debbie Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 jag ska fixa till ett rum som är typ 2,5m*2,5m. Just nu är problemet en vägg av spånskivor, som är ihålig, den tänkte jag sätta fast stenull på och ovanpå det spånskivor(MDF) På kortsidorna ska jag hänga upp tjockt tyg. Nu låter det som om den ihåliga väggen har en resonans utan like, särskilt med basljud så uppstår värsta "sjunget" i väggen. Har ni några förslag?? J ag måste fixa det här så billigt som möjligt och det måste inte bli perfekt. (Jag kommer använda rummet till att göra musik med min dator och två små monitorer, så volymen blir inte jättehög.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MrPhil Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 (edited) varför ha en ihålig vägg bakom en isolerad vägg?? varför inte sätta isoleringen I den ihåliga väggen istället? Sen måste du ha klart i skillnaden mellan ljudisolering o ljuddämpning. För att dämpa ljudet i rummet måste du göra nåt åt ytan. För att isolera måste du ta hand om vad som finns I väggen. Är det verkligen väggens ihålighet som sjunger, eller är det rummet? jag skulle nog helt enkelt riva väggens insida (alltså den in mot rummet), sen trycka dit isoleringen, klä detta med kraftigt tyg, sen slå på panel med 1-3cm stora luftspalter lite slumpvis. Kan du sen vinkla den väggen lite så desto bättre. Edited February 23, 2005 by pmstudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 2.5m på båda hållen är kanske inte alltid så kul. Är det ungefär samma som du har i takhöjd också, så blir det ännu "roligare"... Vid omkring 280, 140 och 70Hz kommer du troligen att få problem med resonanser - och i ännu högre grad på grund av att du har samma mått på båda (eller kanske alla tre) hållen... Kolla i tabellerna här: http://www.barryrudolph.com/greg/note1.html Halva våglängden och multiplar av den ger störst problem med stående vågor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
koffe666 Posted March 14, 2005 Share Posted March 14, 2005 vad gör de för skillanad på hur högt det är i taket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted March 14, 2005 Share Posted March 14, 2005 vad gör de för skillanad på hur högt det är i taket? Du får stående vågor mellan tak och golv också - precis som mellan parallella väggar, så tabellen är tillämpbar på alla hållen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
koffe666 Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 ok ok men om man sätter ljuddämpning i taket da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
zankan Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 ok ok men om man sätter ljuddämpning i taket da? Nej...för att dämpa effektivt krävs 1/4 av våglängden vid 100 Hz är denna 3,4 m och vid 50 då 6,8 m.... vilket leder till att vid en takhöjd på 2,5 m och rummets lägsta frekvens är säg 100 Hz så skall du hänge ner något 85 cm från taket vilket ger dig en rumshöjd på 165 och är du inte SIgvard MArjasin så avråder jag från detta.... Men klart sätter du upp lite akusitk dämpande i tak för att "döda" akustiken samt lite spalt resonatorer på väggarna så har du tjänat lite iaf...SAmt även skissa på 2 basfällor i hörnen framför dig dvs bakom högtalarna.... Men för att veta exakt vad som skall göras om man vill göra det seriöst så skall man nog skissa på rummet, modes och reflexer inom 80 ms intervallet osv.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts