Jump to content
Annons

Binaural inspelning


william

Recommended Posts

Hej.

Jag har fått ett lite ovanligt ljuduppdrag.

En koreograf vill spela in ungefär vad en dansare hör medan hon dansar en given koreografi, som man senare kan lyssna på. Han vill ha det gjort "binaurally" (svenska Binauralt?)

Jag vet ungefär vad tekniken innebär, men jag har aldrig gjort det själv.

Det måste inte vara superklass på inspelningen, men den ska inte vara alltför dålig heller.

Det finns troligen 1000-2000 kr för att hyra mikar om det behövs. Jag har förstått att jag bör skaffa ett skyltdocks-huvud, på vilken jag sen fäster mikrofoner. Sen tänkte jag röra huvudet på ungefär samma sätt som dansarens huvud rör sig under koreografin.

Så mina frågor är, vilka mikrofoner är passande och hur kan jag fästa dem på ett skyltdockshuvud?

Jag är nu i Bryssel och ska göra detta.

Jag har 2st line audio cm3 kondensatormickar, sm57-or, och en Röde NT2-A.

Kan man kanske spela in med hörlurar på något sätt? Jag har BD dt 250 och pro 990, samt små vanliga apple-hörlurar, dessa kan ju kanske passa öronen på dockan... Jag har dessutom ett apogee duet och ett focusrite 24 dsp som ljudkort.

Tack för alla tankar och ideer och råd.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack!

De hade inte supermycket, men de ledde mig vidare till nya marker.

Valet står nu mellan ROLAND CS-10EM och nån av alla Soundman OKM-mickarna.

De sistnämnda har dock flera olika i olika prisklasser, men skillnaden dem emellan är inte så tydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in http://www.svalander.se/shoppen/komponenter/mikrofon_panasonic_wm-61a Med dom billiga mikrofonkapslarna kan du bygga egna små mickar du kan fästa på själva dansaren.. Då lär du få med även andningsljud och annat intressant i inspelningen.. Lär vara enklare än att simulera med ett skyltdockehuvud ju! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Här handlar jag ibland:

http://www.soundprofessionals.com/cgi-bin/gold/category/110/mics

Har ett litet binauralt projekt på G själv och har monterat två Audio Technica mikar på ett par KOSS-lurar. Ett tips: vindbruset är påtagligt även vid promenadtakt så någon slags vindskydd till de små är nödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...