtidens" slut. Det kommer alltid finnas en nag-screen när du startar programmet som kommer fråga dig om att köpa licensen eller" still evaluating".

http://www.reaper.fm/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...