Jump to content
Annons

Analogt mixerbord eller inte..


dgg93

Recommended Posts

hallå! har länge spelat in med ett ljud kort... M-audio fast track ultra 8r, tycker ljudet blir väldigt bra förutom att det blir lågt.. så jag undrar om man kopplar in ett analogt mixerbord som man kopplar via ljudkortet och sen in till datan.. blir ljudet bättre/högre då? eller blir det inge skillnad?

// Dennis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på vad det är du spelar in...

Om du exempelvis har en dynamisk mick, så har de som regel ganska svag output så att man måste dra upp gain högt. Med en preamp som har ge upp till 60dB gain, brukar det inte vara några bekymmer, men vissa ljudkort ger bara upp till 40dB - och då kan det bli i svagaste laget.

En mixer utanför kan hjälpa - men det är ett ganska onödigt mellansteg. I så fall kunde det vara bättre med en extern micpreamp (eftersom du förmodligen redan har alla andra funktioner i ljudkortet), alternativt en inline-förstärkare som Triton Audio's FetHead.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man köra fethead på en handhållen kondesatormick?

Ja - men då måste man välja FetHead Phantom, eftersom kondensatormicken behöver fantommatning. Den vanliga FetHead släpper inte igenom fantommatningen till micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär... nu spelar jag in dem 🙂 Fyfan vad dåligt producerad den mesta musiken är!!!!! skrämmande!!! ska bli kul att lyssna vidare... 🙂 Tog ned diskanten -2db, tyckte den var i starkaste lagret, men det är nog en vanesak, mina förra var ganska beslöjade i diskanten.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes... du som verkar veta mycket.. Varför ska man egentligen ha ett stort mixerbord om det går att spela in med ljudkortet (som man ändå måste ha för att kunna använda mixerbordet(?)) Sen undra jag om det finns mixerbord med inbyggda ljudkort så att man slipper köpa separat? Låter nog ganska osmart men är nybörjare.

// Dennis

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes... du som verkar veta mycket.. Varför ska man egentligen ha ett stort mixerbord om det går att spela in med ljudkortet (som man ändå måste ha för att kunna använda mixerbordet(?))

I en vanlig hemstudio, så ser jag inte heller någon som helst anledning att ha en mixer.

Sen undra jag om det finns mixerbord med inbyggda ljudkort så att man slipper köpa separat? Låter nog ganska osmart men är nybörjare.

Det finns en del mixrar som har USB- eller Firewire-koppling. Billigare sådana brukar bara kunna köra 2 kanaler in/ut, men med dyrare modeller kan man ofta spela in alla kanaler på separata spår - så det gäller att kolla upp specifikationerna, så att man vet att man får något som passar för det sätt man vill jobba på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...