Jump to content
Annons

Hur lyssnar du på musik 2012?


  

63 röster

  1. 1. Hur lyssnade du (i huvudsak) på musik 2011?

    • Mobiltelefon/MP3-spelare (inbyggda högtalare)
      0
    • Mobiltelefon/MP3-spelare (hörlurar)
      12
    • Laptop (inbyggda högtalare)
      0
    • Laptop (hörlurar)
      8
    • Externa datorhögtalare
      6
    • Studiomonitorer
      23
    • Hembioanläggning
      1
    • Ministereo (såndär med cd/radio och högtalare i ett)
      0
    • Hifi-anläggning
      12
    • Bärbar stereo, typ bergsprängare
      0
    • Bilstereo
      1
    • Små bärbara högtalare till mp3-spelare/mobil
      0


Recommended Posts

Jag är lite nyfiken på vad det egentligen är vi mixar för.. Hur lyssnar ni egentligen på musik? Jag har senaste tiden (året eller så) nästan bara lyssnat i min iphone med några gamla nokialurar (som har en hemsk bashöjning, men jag har vant mig, och det konstiga är att jag helst lyssnar på hiphop för att det är det som låter bäst i dom)...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

I mina datorhögtalare med subwoofer och i mina hörlurar mest. Hörlurarna används mest när jag inte vill störa andra eller när jag ej vill att de ska höra. Föredrar mina datorhögtalare då kan kräma på ganska rejält med.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal hederlig HIFI-anläggning i vardagsrummet, med påhängd spotifydator. När jag inte fnular i sängkammarstudion.

Jag lyssnar näranog aldrig i mp3-spelare (eller motsvarande bärbar ljudmojäng). Det sker när jag reser lite längre sträckor själv, men det är ganska sällan det sker.

Bilradion hör jag inte för motormullret. Ford fiesta, lilla motorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hi-fi anläggningen hemma av god kvalitét eller i studions kontrollrum, finns inget bättre, använder varken mp3 eller iphones etc orkar inte med allt detta "bjäfs" som dagens människor förmodligen använder till 90% i jämförelse med såna som mig...vinyl är allra trevlgast menäven gamla kassetter kan komma fram då och då, dom håller förvånansvärt bra kvalitét trots att dom är inspelade blandband senast på 90-talet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna sällan mer än de 8h om dagen jag jobbar, och då blir det ju mest den musik jag jobbar med. Men när jag lyssnar på annan musik så är det väl youtube/spotify någa minuter i studion, och då i monitorerna...så det blev mitt svar.

Någon enstaka gång lyssnar jag hemma, men föredrar att slippa musik hemma. Haha..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Lyssna sällan mer än de 8h om dagen jag jobbar,

Lyssnar sällan mer än de 8 ohm jag förfogar över... 😳

Det där var ett typiskt sånt där skämt som bara Claes skulle kunna dra. 😄

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

I vardagsrummet blir det NAD förstärkare med onödig effekt som driver 2st JBL 12" bilbaslådor som kör allt under 100Hz och resten får ett par Cerwin -Vega toppar från subsat 6 ta hand om. Effekt motstånden i delningsfiltret till diskanterna tålde inte när det gamla Behringersteget skickade ut herrejösses med watt plus till varje kanal.

Streamar musik från dator via extern DAC från Cambridge, alternativ en 25 skivor cdväxlare som som är kopplad till Cambridge DAC innan NAD förstärkaren. Kör tv:ns ljud via DAC eftersom DAC inte kan omkoda 5.1.

Kör mp3 i bilen. Störs ej av motorn i min Suzuki Alto då den har mycket ljudisolering trots att motorn är på 996cc och är 3 cylindrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite nyfiken på vad det egentligen är vi mixar för.. Hur lyssnar ni egentligen på musik?

Du frågar egentligen på fel ställe, det är inte människorna här som är "konsumenterna". Vanligt folk lyssnar i mobilen eller dock-station, datorn eller bilen.

Själv (konsument-)lyssnar jag 70% av tiden i externa datorhögtalare. 20% i bilen, 9% i mobil-lurar och 1% i hifi-stereo. (Lite tragiskt eftersom det är omvänd ordning jämfört med ljudkvaliten.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det alternativ där jag personligen lyssnar mest genom, fanns inte som alternativ i pollen; Hörlurar via hifi stärk.

Har annars ett par Koss lurar kopplad till stationära datorn på jobbet, som är det enda ställe som jag egentligen får ro att lyssna till nånting annat än det jag själv håller på med.

Har ohyggligt svårt att ta till mig ny teknik, har exempelvis ingen mobil... 😛 och då ska man betänka att jag jobbar på ett IT företag... 😊

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar oftast på jobbet, CD/MP3 via hörlurar. Mest för att man jobbar i ett öppet kontorslandskap o vill slippa höra tjattret från alla andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att 10 personer (hittills) uppger sig lyssna på musik i studiomonitorerna. Syftar ni på musiken ni själva arbetar med då? För jag kan inte tänka mig att man vill nöjeslyssna på musik där. Studiomonitorer är ju gjorda för att vara ärliga, inte "smickrande" 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att 10 personer (hittills) uppger sig lyssna på musik i studiomonitorerna. Syftar ni på musiken ni själva arbetar med då? För jag kan inte tänka mig att man vill nöjeslyssna på musik där. Studiomonitorer är ju gjorda för att vara ärliga, inte "smickrande" 😮

Jag kör alltid min sk "nöjeslyssning" via studiomonitorerna! Dels för att det låter bäst där, dels för att lära mig hur mina monitorer spelar!

Har även en stereo i samma rum med värsting-JBL som rullar som mest till TV'n (surround) och nån udda gång så blir det väl musik via dom!

Men dom är lite för stora. Trevägs med ställbar delning och en 12" i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar inte på inspelad musik om jag kan undvika det så jag saknar det alternativet i din enkät. Om jag måste välja blir det nog studiomonitorer eller TV. Problemet är inte lyssningen. Problemet är att musiken har gått förlorad.

Redigerat av DivineCo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag umgås gärna med min gamla mp3-spelare och de små, allmänt populära Creative EP-630 så fort jag är ute och åker kollektivt, och har gjort så i ett antal år nu. Hemma blir det tyvärr mindre lyssnande, då jag oftast väljer att ha det tyst och lugnt omkring mig när den möjligheten bjuds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på musik överallt. Det finns inte ett ställe jag lyssnar på. En helt vanlig dag lyssnar jag i mina monitorer (HS80M), i mina hörlurar till telefonen (A-Jays Four i iPhone 4S), i ett par Sony MVR-V150 på jobbet, och ibland i laptophögtalarna för smidigheten.

Även om frågan var "i huvudsak", så är det svårt att mixa nu när folk lyssar på så många olika sätt varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

bowers & wilkins mm1 genom datorn. de är väldigt trimmade att kunna spela lågbas även i låg volym, nåt som är lite irriterande är när man höjer el sänker snabbt, och dsp jobbar för att hitta rätt nivå, annars grym soundstage. Jag behöver inte spela högre. kör mest spotify, men de glänser ju i lossless. när jag är ute blir det b&w c5, också grymma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

På väg till/på skolan/jobbet blir det en hel del musik, då självklart med min android som källa och ett par sjyssta in-ear hörlurar. Är rätt nöjd med ljudet i dem. Annars när man e hemma lyssnar jag på datorn med studiohörlurarna om det e något jag bara når därifrån (youtube, spotify) eller på min stereoanläggning med eller utan hörlurar om jag har materialet på vinyl/cd. Så ja, det varierar, men android telefonen leder nog rätt ordentligt när man räknar timmarna, särskilt just nu med ett 9-5 jobb 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkliga svar här och säkert ännu märkligare om man frågar befolkningen: genom ajfån, billiga lurar, mp3, streamimg ect ect

En fråga som väcks inom mej är: varför köper vi dyra inspelningsutrustningar,

om stora massan där ute lyssnar på förvanskade media/medium ?!?

Lite löjeväckande att man lägger ner så mkt jobb för att få till det,

om folks lyssning avviker så mkt att det ej återger det hyffsat korrekt ens..

Jaja, skit samma, jag gör det för mitt egna välbefinnande i slutändan =]

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkliga svar här och säkert ännu märkligare om man frågar befolkningen: genom ajfån, billiga lurar, mp3, streamimg ect ect

En fråga som väcks inom mej är: varför köper vi dyra inspelningsutrustningar,

om stora massan där ute lyssnar på förvanskade media/medium ?!?

Lite löjeväckande att man lägger ner så mkt jobb för att få till det,

om folks lyssning avviker så mkt att det ej återger det hyffsat korrekt ens..

Jaja, skit samma, jag gör det för mitt egna välbefinnande i slutändan =]

I mitt fall, och för många andra antar jag, handlar det inte så mycket om att välja mellan iphone/android/mp3 och stereon, utan om att man helt enkelt inte sitter hemma hela dagarna och inte kan lyssna på sin stereo varje gång man vill lyssna på musik. Om man istället formulerar om frågan till "äger du en hifi- eller stereoanläggning?" så får man ett svar som mer reflekterar hur mkt tid och pengar man borde lägga på mixning och inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkliga svar här och säkert ännu märkligare om man frågar befolkningen: genom ajfån, billiga lurar, mp3, streamimg ect ect

En fråga som väcks inom mej är: varför köper vi dyra inspelningsutrustningar,

om stora massan där ute lyssnar på förvanskade media/medium ?!?

Man gör det för att det ska ha en rimlig chans att låta bra överallt och inte bara i vissa typer av lyssning. Om man använder bra prylar att göra en mix med, så kommer det att låta ok i allt från mobiltelefonen till värsta audiofil-anläggningen.

Om man gör sin mix med ett par kassa iPod-lurar så kommer det att låta bra i sådana iPod-lurar, men förmodligen låta skit i en ordentlig anläggning eftersom man inte har haft kontroll på hela registret och alla detaljer som man behöver ha koll på, när man gjorde mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man gör det för att det ska ha en rimlig chans att låta bra överallt och inte bara i vissa typer av lyssning. Om man använder bra prylar att göra en mix med, så kommer det att låta ok i allt från mobiltelefonen till värsta audiofil-anläggningen.

Om man gör sin mix med ett par kassa iPod-lurar så kommer det att låta bra i sådana iPod-lurar, men förmodligen låta skit i en ordentlig anläggning eftersom man inte har haft kontroll på hela registret och alla detaljer som man behöver ha koll på, när man gjorde mixen.

Du skriver ur vårat perspektiv, att få till det ur alla former av lyssning.

Jag skrev lite ur allmänt perspektiv, att folk uppenbarligen (nästan) skiter i hur det låter, bara att det låter.

Verkar som hifinördarnas (iaf jag) tid börja bli ett minne blott.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall, och för många andra antar jag, handlar det inte så mycket om att välja mellan iphone/android/mp3 och stereon, utan om att man helt enkelt inte sitter hemma hela dagarna och inte kan lyssna på sin stereo varje gång man vill lyssna på musik. Om man istället formulerar om frågan till "äger du en hifi- eller stereoanläggning?" så får man ett svar som mer reflekterar hur mkt tid och pengar man borde lägga på mixning och inspelning.

Jo, du har alltid ett val 🙂

Och har man så mkt att göra att man inte hinner lyssna,

ja, då är det verkligen dax att se över sitt liv.

Väldigt nyttigt med att koppla av, då gärna med t.ex sin favvomusik,

eller något annat som relaxar kropp å själ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter hellre i att lyssna om jag inte kan lyssna genom bra grejer.

Nu jag JBL L50 som monitorer i studion och studion är mitt i huset så den får dubblera som hifianläggning också.

Har även en hemstereo kopplad till TVn, kan ploppa in datorns Spotify där om jag vill.

Eller också med bra lurar direkt ur laptopen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför finns inte * 'Med öronen' som punkt?

Kanske för att det bara stämmer in på dig? Man kan ju bara ha med sånt som stämmer in på flertalet av dem som röstar. Jag tror att de flesta som besökt den här tråden upplever de där alternativen som ganska heltäckande. Alternativet "övrigt/annat" i enkäter känns oftast bara fånigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...