Jump to content
Annons

Metal-Bas, dist eller ej?


MrBassman (oregistrerad)

Recommended Posts

Baby klippet är bara ren förstärkare som jag skrev.

Fire klippet är Mesa boogie Rectifier + Maxon od808 blandat med DI signal. DI signalen har jag distat också. Jag blandade i DI signalen för att få lite mer botten bara. Jag pressade på bassisten som tusan så han skulle spela hårdare med fingrarna, då får man lite extra dist å snärt 🙂

Fett! Jag vet inte varför, men jag brukar inte använda basförstärkare till inspelning. Provade tubescreamer -> stärk -> låda nu och fan så mycket bättre allt blev. Basen blev mycket mer komprimerad redan vid källan också, och det är ju alltid gött.

Det här har väl inte så mycket att göra med basdist men jag skulle gärna vilja veta hur du tänker om att komprimerar bas. Dina exempel ovan låter så stabila på ett bra sätt. Inte totalt sönderplattat men fortfarande helt orörligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fett! Jag vet inte varför, men jag brukar inte använda basförstärkare till inspelning. Provade tubescreamer -> stärk -> låda nu och fan så mycket bättre allt blev. Basen blev mycket mer komprimerad redan vid källan också, och det är ju alltid gött.

Det här har väl inte så mycket att göra med basdist men jag skulle gärna vilja veta hur du tänker om att komprimerar bas. Dina exempel ovan låter så stabila på ett bra sätt. Inte totalt sönderplattat men fortfarande helt orörligt.

Multibandskompression är din vän 🙂 Ibland komprimerar jag i 2-3lager med t.ex waves c4. Jag tycker det blir fult med en vanlig kompressor t.ex 1176 men med en multibands så kan man jämna ut basen på ett snyggt sätt

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni klipp med metal å rock bas DISTAD!!!

Fire klippet är Rectifer blandad med DI signal även den med tubescreamer och Beta52a:

Så jävla nice ljud!

Jag är tyvärr jättenybörjare på sånt här, så skulle inte du kunna förklara några begrepp för mig?

vad betyder t.ex DI signal? Och vad är ett Fire klipp? Rectifer? 😄

kanske finns nån tråd någonstans med begreppförklaringar som jag borde läsa 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jävla nice ljud!

Jag är tyvärr jättenybörjare på sånt här, så skulle inte du kunna förklara några begrepp för mig?

vad betyder t.ex DI signal? Och vad är ett Fire klipp? Rectifer? 😄

kanske finns nån tråd någonstans med begreppförklaringar som jag borde läsa 😛

När jag skrev rectifier menar jag gitartoppen Mesa Boogie Dual Rectifier. Dock kör jag alltid bas genom en baslåda då en gitarrlåda kan ta skada av att spelas med en basgitarr.

DI-signal syftar på en helt ren signal som går via line-in rakt in i DAW. Jag använder en DI-box när jag spelar in bas och gitarr. Då splittar man signalen innan förstärkaren. Då får man in en helt ren signal + en förstärkar bas-signal

Link to comment
Dela på andra sajter

Multibandskompression är din vän 🙂 Ibland komprimerar jag i 2-3lager med t.ex waves c4. Jag tycker det blir fult med en vanlig kompressor t.ex 1176 men med en multibands så kan man jämna ut basen på ett snyggt sätt

Wow. Lika galet som jag tyckte det lät, lika bra fungerade det! Seriöst. Det känns som att du just läckte proffsens stora hemlighet. 😄 Snart kommer CLA och klubbar dig med en LA-2A och för dig till AE-guantanamo.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

MrBassman (oregistrerad)

den bjuder jag på!!!

komprimerar du allt i efterhand? I mixen menar jag då. Eller går det att göra de live också, typ med hjälp av nån limiter/enhancer-pedal eller nått liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...