Jump to content
Annons

Musikstudio i bostadsrätt - Tillstånd? Hur övertyga okunniga grannar och styrelsemedlemmar?


GeorgieFree

Recommended Posts

Jag har en bostadsrätt på bottenplanet. Fastigheten har betongväggar med god isolering.

Vad gäller juridiskt vad man får göra. Har sökt tillstånd av styrelsen för att bygga musikstudio med rum i rummet, flytande golv, luftspalt mellan lager av gipsskivor o isolering etc.

Nu ska en fullständigt okunnig person tillsammans med andra styrelsemedlemmar ta ställning till om jag ska få tillstånd eller inte. Kanske bäst att tala om att det inte egentligen krävs tillstånd. Saken är den att ordföranden har reagerat så här typ: "HJälp en musikstudio, ojojoj nu kommer här låta och störa grannarna, och stackars de som bor bredvid, om vi säger nej blir det tyst."

Men verkligheten är ju precis stvärtom. Om jag bygger detta BLIR DET TYST. för mig in i studion och för andra ut från studion.

Finns några bra sidor, juridiska domar, amatörmässiga informatoner och tillståndsregler etc så jag kan övertyga dessa okunniga om att det är bra med tillstånd.

(Vi bytte persienner i altandörren och när vi var inne hördes ingenting men när vi var ut på altanen vrålade musik ut från sovrumsfönstren ovanför, så golvet ovanför e väldigt ljudisolerat)

Jag får fördelen av att kunna joba på obekväma tider samt att ingen störs överhuvudtaget.

Man kan ju inte förbjuda grannar att montera in en TV i sovrummet.

Juridiskt sett är ju en bostadsrätt främst avsedd att bo i. Så kan de den vägen stppa det?

sovrummet har granne på vägg med betong(mot hennes vardagsrum) samt gipsväggar med klädkammare mellan sovrummen, + grannen ovanför...

Redigerat av GeorgieFree
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

så länge det inte blir olägenhet för omgivningen (störande ljud osv), eller att du gör yttre åverkan på fastigheten kan väl dom inte säga något egentligen? Det enda är väl att du, om du gör fel, "bygger sönder den", riskerar att sänka värdet på din egen bostadsrätt vid ev. försäljning. Annat är det ju om du hade tex hyrt lägenheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Hur övertyga okunniga grannar och styrelsemedlemmar?

känns ju nära till hands att helt enkelt förklara att det blir ljudlöst. vad är problemet? hade räckt med ett inlägg!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 ggr posten upstod när jag använde ENTER för att lägga in taggar.När jagbytte till TAB slutade det.

Att "Bygga sönder" är mitt problem delvis men också bankens. I lånevillkoren har banken rätt att omedelbart dra tillbaka krediten om jag väsentligen förändrar lägenheten så att värdet minskar. Jag tog upp detta med banken och förklarade att jag tar ju bort ett sovrum (det enda) och visst minskar värdet-Det e typ en klausul mot att jag gör om alla golv med cement med fakirspikar i alla rum och installlerar 28vitvaror i alla rum. Jag frågade banken om just musikstudio och hon nöjde sig med att jag först i 3 månader försöker sälja MED MUSIKSTUDIO men sedan så får jag helt enkelt riva ut den och återställa till ett sovrum…Så var belåningen inget problem.

Juridiskt sett i föreningen måste jag ha tillstånd för att ändra i bärande konstruktioner, dra om elen eller göra väsentliga förändringar av bostadsrätten. (det enda det gäller e elen och väsentlig förä’ndring.

Men i andra stycket samma pagraf står det att ”styrelsen INTE får VÄGRA medge åtgärden så länge den inte innebär påtaglig skada eller olägenhet för föreningen”

Någon påtaglig skada är det inte fråga om…men om det anses vara en olägenhet är det det hänger på. Men vi som vet vad det handlar om vet att risken för ”olägenhet” MINSKAR med en riktig studio.

Problemet är inte sakfrågan utan hur man övertygar en okunnig styrelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Om du inte ska köra trummor eller marshallstärkare på full blast live så skulle jag helt enkelt säga tillstyrelsen hörni jag har ångrat mig det blir inget. Sen skulle jag fixa till min studio och köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

burning o saddam , ni har helt olika strategier, båda lika roliga, haha, men juridiskt sett problematiska...köra på..nja det kommer märkas när jag sågar o bygger o spikar att nåt e på G. Ja spikar är det väl inte direkt.

köra på högsta volym skulle nog de se som "jaha, vad var det vi sa...."

typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste nog säga att jag inte förstår problemet ...

Man måste inte be om tillstånd för en sån här sak.

De kan inte hindra dig genom att inte ge sitt tillstånd, de har mig veterligen inga sådana juridiska möjligheter.

Det finns ett antal generella regler som du - liksom dina grannar - måste följa.

  • Du får inte störa dina grannar.
  • Utan godkännande får du inte göra större förändringar av lägenhetens struktur (t ex slå ihop två rum, eller göra ändring i bärande vägg).
  • Det kan även finnas regler om vi vilka dagar och tider du får genomföra ombyggnaden.

Om du håller dig till reglerna så har de inget att göra med vad du ägnar dig åt i lägenheten.

Jag skulle nog inte kommit på tanken att ens kontakta styrelsen i en sån här fråga ...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Största problemet är kanske att om du bygger rum i rummet efter konstens alla regler, så blir det rätt mycket tyngre, så det är kanske bäst att snacka med något byggproffs och kolla att det inte blir några problem för golvet med den extra vikten...

Om det är en studio för ditt eget personliga bruk, kan de nog inte hänga upp det på att det ska vara en bostad, men om det handlar om en kommersiell studio, så kan det vara värre - för i vissa fall måste det finnas i kommunens detaljplan att det ska vara kommersiell verksamhet på adressen. Jag vet inte vilka regler som finns där, men om det ska vara en kommersiell studio, så bör du kolla upp det med kommunen också för säkerhets skull och se om det behövs bygglov och om det är tillåtet över huvud taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Assar och Cleas. ja det känns lite surt att man frågade först men det finns en stadga i stadgarna som egentligen bryter mot byggregler. Ändring av elkablar. Jag har rätt som innehavare att byta elledningar från proppskåpet och ut till lägenhetens delar men då det står en stadga som bryter mot praxis måste jag få godkänt för detta.

Själva ombyggnaden, vilka tider etc får man göra upp med de närmsta grannarna och styrelsen om vad som är rimligt.självklart.

Vad gäller tyngden är det en 2 dm armerad betongplatta som mitt tak/golv hos grannen ovanpå samt långsidesväggarna i sovrummet. Dessa väggar väger flera ton per kvadratmeter, man skulle kunna hänga upp en bil i taket.

det är en hemmaprojektstudio. Det kommer till exempel inte sitta några skyltar med företagsnamn. inte heller hyrs den ut regelbundet, Mer för Demoinspelning, akustiska instrument o sångpålägg. Själva studiorummet blir mycket litet 5-6 kvadratmeter bara.så det är inte kommerciellt än. I framtiden finns ju möjligheten att ombilda bostadsrätten till en kommersiell lokal.

jag har också fått svar från HSB juridiska avdelning...som säger att det är orimligt att för det första jag ska stå för någon konsultkostnad för att styrelsen inte har kompetens att tolka sina egna stadgar. sedan ansåg hon att det INTE rör sig om väsentliga förändringar i lägenheten och för det tredje är det inte "påtaglig olägenhet för föreningen" att jag bygger detta. men på denna punkten vacklade hon o sa att styrelsen bestämmer och tolkar stadgarna som de vill och om de kommer fram till att det är olägenhet så är det det och jag kan möjligen överklaga till hyresnämnden. Känns galet i ett räöttssamhälle att om man har en "Khadaffi" till ordförande får man stå där med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju ganska bra med svaret från HSB, men samtidigt lite surt att styrelsen ändå kan tolka som de vill... Trist om det skulle behöva gå till Hyresnämnden för en sådan sak - för då blir det verkligen dålig stämning i föreningen... 🙁

Om du inte spelar för extrem musik, så kan det kanske hjälpa med lite "mutor" i form av CD-skivor...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändring av elkablar. Jag har rätt som innehavare att byta elledningar från proppskåpet och ut till lägenhetens delar men då det står en stadga som bryter mot praxis måste jag få godkänt för detta.

Jag bor också i HSB-förening. Mig veterligen har man inom HSB rätt att dra nya elslingor till nya proppar i proppskåpet, särskilt om en behörig elektriker anser att det är bäst för belastningens skull. Självklart ska all fast installation dock göras av behörig elektriker.

Du kan däremot inte ge dig på stomnätet.

Vad står det i stadgan som går emot HSBs praxis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem är ju, som någon redan nämnt, att en lägenhet är till för att bo i; inte utöva en rad verksamheter, oavsett hur tystlåtna de är. Andra problem jag ser framför mig är om studion kommer att dra till sig inbrottstjuvar, skadegörelse, trafik av musiker/nyfikna, etc.

Och hur ljudisolerat kan egentligen ett rum göras? Finns alltid ljud som sipprar ut. Och lågfrekventa ljud har en otrolig förmåga att slinka genom allt och vandra längs väggarna, både upp och ned. Det värsta är att allt ljud, även efter att ha filtrerats av väggar, tapeter, isolering, etc, förvandlas till ett brummande entonigt ljud som kan driva vem som helst till vansinne.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du ska bygga så anlita någon KOMPITENT "nisse"(Akustiker) som kan mäta ljudlekage och göra ritningar eller ge förslag på hur du ska bygga.

men kolla först upp så det går att ljudisolera, det är inte alla lokaler som går att ljudioslera bra, innan du lägger ner massa tid på det.

att ljudisolera så att det inte hörs ut är väldigt avancerat.

när man ljudisolerar studios i lokaler som bara är studio med gips väggar så är det oftast illräkligt bra ljudisolering för att man i kontrollrummet ska kunna ta beslut om det låter bra eller inte utan färgning av lekage ljudet(i lägre basen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon strid ström av musiker etc kommer detint vara...jag är i första hand låtskrivare, inte producent som behöver hyra ut studion. Det kommer inte synas utifrån vad det är.

det står i stadgarna:"Bostadsrättsinnehavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefatta, ingreppi en bärande konstruktion, ändring av befintliga ledningar för el (inklusive mätartavla/gruppcentral/säkringsskåp) avlopp, värme gas eller vatten, eller annan väsentlig förändring av lägenheten.

styrelsen får inte vägra att medg tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen"

"

Redigerat av GeorgieFree
Link to comment
Dela på andra sajter

om du ska bygga så anlita någon KOMPITENT "nisse"(Akustiker) som kan mäta ljudlekage och göra ritningar eller ge förslag på hur du ska bygga.

men kolla först upp så det går att ljudisolera, det är inte alla lokaler som går att ljudioslera bra, innan du lägger ner massa tid på det.

att ljudisolera så att det inte hörs ut är väldigt avancerat.

när man ljudisolerar studios i lokaler som bara är studio med gips väggar så är det oftast illräkligt bra ljudisolering för att man i kontrollrummet ska kunna ta beslut om det låter bra eller inte utan färgning av lekage ljudet(i lägre basen).

jag har planer på flytade golv,icke pararella luftspalter mellan befintliga väggar och rum i rummets yttersidor och h detsamma mellan kontrollrummet. studiorummet blir 6 kantigt med oregelbundna väggar och olika material, dvs långt ifrån en pararelkub med massor av relektioner. jag jobbar just nu med at lära mig hur jag kompenserar att jag INTE kommer såga upp betongplattan i golvet rakt under väggen mellan kontroll och studiorummet. hur jag i de triangelformade övergångsrumen ska ljudisolera för at undvika läckage...och hur jag i fönsterrutona (som är den värsta insläpparen av ljud) kan beläggas med material som är ljusgenomsläppligt och säkerhetsgaller som man kan öppna från insidan för att vädra.

och en ny innervägg med dörrar o fönster mot ytterväggen etc...kommer ha bra koll på akustiken i slutändan...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är medveten om resonanslådeproblematiken, med några tanter 7 våningar ner finns inte (utom de som brinner i H-E pga för mycket klagomål på grannarna) då detta är på bottenvåningen. Men seriöst så kan ju basen fortplanta sig ner i betongplattan och via den vidare in under grannarnas varagsrumsgolv och upp i deras lägenhet MEN..då kommer ju också det komma upp viadensamma rakt in i studiorummet och det kommer jag ju inte på fråga att det ska bli resultatet.

När jag letat lägenheter har jag ju tänkt på att inte ha tak/golv som e fyllda med träreglar och luft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag.

1) Håll kontakten med juristerna på HSB.

2) Dra tillbaka ansökan från styrelsen, hänvisa till att detta inte är en fråga där man behöver söka tillstånd.

3) Dra elkablaran inuti den ljudisolerade lådan (använd en godkänd elektriker så det inte blir strul med försäkringar om det skulle brinna). Anslut med stickpropp till ett jordat uttag i lägenheten = inga ändringar behöver göras i befintliga elkablar.

4) Beskriv din studio för styrelsen och andra som att du bygger en sorts möbel inuti din lägenhet, liksom en garderob som man kan krypa in i. Vad du använder garderoben till är inget andra skall behöv bry sig om, hobbyverksamhet som inte bryter mot lagen och inte stör andra får man göra i sin lägenhet.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag.

1) Håll kontakten med juristerna på HSB.

2) Dra tillbaka ansökan från styrelsen, hänvisa till att detta inte är en fråga där man behöver söka tillstånd.

3) Dra elkablaran inuti den ljudisolerade lådan (använd en godkänd elektriker så det inte blir strul med försäkringar om det skulle brinna). Anslut med stickpropp till ett jordat uttag i lägenheten = inga ändringar behöver göras i befintliga elkablar.

4) Beskriv din studio för styrelsen och andra som att du bygger en sorts möbel inuti din lägenhet, liksom en garderob som man kan krypa in i. Vad du använder garderoben till är inget andra skall behöv bry sig om, hobbyverksamhet som inte bryter mot lagen och inte stör andra får man göra i sin lägenhet.

+1

Med undantag för punkt 3. Så länge du inte gör ingrepp i stamnätet och arbetet utförs av en behörig tekniker så ska det vara okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag.

1) Håll kontakten med juristerna på HSB.

2) Dra tillbaka ansökan från styrelsen, hänvisa till att detta inte är en fråga där man behöver söka tillstånd.

3) Dra elkablaran inuti den ljudisolerade lådan (använd en godkänd elektriker så det inte blir strul med försäkringar om det skulle brinna). Anslut med stickpropp till ett jordat uttag i lägenheten = inga ändringar behöver göras i befintliga elkablar.

4) Beskriv din studio för styrelsen och andra som att du bygger en sorts möbel inuti din lägenhet, liksom en garderob som man kan krypa in i. Vad du använder garderoben till är inget andra skall behöv bry sig om, hobbyverksamhet som inte bryter mot lagen och inte stör andra får man göra i sin lägenhet.

Gunnar

Detta är ett mycket attraktivt alternativ.med elen menar du att jag ska sätta i kablar som vanliga kontakter och dra dessa i rör till nya eluttag, typ som en massa skarvdosor?...men på och avstängningsknappen hamnar inne i intre väggen skka jag ha ett hål eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...