Jump to content
Annons

Följer Steinberg efter Apple - Billigare Cubase?


MattLeaf

Recommended Posts

Hallå!

Har gillat Cubase sedan 1.0 och kör nu Cubase Studio 5 på en iMac. Funkar klockrent! I färd med att uppgradera till Cubase 6, som ligger på knappa 2000 kr. Ingen monstersumma. Men vips så prissänks Logic till 1400 kr och så verkar det som att man kan ha programmet igång på fler än en dator - utan dongle, utan serienummer. Bara att köra. Vad tror ni, kommer Steinberg att hänga på prissänkningen? Någon som kan analysera? Gillar Cubase - både funktionsmässigt och utseendemässigt, men många fördelar tornar upp sig med Logic.

Tacksam för tips och tankar!

/Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ska uppgradera så tänk på att priset på uppgraderingen höjs 1 januari, så att du hinner med det innan dess...

Jag tror inte att Steinberg följer med så radikalt, även om Cubase har gått ner en del i pris de senaste åren. Jag har för mig att det låg närmare 8000:- för ett par år sedan och nu går det på 5400:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes! Matnyttig info! Har du någon aning om hur mycket uppgraderingarna för Logic kommer att ligga på (med tanke på det låga priset för OS X uppgraderingarna).

Det tror jag ingen vet mer än dom själva!

Men jag själv gissar på att det kommer ligga runt tusenlappen för en upgrade och runt 2 papp för Logic 10...

Sen beror det ju på hur alla andra programmen, om dom dom kommer att finnas att köpa lös styckvis från appstore. Eller om det t o m kommer att släppas på dvdbox med alla programmen, så som det alltid har gjorts tidigare. Har svårt att tro att dom skulle släppa 50GB som nerladdning. Och samtidigt, varför inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag ingen vet mer än dom själva!

Men jag själv gissar på att det kommer ligga runt tusenlappen för en upgrade och runt 2 papp för Logic 10...

Sen beror det ju på hur alla andra programmen, om dom dom kommer att finnas att köpa lös styckvis från appstore. Eller om det t o m kommer att släppas på dvdbox med alla programmen, så som det alltid har gjorts tidigare. Har svårt att tro att dom skulle släppa 50GB som nerladdning. Och samtidigt, varför inte?

Sant. Då kanske ett par tusen för en Cubase upgrade i dagsläget är helt ok. Sen är frågan vad som händer med Cubase, Pro Tools, osv. när Logic är så pass billigt i fullversion. Finns det några andra som levererar inspelningsprogram enbart som download? Verkar ju funka bra med Logics 400MB som man kan komplettera med add-ons...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag ingen vet mer än dom själva!

Men jag själv gissar på att det kommer ligga runt tusenlappen för en upgrade och runt 2 papp för Logic 10...

Sen beror det ju på hur alla andra programmen, om dom dom kommer att finnas att köpa lös styckvis från appstore. Eller om det t o m kommer att släppas på dvdbox med alla programmen, så som det alltid har gjorts tidigare. Har svårt att tro att dom skulle släppa 50GB som nerladdning. Och samtidigt, varför inte?

Hur menade du här förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menade du här förresten?

Logic Pro är ett program som ingår i Logic Studio. I Logic Studio så finns även programmen Soundtrack Pro, WaveBurner, Impulse Response Utilty, Compressor och Mainstage. Plus att man får med tre Audio Content-skivor och Jam Packs! Allt detta tillsammans ligger på 50 GB (55GB på hårddisk)

Logic själv väger inte så mycket, 415 MB. En del av detta går att ladda ner från Logic huvudmeny på totalt 19GB. Men det är ju inte allt.

Så jag misstänker att Logic Studio om den nu finns kvar i kommande version 10, så kommer den att fortfarande säljas i dvdbox!

Läs mer om det här: //forum.studio.se/index.php/topic/90513-logic-pro-pa-appstore/page__fromsearch__1

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om du ska uppgradera så tänk på att priset på uppgraderingen höjs 1 januari, så att du hinner med det innan dess...

Och vad motiverar den höjningen? Nä de snåla tyskarna väljer gå mot strömmen och höja när andra sänker. Har annat att köpa innan året är slut och kommer inte uppgradera cobajs för jag tänker inte betala mera för att få göra det. 😏 Sen följer det med så mycket mera i andra DAWs att man inte behöver komplettera fråstående sampler, syntar bl a. De syntar som följer med cubase är inte allt för roliga. Har ingen nytta av dem. 😕

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och vad motiverar den höjningen? Nä de snåla tyskarna väljer gå mot strömmen och höja när andra sänker. Har annat att köpa innan året är slut och kommer inte uppgradera cobajs för jag tänker inte betala mera för att få göra det. 😏 Sen följer det med så mycket mera i andra DAWs att man knappt behöver komplettera med fråstående sampler, syntar bl a. De syntar som följer med cubase är inte allt för roliga. Har ingen nytta av dem. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fullversionen av Cubase är som sagt nästan 4 gånger priset Logic Pro på App Store. Så det är ju frågan om de kan fortsätta hålla den nivån. Själva updateringen för 1299 kr (4sound) låter inte omöjligt, med tanke på tusingen som kom upp som förslag i denna tråd. Sen en upgrade som jag behöver så blir det ju en slant till. Men för en förstagångsköpare så vill det till mycket om Steinberg ska kunna locka kunder när det finns Logic för 1400 kr. Så tänker jag!

EDIT: Med tanke på tusingen som kom upp som förslag på nästa Logic.

Redigerat av MattLeaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad motiverar den höjningen?

Det är inte en höjning i vanlig bemärkelse, utan de har haft en tidsbegränsad kampanj med sänkt pris fram tills dess, så uppgraderingen återgår alltså till ordinarie pris igen efter årsskiftet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright. Hittade inget om det på deras webb. Men det är säkerligen så. Så de 1300 kr för en "vanlig" updatering från Cubase 5 till 6 blir alltså dyrare än så? Då kommer det bli än mer svårt för Steinberg att motivera varför man ska lägga så mycket mer för deras produkt. Missförstå mig inte, jag föredrar Cubase alla gånger. Men inte om det finns något som fungerar lika bra och till ett väsentligt bättre pris...

EDIT: Hittade alltså inget erbjudande för Cubase Studio 5 till Cubase 6.

Redigerat av MattLeaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är inte en höjning i vanlig bemärkelse, utan de har haft en tidsbegränsad kampanj med sänkt pris fram tills dess, så uppgraderingen återgår alltså till ordinarie pris igen efter årsskiftet.

Det må så vara men finns inget som motiverar det att fortsätta ligga på samma pris eller sänka. Sänker konkurrenter brukar man sänka själv för att konkurrera men det verkar inte Steinberg fatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men för en förstagångsköpare så vill det till mycket om Steinberg ska kunna locka kunder när det finns Logic för 1400 kr.

Förutsatt att man har mac då. Lite svårt motivera pc användare att köpa logic. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinbergs SRP utgår alltid från ett pris i EUR och med tysk moms (19%) och då är ordinarie pris 199 EUR, medan kampanjpriset har varit 149 EUR för uppdatering från C4/C5. Uppgradering från Studio 4/5 är på samma sätt 249 EUR, medan kampanjpriset har varit 199 EUR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att man har mac då. Lite svårt motivera pc användare att köpa logic. :rolleyes:

Självklart 🙂 Kör själv Mac och Cubase Studio 5 och skulle väldigt gärna fortsätta köra Cubase. MEN om det i fortsättningen kommer skilja så mycket vid upgraderingar så är det osäkert. Jag kan ju knappast rekommendera någon annan heller att köpa Cubase för 5500 kr när det finns ett likvärdigt för 1400 kr. Helt upp till Steinberg att tänka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinbergs SRP utgår alltid från ett pris i EUR och med tysk moms (19%) och då är ordinarie pris 199 EUR, medan kampanjpriset har varit 149 EUR för uppdatering från C4/C5. Uppgradering från Studio 4/5 är på samma sätt 249 EUR, medan kampanjpriset har varit 199 EUR.

Alright. En klassisk upgrade för 199 EUR är ju väl saftigt när Logic ligger på 199USD - för hela programmet. Nu vet vi ju inte om vad en upgrade kommer att kosta när Logic 10 kommer, men det vore ju konstigt att ta ut alltför mycket när det är så pass billigt att köpa nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer en ren spekulation; Men kan inte den plötsliga säkningen av priset på Logic ha något att göra med att 10:an är runt hörnet?

Visst kan det vara så. Men brukar inte Apple släppa något nytt först och i samma veva sänka priset på de tidigare? Tänker du att 10:an kommer kosta mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic Studio X (eller vad den nu kan heta?) gissar jag på att det kommer under första kvartalet nästa år.

Mkt spekulationer om dom nu skulle skriva ett helt nytt Logic och goofa rejält. Men det har jag svårt att tro.

önskemål vad det gäller Logic X är att ska kunna utnyttja mer kärnor. Mac Pro är väl på gång och det lär väl bli total 32 cores på största modellen?

Logic klarar idag "bara" 16 cores. Så en update där vore ju trevligt.

Sen som Pro Tools 10 att kunna ladda in hela sessionen i ramminnet. Slippa strema från disken.

Att kunna rota runt i mixern helt fritt. Likt Enviroment. Sen vet man inte vad mer egentligen som behövs?

Men det återstår att se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple kan ju erbjuda billiga programvaror och ta igen förlusten på dyra datorer. Steinberg (eller Yamaha) har inte samma möjlighet.

Helt sant. Inga problem att betala lite extra för en programvara man gillar bättre, men 4 gånger blir nog svårt att motivera för Steinberg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt seriöst?

jag kör Pro Tools 9 och Cubase 6, och anser att logic är ett leksaksprogram i jämförelse med föregående nämnda program.

Har testar logic ett flertal gånger och förstår mig verkligen inte på det, utseendemässigt är det fult och rörigt,

och ska man använda det för produktion låter alla, o då menar jag verkligen alla syntar skit + att de ser ut som skit taget ifrån ett rymdskepp.

UPPDATERA TILL CUBASE 6 och glöm logic, det är mitt tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Helt seriöst?

jag kör Pro Tools 9 och Cubase 6, och anser att logic är ett leksaksprogram i jämförelse med föregående nämnda program.

Ja det är väl därför logic finns i många studios. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt seriöst?

jag kör Pro Tools 9 och Cubase 6, och anser att logic är ett leksaksprogram i jämförelse med föregående nämnda program.

Har testar logic ett flertal gånger och förstår mig verkligen inte på det, utseendemässigt är det fult och rörigt,

och ska man använda det för produktion låter alla, o då menar jag verkligen alla syntar skit + att de ser ut som skit taget ifrån ett rymdskepp.

UPPDATERA TILL CUBASE 6 och glöm logic, det är mitt tips.

Tack! Det var nog det jag behövde höra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Förresten, tror ni Steinberg kommer erbjuda Halion 4 till rimligt pris till oss Cubase 6 användare snart?

Jag menar logic har ju sin EXS - 24 som känns lockande.

Knappast. Möjligtvis några procent hit eller dit om man köper den inom en viss tid men inte mer. Steinberg är inte kända för att vara direkt generösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det må så vara men finns inget som motiverar det att fortsätta ligga på samma pris eller sänka. Sänker konkurrenter brukar man sänka själv för att konkurrera men det verkar inte Steinberg fatta.

det är ju såklart ett rationellt sätt att se på saken, men det stämmer inte helt. Bara för att man kan köpa billiga linnen på HM betyder det inte att folk låter bli att köpa i stort sett likadana linnen från tiger istället (väldigt mycket dyrare).

de kommer att fortsätta med sina höga priser till dess att deras kunder inte upplever att kundvärdet överensstämmer med priset som är satt på produkten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...