Jump to content
Annons

Hur kan man ha mage att plagiera?


Zakyath

Recommended Posts

"Fylla luckor" är din cirkus, inte min.

Att skapa nytt är att skapa ett verk med verkhöjd, oavsett verket är skapat med inspiration eller med tillfälligheter eller både och.

Ja, jag håller med om att jag inte riktigt bryr mig om hur verket är skapat. Det är ju slutprodukten som är viktig. Men jag skulle inte tycka det var kul att skriva en låt som låter som en annan. Då kan jag ju lika gärna lyssna på den ursprungliga låten. Min eventuella publik kan ju också det. Men du håller inte med om det här antar jag?

Jag resonerar så att musiken alltid utvecklas. Från munkar som sjöng i kloster för några hundra år sen till lady gaga som går på radio idag. skillnaden är ju enorm. varför skulle inte musiken kunna fortsätta utvecklas? och varför skulle man själv inte kunna vara en del av den utvecklingen? det är iaf det som driver mig att skriva låtar - sen huruvida jag lyckas väl med det eller inte är en annan femma, men jag är genuint övertygad om att med tid och självkritik så kan man göra väldigt mycket. jag har hållit på och skriva musik i kanske sex år nu och känner att jag har kommit en bra bit på vägen. men jag har ju ändå bara börjat. har jag tur lever jag i 60 år till - och faller det verkligen så orimligt att jag skulle kunna skapa något nytt under den tiden?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men jag skulle inte tycka det var kul att skriva en låt som låter som en annan. Då kan jag ju lika gärna lyssna på den ursprungliga låten. Min eventuella publik kan ju också det. Men du håller inte med om det här antar jag?

Ge ett exempel på en (kommersiell) låt som inte "låter som någon annan". Och här testas din seriositet i vår debatt; kommer du dragandes med någon "artist" som har "skrivit" en "låt" som i huvudsak består av ljudet från startande jumbojetar och skrikande kaniner, då har du och jag inget mer att diskutera.

Jag resonerar så att musiken alltid utvecklas.

Nu kommer detta kanske som en chock för dig; men se, så resonerar jag med.

jag har hållit på och skriva musik i kanske sex år nu och känner att jag har kommit en bra bit på vägen. men jag har ju ändå bara börjat. har jag tur lever jag i 60 år till - och faller det verkligen så orimligt att jag skulle kunna skapa något nytt under den tiden?

Om du inte utesluter "tur" som största faktorn, och som 78-åring fortfarande tror på att du på något sätt är unik, så ja, det är ganska orimlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande plagiat så, jag känner inte till musiken som nämnts i tråden, men jag har en tanke:

Kan det röra sig om ackordsföljder som är lika kan det ju bero på olika kvintsekvenser eller kadenser spelas.Helt enkelt för att progressionen är funktionibel med en kadens.

Som t.ex en fullständig helkadens I-II-V-I eller en vanlig II-V-I eller kanske t.o.m en fullständig kvintsekvens vilker spänner över skalans alla 7 ackord i en viss ordning.

Nu håller jag med om att det är slarvigt att inte maskera sina progressioner men det görs sällan i populärmusik ,tycker jag. Den blir väl mer lättlyssnad då antar jag.

Men jag vet inte,ang tråden, för jag känner inte musiken som nämns i den.Det var bara en tanke..

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge ett exempel på en (kommersiell) låt som inte "låter som någon annan". Och här testas din seriositet i vår debatt; kommer du dragandes med någon "artist" som har "skrivit" en "låt" som i huvudsak består av ljudet från startande jumbojetar och skrikande kaniner, då har du och jag inget mer att diskutera.

black sabbath, kmfdm, sisters of mercy och fields of the nephilim är fyra exempel på band jag tycker om som jag ändå anser har skapat nya saker (även fast man såklart kan höra influenser från många håll)

Nu kommer detta kanske som en chock för dig; men se, så resonerar jag med.

Så varför skulle man inte själv kunna vara en del av den här utvecklingen? Någon måste ju vara det.

Om du inte utesluter "tur" som största faktorn, och som 78-åring fortfarande tror på att du på något sätt är unik, så ja, det är ganska orimlig.

Varför måste man vara unik för att lyckas? det är klart att tur alltid har ett finger med i spelet, men om man aktivt försöker att skapa något nytt så är det väl inte särskilt långsökt att misstänka att man faktiskt kan lyckas med det? Det är ju klart att om man inte gör det så hänger det bara på tur, men jag tror att i stort sett vem som helst skulle kunna göra det med tillräckligt många investerade timmar.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

varför skulle man inte kunna fylla luckor?

Och det har redan gjorts. Om det fanns luckor att fylla upp, tror du inte att det redan skulle ha gjorts? Eller är bara du som tror du är unik och kommit på den tanken och inte alla andra hundratusentals som lirar? Allt förändras och din inställning till musik(och annat i livet kommer förändras med åren).

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det har redan gjorts. Om det fanns luckor att fylla upp, tror du inte att det redan skulle ha gjorts? Eller är bara du som tror du är unik och kommit på den tanken och inte alla andra hundratusentals som lirar? Allt förändras och din inställning till musik(och annat i livet kommer förändras med åren).

tror du att musiken har slutat utvecklats och att det aldrig kommer att skapas något nytt? jag vet inte varför du och valle fokuserar så mycket på att jag skulle tro att jag är unik. jag tror att ni också kan fylla luckor om ni försökte.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja, jag håller med om att jag inte riktigt bryr mig om hur verket är skapat. Det är ju slutprodukten som är viktig. Men jag skulle inte tycka det var kul att skriva en låt som låter som en annan. Då kan jag ju lika gärna lyssna på den ursprungliga låten.

Då kan du lika gärna sluta och lyssna på musik också. Du har en hel del favoritlåtar som låter andra låtar. Bara att du inte har hört originallåten. Vem har inte haft favoritlåtar och t om flera år senare höra låten som plankats?

tror du att musiken har slutat utvecklats och att det aldrig kommer att skapas något nytt? jag vet inte varför du och valle fokuserar så mycket på att jag skulle tro att jag är unik. jag tror att ni också kan fylla luckor om ni försökte.

Har inga ambitioner eller intresse av att fylla någon lucka.

Link to comment
Dela på andra sajter

black sabbath, kmfdm, sisters of mercy och fields of the nephilim är fyra exempel på band jag tycker om som jag ändå anser har skapat nya saker (även fast man såklart kan höra influenser från många håll)

Märk hur du hittar på egna gränser för var influens börjar luta åt plagiat...

Så varför skulle man inte själv kunna vara en del av den här utvecklingen? Någon måste ju vara det.

Klart man är en del av utvecklingen.

Varför måste man vara unik för att lyckas?

Hmmm... har jag använt "lyckas" i sammanhanget? I så fall har jag uttryckt mig klumpigt... Lyckas kan man göra utan att vara unik. Kolla hela jävla musikbranschen.

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Märk hur du hittar på egna gränser för var influens börjar luta åt plagiat...

Nja. Plagiat är ju när man tar något ur någon annans låt och använder det, och utger det för att vara ens egna material. Att influeras av något som någon annan har gjort är att påverkas av det. Det är inget jag har hittat på själv.

Eftersom du troligtvis iaf har hört en del av Sabbath (till skillnad från de andra banden jag angav) så kan du gärna få svara på vilka band innan Sabbath som lät som de gjorde.

Klart man är en del av utvecklingen.

Hur kan man vara en del av utvecklingen om man inte utvecklar något?

Hmmm... har jag använt "lyckas" i sammanhanget? I så fall har jag uttryckt mig klumpigt... Lyckas kan man göra utan att vara unik. Kolla hela jävla musikbranschen.

Spela in dum, du vet mycket väl att jag menade lyckas som i att lyckas med att skapa något nytt och inte som i att lyckas med att slå igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan du lika gärna sluta och lyssna på musik också. Du har en hel del favoritlåtar som låter andra låtar. Bara att du inte har hört originallåten. Vem har inte haft favoritlåtar och t om flera år senare höra låten som plankats?

Jag förstår verkligen inte hur du tänker. Om alla låtar skulle låta likadant som någon annan låt så borde ju alla låtar låta likadana som den första musiken som har skapats, och därför skulle all musik låta likadan. Vilket den inte gör.

Har inga ambitioner eller intresse av att fylla någon lucka.

Vad har det med att göra om huruvida du skulle kunna eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med zakyath kan man inte komma på något själv och tvunget skall kopiera från andra rakt av för att man tex är avundsjuk på den som skrev orginallåten, bör man hålla sig till ett cover band. Som förövrigt också kan vara skitkul att spela i.

Sen valle så fort någon annan tycker annorlunda än dig ,så är det inte seriöst,

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... Det verkar som att den som är emot kopiering ligger under i denna frågan... Helt sjukt! Och jo! Zakyath, om du inte har en klon som upplevt exakt samma liv som dig så är du unik! Låt dina erfarenheter och upplevelser färga din musik så kommer det förstås att bli unikt... Svårare än så är det inte! Det är inte direkt fult att säga att man är ensam om att vara den man är då det både bäddar för brister och fördelar så kör hårt för fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man vara en del av utvecklingen om man inte utvecklar något?

Det är dina ord. Och jag antar att du fortfarande hänger fast vid att du är någon sorts guds gåva till musikbranschen som kommer att skapa något "nytt" när du blir stor.

Jag anser att utveckling inte sker i första hand tack vare enstaka gudsgåvor, utan tackvare samverkan mellan hundratusentals artister, däribland jag själv.

Spela in dum, du vet mycket väl att jag menade lyckas som i att lyckas med att skapa något nytt och inte som i att lyckas med att slå igenom.

Nej, jag trodde faktiskt att du hade det lite om bakfoten.

Sen valle så fort någon annan tycker annorlunda än dig ,så är det inte seriöst,

Jag vet, det är väl någon sorts psykgrej, inte sant, "doktorn"?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

tala för dig själv

Nej, det ska jag inte. De små skitarna bakom kulisserna vet precis vilka de är och (förmodligen) vad jag syftar på. Inte minst genom de senare inläggen bekräftades mina tankar.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dina ord. Och jag antar att du fortfarande hänger fast vid att du är någon sorts guds gåva till musikbranschen som kommer att skapa något "nytt" när du blir stor.

Jag anser att utveckling inte sker i första hand tack vare enstaka gudsgåvor, utan tackvare samverkan mellan hundratusentals artister, däribland jag själv.

Tja. Du sa att vi alla var en del av utvecklingen. Sen säger du att när jag blir äldre så kommer jag inse att jag inte kommer att lyckas skapa något nytt (dvs utveckla). Hur tänker du här?

Sen om jag ska använda Black Sabbath som exempel igen så tog de steget ut ur lådan och gjorde något nytt. Det fanns mycket rock, blues, jazz osv som de influerades av men det var inte plagiat som gjorde deras nya sound. Det var nyskapande som var influerat av andras verk. Och på det sättet håller jag med om att utveckling kräver flera musiker, men att man som enskild person inte kan skapa något nytt är inget annat än struntsnack. För det var just det de gjorde. För när Black Sabbath släppte deras debutalbum fanns inga andra musiker som spelade likadan musik.

för övrigt vet du inte var du har fått idén om att jag lider av någon slags hybris. jag är ingen gudagåva till musikbranschen. jag kommer med största sannolik inte ens bli stor. Eller ens ta mig ur hemmastudion. däremot är jag övertygad om att jag kan skapa något nytt. sluta tillskriva mig en personlighet jag inte har och som inte har något att göra med diskussionen.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag förstår verkligen inte hur du tänker. Om alla låtar skulle låta likadant som någon annan låt så borde ju alla låtar låta likadana som den första musiken som har skapats, och därför skulle all musik låta likadan. Vilket den inte gör.

Du har missuppfittat.

Vad har det med att göra om huruvida du skulle kunna eller inte?

Du vill ha svar på något som det inte finns ett svar utan det var ett påstående som gäller mig, Vad är du ute och fiskar efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Du sa att vi alla var en del av utvecklingen. Sen säger du att när jag blir äldre så kommer jag inse att jag inte kommer att lyckas skapa något nytt (dvs utveckla). Hur tänker du här?

Det som får mig att skratta gott när det gäller dig är hur du tvunget blandar ihop begreppen hela tiden, och sedan tillskriver mig åsikter som jag inte har (apropå att du stör dig över att jag påpekar att du höjer dig själv till unikum). Som sagt, du blandar ihop och/eller gör märkliga kopplingar mellan alla begreppen, och sedan skjuter du frågor och argument vilt omkring dig som en jävla fjant. Skärp dig, eller lägg av att svara på mina inlägg.

Hursomhelst: ALLA artister/upphovsmän bidrar till musikens utveckling, även de som inte är lika begåvade och unika som du. Du och jag definierar (på grund av års- och inte minst erfarenhetsskillnaden) det att "skapa nytt" olika, därför kan du omöjligen förstå min syn på det. Men jag säger det med välmening: var inte så naiv och tro att jag inte har varit där du är...

om jag ska använda Black Sabbath som exempel igen så tog de steget ut ur lådan och gjorde något nytt. Det fanns mycket rock, blues, jazz osv som de influerades av men det var inte plagiat som gjorde deras nya sound. Det var nyskapande som var influerat av andras ver ... [ Blah blah blah]

Märk återigen, Herr Gudason, hur du drar egna, godtyckliga gränser för var du bestämmer var inspiration övergår mer till att vara plagiat. Dessutom tyckte du att det var läge att komplicera det hela med att skjuta in ett nytt begrepp (för din del): influerad.

däremot är jag övertygad om att jag kan skapa något nytt

Jo, det har du blåst i trumpeterna för några gånger nu. Först var det sött, nu börjar det bli tråkigt. Men för all del: good for you! 🙂

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dina ord

Njae... Nu ska vi inte vara så blygsamma. Det är ju tack vare dig jag har förstått att jag är drabbad av ADHD, Aspergers, Koprolali, det vill säga en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Du har ju själv haft godheten att inför alla här på forumet diagnostisera mig, dessutom med "sannolik" träffsäkerhet.

Vill du att jag ska posta länken?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae... Nu ska vi inte vara så blygsamma. Det är ju tack vare dig jag har förstått att jag är drabbad av ADHD, Aspergers, Koprolali, det vill säga en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Du har ju själv haft godheten att inför alla här på forumet diagnostisera mig, dessutom med "sannolik" träffsäkerhet.

Vill du att jag ska posta länken?

Nu skall vi se

Du exploderar för minsta lilla, du kallar folk för idiot osv

Så fort någon pratar emot dig eller har en annan åsikt, så kan du inte ta personen på allvar eller så är personen inte seriös nog.

Du känner dig särbehandlad här på forumet, moderatrorena och flertalet nyare medlemmar är i maskopi och vill dig bara illa.

Du har fått för dig att vi är olika generationer här på forumet och imånga fall känner du som att det inskränker på din yttrandefrihet.( se ovan)

Du har i pm bett mig att ta det lugnt annars skulle jag få se på en debatt spiral som jag aldrig kan ta mig ur.

Jag kan skriva en massa mer saker om dig valle, nu när du läser detta så undrar jag hur tycker du bilden av dig själv som du förmedlar här på forumet ser ut.?

edit: stav menings fel

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har i pm bett mig att ta det lugnt annars skulle jag få se på en debatt spiral som jag aldrig kan ta mig ur.

Nej, jag sa:

"Henber77!

 

Jag måste be dig sluta sätta diagnoser på mig, psykoanalysera mig samt likställa mig med brottslingar. I annat fall kommer jag bara att dra in dig i en debattspiral där du till slut bara kommer att gripa halmstrån och framstå som ett pucko."

Tycker förresten att du framstår som oerhört desperat när du känner att du måste offentliggjöra dina och mina privata diskussioner.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag sa:

"Henber77!

Jag måste be dig sluta sätta diagnoser på mig, psykoanalysera mig samt likställa mig med brottslingar. I annat fall kommer jag bara att dra in dig i en debattspiral där du till slut bara kommer att gripa halmstrån och framstå som ett pucko."

Tycker förresten att du framstår som oerhört desperat när du känner att du måste offentliggjöra dina och mina privata diskussioner.

Jag är inte desperat, och jag vill dig inget illa. Har även bett om ursäkt för om du tog illa vid dig vid det tillfället. Men åter igen hur tycker du att den bild som du förmedlar av dig själv här på forumet ser ut? Kan man få den uppfattningen av dig här, att något kanske inte står rätt till? Eller Var det bara något jag skrev som var taget från tomma intet för att förlöjliga dig osv? Om det varit tvärtom vad hade du då skrivit om mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...