Jump to content
Sign in to follow this  
Sjöstrand

Vänligen kritisera min bitpop/electronia(?)-låt!

Recommended Posts

Hej! Jag har äntligen tagit det stora klivet från FL Studio till Reason och har nu gjort mitt första riktiga alster.

Det är bitpop, eller något, tror jag..

Åter till ämnet - Vänligen ge mig konstruktiv kritik på både mix och själva låten så jag vad som behöver åtgärdas inför framtida produktioner.

Tack på förhand! :)

Låten:

http://soundcloud.co...ut-haunter-demo

Edited by Sjöstrand

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Nu har jag bara lyssnat med mina portapro-lurar, så du får ta det med en nypa salt ...

Jag tycker det är en bra grundidé till ett komp. En bra början!

Det känns mer som ett komp än en färdig låt. Något intressant "på topp" måste till. Om det inte är sång så åtminstone nån form av melodi eller ljud som skapar intresse för lyssnaren, nån form av skeende som för låten framåt.

I början, när trummorna kommer igång, så är det antydan till en slinga i bakgrunden. Men det är rätt mycket reverb på den, så den försvinner nästan helt. Kanske skulle ha den torrare och lyfta fram den mer? Ge plats för den i mixen!

Hur har du eq:at de olika spåren? Har du skurit bas på de spår som inte har någon basfunktion?

Jag gissar att du inte gjort det, skulle nog göra arret bli tydligare. Skulle också ge utrymme för slingan i början.

Det var några snabba kommentarer efter en (1) genomlyssning i halvtaskiga lurar.

😉

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för att du tar dig tid!

Jo du har rätt. Fler melodier behövs nog göras, alternativ framhävas. Måste dock säga att jag har eq:at, dock kan jag kanske oktavera upp vissa melodier så kommer de kanske fram mer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSINTERVJUN: Andreas Tilliander berättar om sin skapandeprocess, kärleken till synten Roland TB-303 och hur sann den flitigt använda meningen “resan är målet” faktiskt är.
      Foto: Elin Franzén
      Andreas Tilliander är electronica-producent och radioprogramledare som ger ut musik i rask takt, både under eget namn och under alias så som TM404 och Mokira. Han driver skivbolaget Repeatle och spelar live tillsammans med artisten Familjen.
      Kan du berätta om hur ditt intresse för elektronisk musik och syntar väcktes?
      – Intresset väcktes väldigt tidigt. Många barn födda i slutet av sjuttiotalet kanske hittade till musiken genom artister som Madonna, Michael Jackson och Prince, men i mitt fall var jag tämligen ointresserad av musik innan jag hittade Depeche Mode. Det är väl något av en klyscha att dra till med Depeche Mode och jag skulle gärna undvika det om det inte vore helt sant. Jag blev fullkomligt överkörd av dem när jag hörde Music for the Masses. Därefter var steget inte långt till liknande musik som Kraftwerk, Nitzer Ebb och DAF.
      – Under tidigt tonår var jag verkligen syntare med konstig frisyr och svarta kläder. Sedan kom Aphex Twins låt On och allt förändrades igen. Vadå? Man behöver inte sjunga på sina låtar? Eftersom jag alltid varit en värdelös sångare men en skaplig ljudmakare med en hyfsad musikalisk vision blev detta min räddning. Ett par år senare hörde jag Panasonic och förstod att man inte ens behöver ha några melodier för att skapa fantastisk musik och ljudkonst.
      Hur brukar din skapandeprocess se ut?
      – För det mesta jobbar jag mot ett specifikt mål. Oftast är det inför en livespelning. Det blir liksom mer direkt då, att jag vet att det jag bygger på idag, det kommer jag framföra på en konsert eller klubb redan imorgon. Det om något sätter ordentlig fart på idéerna hos mig. Visserligen tillhör jag de där stackarna som knappast har något intresse för annat än ljudbilder och musikaliska problemlösningar så jag jobbar ständigt på någon låt, men det är något speciellt med att ha en deadline ändå. Hade jag inte behövt presentera min musik i olika sammanhang; skivor eller konserter, då hade jag nog haft väldigt lätt att stanna upp där så som så många andra också verkar fastna, att bara nöja sig med några takters musik och sedan stänga ner projektet när dagen är slut. Det är alldeles för kul att skapa musik så det blir ofta så att jag liksom lever och andas med ett stycke musik jag jobbar på.
      Mokira (Andreas Tilliander)
      – Väldigt ofta har jag skruvat fram det jag vill och bara låter de olika sequencerlådorna stå och puttra i studion. Jag går runt till de olika syntarna och ändrar lite småsaker och lyssnar på samma loop i flera timmar. Det är något vemodigt med att spela in låten. Så fort en låt är inspelad är den död, den slutar att utvecklas och dess form är inte längre påverkbar. Den blir till något jag gjort, något förgängligt och inte något jag lever med. Det är lite det som jag förundras över när jag läser och hör andra tala om musikproduktion – ”Ingen kommer höra i en mix om du har samplat en 909 eller om du kör med originalet”. Som om bara slutresultatet är det viktiga med att arbeta med musik. En till trött klyscha kanske men resan är verkligen målet. Hade jag bara varit resultatinriktad hade jag inte gått runt en hel dag i strumplästen och rört runt då och då i min ljudgryta.
      Hur går det till när du skruvar fram nya ljud?
      – Ljudmakeriet hör till 100% ihop med komponerandet och producerandet hos mig. Ljuden är lika viktiga, eller troligtvis ännu viktigare, än noter och melodier. Jag är inte vidare musikalisk egentligen, men jag har mycket idéer och tankar kring ljudproduktion.
      I mars släppte du albumet Case Studies For Buchla, hur kom albumet till?
      – Mitt bästa tips för att färdigställa musik är att ha en deadline för något helt annat. Så var det när jag började spela in musik som senare blev debuten för mitt alias TM404 där jag uteslutande spelade in med Rolands olika nittonhundraåttiotalsinstrument. Precis likadant gick det till när Case Studies realiserades. Jag hade inte en tanke på att göra ett album. Jag hade inte en aning om vad jag höll på med. Egentligen borde jag ha färdigställt andra saker i studion, men så stod det där Buchla-systemet och bara blängde på mig. Jag hade knappt rört det på sex månader och började försiktigt med att stämma alla oscillatorerna. När det var gjort ville jag utforska någon modul jag skaffat och inte hunnit testa. Plötsligt hade en vecka passerat och ett album tagit form. Hade jag istället satt mig ner och planerat en skiva och hur den skulle låta, då hade det inte blivit något.
      – Det finns något skrämmande med att gå till studion en måndag morgon, sätta sig i en studio där man lagt den mesta av inkomsten i tjugo år och tänka att ”nu jävlar ska jag få till något alldeles extra”. Den mesta musiken jag skapat har jag gjort när jag mest vill testa en idé för min egen skull. Därför har jag också hundratals timmar med outgivet material. Kanske något att rota fram om trettio år när hörseln är förstörd, ekonomin i botten och pensionen obefintlig – då ska jag casha in på alla månader i studion som inte resulterat i skivor eller turnéer.
      Om du skulle välja en favoritsynt genom tiderna, vilka skulle du välja?
      – Den mest uppenbara och den som de flesta nog har förknippat mig med de senaste tio åren eller så är förstås Roland TB303. En extremt begränsad synt som är tänkt att agera baskomp när du spelar gitarr eller orgel. Svårprogrammerad, men det är sällan jag blir besviken på vad som kommer ut ur högtalarna. Visst, det händer att jag stoppar undan min 303:a i något halvår och fokuserar på helt andra instrument, men varje gång jag drar ut byrålådan och tittar till den lilla silverlådan, då är kärleken ömsesidig igen. I det senaste Elektroniskt i P2 pratar jag faktiskt om den där kärleken till Roland TB-303. Den är evig.
      Vad är du aktuell med framöver? 
      – För tillfället står allt still förstås på grund av Corona. Denna veckan skulle jag varit i Lyon, nästa i Riga. Förhoppningsvis finns det tillfällen att ta igen de flesta förlorade spelningarna framöver. På skivfronten kommer 2020 bli ett väldigt spännande år i min diskografi. TM404 släpper sitt tredje album. Mitt projekt Innerst Inne som jag har med min barndomsvän Familjen-Johan släpper vi äntligen debutalbum efter flera år med skivbolagsstrul. Den första november är det exakt tjugo år sedan jag debuterade under artistnamnet Mokira på skivbolaget Raster-Noton. Skivan Cliphop som släpptes då kommer återutges och denna gången på vinyl. Hurra!
      Länkar:
      Elektroniskt i P2
      Om Andreas Tilliander på Wikipedia
       
      Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
    • By Hasse Nilsson
      Har du en äldre version av Reason så finns det en annan metod att få de två populära programmen att samspela. Vi visar hur.
      I och med Reason 11 så är det via Reason Rack-pluggen som kopplingen mellan Reason och andra inspelningsprogram sitter. Reason Studios (tidigare Propellerheads) har tidigare tagit fram ett system man kallar Rewire. Enkelt uttryckt innebär tekniken att ljud- och styrdata kan skickas mellan olika program genom vad som kan beskrivas som osynliga kablar. Detta betyder att en applikation kan temposynkroniseras med ett annat program, samtidigt som det ena programmets ljudströmmar kan bearbetas och spelas in av den andra applikationen. Det låter avancerat men i användning är Rewire enkelt att sköta. Det är även ett imponerande protokoll när det gäller prestanda. I realtid klarar Rewire att skyffla 256 samtidiga individuella ljudströmmar.
      En väldigt lång rad tillverkare och producenter av digital musikteknik har anammat Propellerheads kommunikationsprotokoll och byggt in stöd för Rewire i sina mjukvaror. Bland dessa kan nämnas Ableton, Adobe, Cakewalk, Cycling 74, Digidesign, MOTU, Steinberg, Toontrack och många, många fler. Det är dock viktigt att konstatera att även om du styr sådan som start och stopp från ett program till ett annat, så behöver du i de flesta fall byta ljud manuellt och göra andra liknande inställningar i det program som så att säga är slav till ditt värdprogram, i vårt exempel Logic X. Att koppla samman Reason och Logic är inte bökigt alls, även om processen tarvar sina mått och steg. Häng med och lär dig hur du får ut maximalt av programmen genom samköra dem.
      1. Starta Logic
      Vänta tills programmet har öppnats helt. Skapa ett nytt, tomt projektdokument. Spara och döp projektet till något vettigt. Det är viktigt att du aktiverar Logic först och sedan Reason och inte tvärtom, annars fungerar inte synkroniseringen mellan programmen.


      2. Starta Reason
      Bygg ett rack med önskade instrument och effekter i Reason. Nu är Reason i så kallat Rewire-läge, men än så länge kan du inte styra Reason via MIDI och inget ljud ur Reason kommer in i Logic.


      3. Spara Reason-dokumentet
      Gör det på samma ställe som ditt Logic-dokument, för enkelhetens skull. Detta så att du hittar och kan starta rätt Reason-dokument ihop med korrekt Logic-projekt i framtiden.


      4. Fixa kanaler
      Till att börja måste vi ordna med minst en extern stereokanal för att ljudet från Reason ska höras och kunna spelas genom Logic. I Logic, aktivera Mixer-vyn genom att välja ”Show Mixer” i rullgardinsmenyn ”View” eller tryck på X-tangenten på ditt tangentbord.


      5. Ny kanal
      I Mixer-vyn, skapa en ny kanalstripp genom att trycka Kommando-Alternativ och bokstaven N, eller menyvalet ”Options” och ”Create New Auxillary Channel Strip”. Tryck på input-knappen på den nya kanalen och om vill ha ut Reason-mixerns två masterkanaler, väljer du ”RW:Mix L/R”. Nu kommer ljudet ur Reason höras i Logic via din nya kanalstripp. Men du kan fortfarande inte spela på instrumentet och styra effekterna via Midi från Logic till Reason.


      6. Ordna Midi
      Gå till Logics arrangemangsfönster. Skapa ett nytt spår genom att trycka Kommando-Alternativ + N. Välj ”External Midi” i dialogrutan. Nu har du skapat ett Midi-spår med vars hjälp du kan styra effekter och instrument i Reason från Logic. Observera att du från och med nu spelar in och redigerar Midi i Logic, fast du styr Reason.


      7. Välj källa
      Nu kan du i välja vilken extern ljudkälla som Midi-spåret ska styra. Välj foldern ”Reason”i ”Library”-vyn till höger. Då ser du alla tillgängliga instrument och effekter i Reason i listan längst till höger. Välj ett instrument eller en effekt att styra.


      8. Snart färdigt
      Gå tillbaka till Reason. Nu ska instrumentet du valt i Logic kunna styras från din midiklaviatur och du kan nu spela in midiinformationen och bearbeta den i Logic, varefter instrumentet spelas upp från Reason in i Logic. Klart!


      Mer om Reason:
      https://www.reasonstudios.com/
      Mer om Logic:
      https://www.apple.com/logic-pro/
    • By David Rolin
      /
    • By Hasse Nilsson
      Med den senaste versionen av Reason behöver du inte välja vilken av programmen du ska använda. Låt oss visa hur!
      Det sverigetillverkade musikinspelningsprogrammet Reason har genomgått ett flertal förändringar genom åren. I begynnelsen kunde det endast hantera mjukvaruinstrument internt. Senare adderades ljudinspelning och några versioner efter det så kunde programmet ladda vst-pluggar från externa utvecklare.
      Vi ska inte heller glömma bort Reason Racks, företagets egen nätbutik och särskilda format, som rymmer ohemula mängder med effekter och instrument från namnkunniga tillverkare. Senaste versionen av Reason, nummer elva i ordningen, har ytterligare ett ess i rockärmen. Detta är i synnerhet intressant för dig som vanligtvis använder dig av något annat inspelningsprogram.
      Med Reason 11 kommer nämligen möjligheten att med hjälp av en instrumentplugg kunna bygga små och stora rack med Reason-instrument och effekter inuti ditt favoritprogram. Det innebär att du kan spela in, redigera och mixa som du är van vid – men med tillgång till alla Reasons kreativa verktyg.
      Reason Rack Plugin i vst-format lanserades under sensommaren, men au-pluggen, som krävs för att kunna använda Reason 11 i exempelvis Logic, har presenterats alldeles nyss. Vi är rätt många som väntat på det här: att slippa välja om en vill producera i Reason eller Logic och istället kunna köra på med det bästa av två världar samtidigt. Principerna för den här guiden är desamma oavsett som du använder Windows eller Mac OS X och om du föredrar Ableton Live, Cubase, FL Studio, Reaper, Studio One, Sonar, Bitwig, Garageband eller något annat program som är kompatibelt med vst- eller au-standarderna.
      1. Skapa konto
      Välj ett bra användarnamn och registrera dig på Reason Studios webbplats. https://www.reasonstudios.com/ Där kan du hämta hem en demoversion som låter dig använda programmet och instrumentpluggarna gratis i 30 dagar.

      2. Ladda ned
      Ladda ned Reason 11-paketet på webbplatsen https://www.reasonstudios.com/en/reason/tryreason Installera programpaketet enligt instruktionerna. Starta sedan Reason 11 och avsluta det igen för att säkerställa att installationen fungerat som avsett.  

      3. Starta Logic
      Skapa ett nytt tomt dokument i Logic. Döp det till något vettigt och spara. Skapa ett nytt mjukvaruinstrument. Välj ”Reason Rack Plugin” i rullgardinsmenyn som visar listan med Audio Instruments.
          
      4. Testa Reason 11
      Klicka på ”Reason Rack Plugin” i kanalstrippen och ett nytt fönster öppnas. I det kan du direkt välja ett Reason-instrument genom att klicka på en ikon, eller via rullgardinsmenyn i fönstrets nedre högra hörn.

      5. Börja enkelt
      Det finns mängder av syntar, samplare, loop-spelare, mixrar och effekter att välja mellan, så det kan vara vettigt att börja enkelt om du inte har använt Reason tidigare. Vi rekommenderar loop-spelaren Dr Octo Rex som första instans, för att komma igång snabbt.    

      6. Labba med ljud
      Om du trycker på den lilla mapp-knappen i det övre vänstra hörnet av Dr Octo Rex spelarfönster så fälls en filmeny ut på vänster sida. Här kan du botanisera bland massvis loopar. Dra och släpp en fil från menyn in i Dr Octo Rex så laddas den direkt. Detta förfarande funkar med alla Reasons instrument och effekter.

      7. Flippa racket
      Addera en mixer och lite effekter från menyn längst till vänster. Tryck sedan på ”Flip Rack” till höger i den horisontella menyn, ovanför rackenheterna. Nu vänds ditt Reason-rack så att du kan dra ljud- eller styrsignalskablar som du behagar.

      8. Producera mera
      Nu är du redo att bygga ett rejält rack, alternativt använda flera samtidiga instanser av Reason som instrumentplugg. Du spelar in och redigerar midi som vanligt och kan givetvis använda Logic:s egna effekter eller tredjepartseffekter för att bearbeta din mix.


      Mer om Reason:
      https://www.reasonstudios.com/
      Mer om Logic:
      https://www.apple.com/logic-pro/
    • By Franman
      Hej gott folk,


      Jag sitter från Malta och producerar electro och hip hop, soul, pop,  etc etc...


      Jag skriver mina chorus på ett unikt vis och man kan förmodligen känna igen mitt ljud, tycker jag själv,


      Men jag behöver verkligen er feedback, jag vill bli bättre!



      Låt mig veta vad ni tycker!


      Här är två exempel, en Hip Hop track och en Electro , Dance Club mix som släpps om någon vecka på samtliga digitala plattformar.



      Hip Hop:
       


      Och för Dance , club Mixen: 
       


      All feedback uppskattas med mycket kärlek!!!!! Både bra och negativ kritik. Ge mig allt ni har lust med, jag läser allt ni skriver!
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.