Jump to content
Annons

Betalar du för dina applikationer & pluggar?


KillwithSkill

  

86 röster

  1. 1. Betalar du för dina applikationer & pluggar?

    • Jag betalar för mina pluggar, alt använder gratisvarianter
      46
    • Nej jag laddar ner olagligt och betalar inte. Kör med crackade.
      8
    • Både och. En del är betalda och en del är olagliga.
      21
    • Jag laddar ner olagligt för att testa, för att sen ev köpa.
      7
    • Varken köper eller laddar ner olagligt.
      4
  2. 2. Om du slog igenom med din musik/produktioner, skulle du vilja ha betalt för det du gör?

    • Ja
      79
    • Nej
      4
    • Vet inte
      3
  3. 3. Använder du någon iLOK, Syncrosoft eller liknande dongle för licenser?

    • Ja
      22
    • Nej
      18


Recommended Posts

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Man måste tänka på flera faktorer när man kollar på ett pris på en mjukvara. Kolla waves, dom har några programmerare, ljudtekniker och grafiker och säljer lite plugins till musikprogram för tiotusentals kronor. Sen kollar vi på typ Starcraft 2, det spelet tog 10 år att utveckla, det har flera hundra människor i creditsen (inkl en riktig musikorkester, det står bokstavligen i slutcredits tenor male singer 1, tenor male singer 2 osv). Sidan för att bara visa programmerare, assisterande programmerare osv är flera sidor. Vilket tror ni kostade mest att framställa?

Innebär det att det är "mindre fel" att stjäla exempelvis mitt hemmapulade album som jag tar 120 pix för, än att knycka typ Lady Gagas senaste album som kostar 99 kronor att ladda ner lagligt, (obs: påhittade exempel) bara för att mitt album kostade ca en tusendel av Lady Gagas produktion att spela in..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fultankade förr för att testa pluggen och var det skit så avinstallerade jag och var den bra så köpte jag den. Idag har många av pluggarna rasat i pris och att det finns väldigt ofta demoversioner. Vilket gjort att jag sällan fultankar.

Parentes: Vad jag däremot ruttnar på är Universal Audio som klampar i klaveret rejält!

Dels att dom säljer deras (nu mer) undermåliga kort väldigt dyrt. Och att dom höjt priset på pluggarna rejält. När dom släppte UAD2 så skrek man av lycka just för att deras gamla kort var totalt urkassa. Då hade dom mage att sälja en bundle med alla pluggarna till deras xpander som man inte kunde bygga ut för mer kraft. Vilket gjorde man betalade för alla pluggarna. Och vissa av pluggarna var så dsphungriga att efter EN instans så var det på max... Vilka idioter!

Sen kom UAD2 och deras största var 10 gånger kraftigare. Och då kunde man andas ut. Men nu ser man samma skit hända igen. Nu gör dom pluggar som suger musten ur deras egna hårdvara IGEN!!! OCH släpper bundle med alla pluggarna för en utlandsskuld. Och då måste man bygga ut med mer kort för en 10 papp till...

Om dom ändå hade fattat det där med iLOK2. Alla andra gör det och många dsp'sfjantar har lagt ner och gått över till native och iLOK's

En kille på ett intilliggande forum hade testat Brainworx i både DSP och Native...

UAD-2 QUAD= 80st plugins.

NATIVE (6 core 3,33 GHz) 1050st plugins med default flat EQ . Och 443st med "heavy duty settings".

Tycker det säger allt!

Haft iLOK i många år och häromdagen så fick jag iLOK2 från Steve Slate VCC i köpet. Och det är så skitsmidigt att det är löjligt!

Kommer däremot att köpa lexiconreverbet av UA innan året ut. Har nån snyltig kupon på 25 dållars plus att det är nån julrea. Sen lär det dröja innan jag köper nån mer plug från dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ungefär som när Hitler kopierade de allierades uniformer...

Och så var där igen med Hitler. Han verkar vara väldigt poppis på det forumet i alla möjliga sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Parentes: Vad jag däremot ruttnar på är Universal Audio som klampar i klaveret rejält!

Dels att dom säljer deras (nu mer) undermåliga kort väldigt dyrt. Och att dom höjt priset på pluggarna rejält. När dom släppte UAD2 så skrek man av lycka just för att deras gamla kort var totalt urkassa. Då hade dom mage att sälja en bundle med alla pluggarna till deras xpander som man inte kunde bygga ut för mer kraft. Vilket gjorde man betalade för alla pluggarna. Och vissa av pluggarna var så dsphungriga att efter EN instans så var det på max... Vilka idioter!

Sen kom UAD2 och deras största var 10 gånger kraftigare. Och då kunde man andas ut. Men nu ser man samma skit hända igen. Nu gör dom pluggar som suger musten ur deras egna hårdvara IGEN!!! OCH släpper bundle med alla pluggarna för en utlandsskuld. Och då måste man bygga ut med mer kort för en 10 papp till...

Hade förut tänkt uppgradera till 2:an men när man såg priset för ett kort... 😕 Och idag finns det så många bra pluggar ändå så nä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ett UAD kort inte räcker så är det ju faktiskt bara en del av ett system där du kan bygga ut med 4xUAD-1 + 4xUAD-2. Jag har inte förstått dom som gnäller att sitt enda kort inte räcker till... ungefär som att gnälla på att man går i taket på RAM och det visar sig att man har massa platser lediga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ett UAD kort inte räcker så är det ju faktiskt bara en del av ett system där du kan bygga ut med 4xUAD-1 + 4xUAD-2. Jag har inte förstått dom som gnäller att sitt enda kort inte räcker till... ungefär som att gnälla på att man går i taket på RAM och det visar sig att man har massa platser lediga.

Och jag förstår mig inte på dom som tycker att det räcker?

Om du ex köper Studer så kan du inserta den på 24 spår. Sen är det slut. I mina största produktioner så ligger dom på runt 200 spår och runt 4-500 pluggar! Alla andra pluggarna som man betalat för och vill använda då? Neve, Roland, Lexikon, EMT, Precision, dbx, Fatso, Manley??? Då måste man alltså köpa ett till kort.

Och det är ju inte direkt så att UA kommer att sluta tillverka pluggar?

Och vem bestitter med en dator som har 8 PCIE-platser? Då får man slå till på en extern liten skitlåda som bara den kostar 25 papp.. för en låda?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag förstår mig inte på dom som tycker att det räcker?

Om du ex köper Studer så kan du inserta den på 24 spår. Sen är det slut. I mina största produktioner så ligger dom på runt 200 spår och runt 4-500 pluggar! Alla andra pluggarna som man betalat för och vill använda då? Neve, Roland, Lexikon, EMT, Precision, dbx, Fatso, Manley??? Då måste man alltså köpa ett till kort.

Och det är ju inte direkt så att UA kommer att sluta tillverka pluggar?

Och vem bestitter med en dator som har 8 PCIE-platser? Då får man slå till på en extern liten skitlåda som bara den kostar 25 papp.. för en låda?!

200 spår!? 500 pluggar!?det måste ju bli ett helvete med all latency och alla fasfel som lär uppstå! Shit.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en tid när jag tyckte det var okej att fultanka grejer, men det är längesen nu. Lyckligtvis blir man klokare med åren. Numera skulle det aldrig falla mig in att använda något det inte står mitt namn på eller som är freeware/demo. Pröjsar till och med en frivillig peng varje månad för utvecklingen av Ardour fast jag just nu nästan aldrig använder programmet. Damn, jag får julklappar i år! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev fråga 3 tillagd senare...? Jag såg inte den från början, så jag tog bort min röst och röstade igen, för att lägga till svaret på 3:an.

Jag kör med både eLicenser (13 licenser) och iLok (36 licenser) - och sedan ett gäng licenser med challenge/response. Tycker MYCKET bättre om dongel, än challenge/response.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med bananens ord:

Fina (och ärliga) pluggar ni har, hur många hits har ni då?

Hur relevant är den frågan i sammanhanget (eller något sammanhang alls för den delen...)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev fråga 3 tillagd senare...? Jag såg inte den från början, så jag tog bort min röst och röstade igen, för att lägga till svaret på 3:an.

Jag kör med både eLicenser (13 licenser) och iLok (36 licenser) - och sedan ett gäng licenser med challenge/response. Tycker MYCKET bättre om dongel, än challenge/response.

Stämmer bra det. Hade ett upplägg som jag tabbade mig med, glömde bort den när jag skapade tråden och la dit den efteråt. Så ni som röstat innan fråga tre kom upp, så rösta gärna om! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fultankade förr för att testa pluggen och var det skit så avinstallerade jag och var den bra så köpte jag den. Idag har många av pluggarna rasat i pris och att det finns väldigt ofta demoversioner. Vilket gjort att jag sällan fultankar.

Parentes: Vad jag däremot ruttnar på är Universal Audio som klampar i klaveret rejält!

Dels att dom säljer deras (nu mer) undermåliga kort väldigt dyrt. Och att dom höjt priset på pluggarna rejält. När dom släppte UAD2 så skrek man av lycka just för att deras gamla kort var totalt urkassa. Då hade dom mage att sälja en bundle med alla pluggarna till deras xpander som man inte kunde bygga ut för mer kraft. Vilket gjorde man betalade för alla pluggarna. Och vissa av pluggarna var så dsphungriga att efter EN instans så var det på max... Vilka idioter!

Sen kom UAD2 och deras största var 10 gånger kraftigare. Och då kunde man andas ut. Men nu ser man samma skit hända igen. Nu gör dom pluggar som suger musten ur deras egna hårdvara IGEN!!! OCH släpper bundle med alla pluggarna för en utlandsskuld. Och då måste man bygga ut med mer kort för en 10 papp till...

Om dom ändå hade fattat det där med iLOK2. Alla andra gör det och många dsp'sfjantar har lagt ner och gått över till native och iLOK's

En kille på ett intilliggande forum hade testat Brainworx i både DSP och Native...

UAD-2 QUAD= 80st plugins.

NATIVE (6 core 3,33 GHz) 1050st plugins med default flat EQ . Och 443st med "heavy duty settings".

Tycker det säger allt!

Haft iLOK i många år och häromdagen så fick jag iLOK2 från Steve Slate VCC i köpet. Och det är så skitsmidigt att det är löjligt!

Kommer däremot att köpa lexiconreverbet av UA innan året ut. Har nån snyltig kupon på 25 dållars plus att det är nån julrea. Sen lär det dröja innan jag köper nån mer plug från dom.

Du som gammal studioräv som är van med gamla hangarfartyg till mixerbord, vad tycker du om Slate VCC, är det något att ha??? jag har läst mycket positiva kommentarer till den pluggen.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Du som gammal studioräv som är van med gamla hangarfartyg till mixerbord, vad tycker du om Slate VCC, är det något att ha??? jag har läst mycket positiva kommentarer till den pluggen.......

Ja den jobbar lite speciellt. Och det beter sig precis som när man styr över i gamla analoga bord.

Det är ingen idé att inserta den på nåt enstaka spår här & där. Då märker man inte så mkt. Man måste inserta Virtual channel på alla spåren och linka ihop med Virtual Mixmuss på masterbussen så att dom jobbar tillsammans. Så när du ändrar nåt så ändras det över hela. Och då händer det grejer. Och då låter det riktigt likt ett analogbord och med allt det innebär. Komprimering och överstyrning. Blir ett jävla stonk i grejerna.

Sen kan man ju köra överkurs och ha Nevebord på trummor och SSL på sång och Trident på gitarrer. Men då tror jag man måste köra separata bussar.

Och naturligtvis kan man köra olinkat och ställa spår för spår. Men det blir ju ett jävla jobb!

Polaren kör med Studerpluggen A800 (rullbandaren) från UAD och VCC på efter det. Och då börjar det hända grejer.

Jag själv har inte den Studerpluggen. Suger för mkt dsp. Endast 24 st på ett QUAD. Så då får man ju köpa minst två till. Sen är det ju stop i min mac då den bara har tre pciplatser. Ska man ha 4 kort så får det ju bli ett chassi och det kostar ju apa....

Men för att återgå så är VCC jävligt rolig att skruva på. 🙂

God Jul btw...

Edit: Stavar som ett fyllo.... Men vänta nu? Jag är ju ett?!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...