Jump to content
Annons

Hur kan man ha mage att plagiera?


Zakyath

Recommended Posts

Annons

Jag tillbringar en del jobbtid på en mycket stor och känd trädgårds/blomsterkedja. Dom/vi kör någon form av streamad musik (muzak) ut i butikens högtalare som kommer från något musikbibliotek.

Där märker jag av mycket plagiat. Helt plötsligt så kan slingor dyka upp från riktiga låtar typ i en vers eller refräng. Hörde bla bara för någon vecka sedan refrängslingan från Everything I do, Ill do it for you.

Nu har det dock dykt upp "riktig" musik i högtalarna, mixat med reklaminslag för våran kedja. Igår hörde jag bla Belinda Carlisle... Undrar hur det funkar med Stim när dom kör sånt? En sån stor kedja borde ju ha koll på sånt kan jag tycka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir också otroligt irriterad när jag hör plagiat........Melodifestivalen är ett "perfekt" ställe om man vill bli förbannad.

Upptäcker jag själv att jag hittat på något som påminner om någon annans låt, så blir det med största sannolikhet skrot av det. Jag och en kompis jobbade mycket ihop förrut och då var det ju bra att få den andres åsikt om eventuell plagiatvarning.

Nä, medveten stöld går bort.....

Sen får jag nog till viss del hålla med JohnRick om att det mesta redan blivit gjort, men som sagt "på ett eller annat sätt".

Självklart går saker att variera på många sätt, så man måste vara påhittig. 🙂

Jamenvisst, har man några år på nacken och är skivsamlare som jag plus litegrann av allätare så vill man bara skjuta snubbar som SADE när han dyker upp och plankar minst tre kända svenska låtar dessutom på ett bräde! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv plankar jag hejvilt...men det är ofta medvetet som jag är inne och tallar på lite olika upplägg på partier och vissa toner i följd...jag är ju bara hobbymusiker så det är bara kul att man hittar vissa partier som träffar igenkänningsnerven på folk.

Kolla på Benny Andersson, notorisk tjyv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att Come as you are är en sån jätterip av Eighties direkt. Det är ju en helt annan låt.

Det är ju inte som Gyllene Tiders Tylö Sun som är en svensk variant av California Sun. Det är ju för övrigt väldigt vanligt i Sverige att vi kastar en svensk text på en skitlåt och vips blir det "äkta svenskt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser extremt mycket litteratur och dikter, poesi etc. Och varje gång jag skriver en låt så är ju den låten direkt influerad av alla texter jag läst och fraser, meningar som jag har tyckt om använder jag ju i mina egna låtar. Tycker inte att det är något konstigt med det. Ska man skriva en låt som man inte direkt kan spåra till redan författad litteratur eller poesi så får man ju skriva som texterna i Bob Dylan - Blonde on Blonde-plattan. I min senaste låt hade jag förövrigt en omarbetad kort del ur en Gustaf Fröding-ungdomsdikt direkt följd av en mening från en gammal 60tals Donovan låt och även fast inget var direkt taget ur någon depechemode låt så var resten av versen väldigt Dave gahan inspirerad. Ackorden i breaket spelade med en trancegatad synthsaw är direkt medvetet tagna från låten Easy med the commodores då det är en grym låt.

Allt kan man ju inte hitta på själv jämt, då vore man ju nåt jävla geni

Eller också hette man just Bob Dylan 😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Tomas Ledin's "I natt är jag din" ett råplagiat av Rod Stewarts Tonight's the night eller nåt liknande, hör det liksom i mitt huvud men minns inte...

Ouch, den är ju rakt av när man tänker på det. Som om jag inte redan innan fick lepra av Ledin, nu föll han ett pinnhål till. Han kan ju inte själv ha undgått den kopplingen, Tonight's the Night gick ju varm i många år på radion.

är inte SADE en vacker och fantastiskt skönsjungande kvinna???

Såpass att det smärtar. Den andre, Sa a aa aade, står istället bakom uttalanden som "Jag brukar ofta få parkeringsböter, det är min stil."

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och många stora hits var inget annat än stölder de också i sin tur. Bara det att de allra flesta låtarna är än idag relativt okända som plankades. Led Zeppelin snodde friskt från gamla blueslåtar. Ritchie Blackmore fick ju frågan var han fick sina idéer till sina solon och sade han snodde friskt av andras. Det är nog så det alltid har sett ut och kommer att se ut. Det är en del av det hela. Ser inget problem. Är det en bra låt så är det en bra låt. Punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ouch, den är ju rakt av när man tänker på det. Som om jag inte redan innan fick lepra av Ledin, nu föll han ett pinnhål till.

😕 Ja ingen man vill lyssna på direkt. Rena tortyren. Om något fruntimmer skulle få för sig att spela Ledin så inte en chans att man fick upp den. Man skulle bara bli förbannad. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att det är så här för de flesta: Även om man kanske inte snor grejer medvetet så hör man ofta melodier utan att tänka på det, melodier som sedan ligger kvar undermedvetet och som man sedan skriver riff/låtar utifrån. Själv tycker jag att REN stöld givetvis är förkastligt, men att inspireras utav en melodi eller en ackordföljd och sedan skriva en låt utifrån det är det absolut inget fel med. Vissa låtskrivare som jag har en enorm respekt för (Opeth och Håkan Hellström till exempel) lånar en hel del men gör sedan om på eget vis. Och så lär det fungera för de allra flesta, medvetet eller ej.

En stöld som jag dock tycker är förkastlig är HEAT - 1000 Miles. Första riffet är snott direkt från DIO - Caught in The Middle. Att sno ett såpass speciellt riff nästan rakt av och ha det som huvudriff är fan inte okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

😕 Ja ingen man vill lyssna på direkt. Rena tortyren. Om något fruntimmer skulle få för sig att spela Ledin så inte en chans att man fick upp den. Man skulle bara bli förbannad. 😆

Lika givet som grundläggande matematik. Ledin = vrede - erektion + frustration / ångest + taxi 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det kan vara roligt att låna fragment, som en sorts musikalisk (och litterär!) flört med sina influenser. Men när det handlar om rent plagiat så tycker jag mest det är löjligt. Som t.ex. Maggios "Måndagsbarn":

(Denna tycker jag är ren stöld då hela låten, enligt mig, bygger på hooken i introt.)

http://www.youtube.com/watch?v=70WofB2UdnM

Satt en kväll och spelade med en kompis en gång, och han visade en grej han skrivit på gitarren. Han blev mäkta imponerad när jag "improviserade" en hel text! Visade honom sedan att han hade plockat gitarrplocket, ända in på tonartern, ifrån "Only women bleed" med Alice Cooper, som han enligt egen utsago aldrig hade hört. Läskigt.

Som han inte mindes att han hört nej. Det finns en jäkla massa inmatat i det undermedvetna som ploppar fram när vi ska vara kreativa. Allt känns som att det flyter på och man förstår inte alltid varför. Kan vara en av orsakerna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog tro att 99,9% av det jag någonsin skrivit i musikväg på ett eller annat sätt kommer från något jag har hört förut som lever sin lilla tillvaro i det undermedvetna. Om jag vid pärleporten, eller hos en där andre snubben, vart man nu hamnar, skulle få höra att den 12:e augusti 2003 spelade jag en gång tre sekunder musik som var alldeles unik, så skulle jag vara mer än nöjd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på frågan blir jag själv väldigt irriterad då jag ibland känner att 'jävlar va bra'. Men innan jag kastar projektet försöker jag skanna igenom om det finns något jag kan använda ändå alternativ om det går att använda samma ackord/toner fast slänga om dem i annan ordning/takt. Känns det trots alla försök fortfarande som ett plagiat väljer jag att kassera.

Jag tycker att dessa låtar är sjukt lika:

3:31 börjar refrängen....jävla långt intro på låten =P

http://youtu.be/wV1FrqwZyKw

Och originalet:

Refräng 0:18

http://youtu.be/6lypkFQ3bPg

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Mickey Deeds (oregistrerad)

Oj,

Play your fucking song, vad spelar det för roll om den låter som någon annans. Den låter förmodligen som någon annans, som i sin tur låter som någon annans. Jag skriver i perioder 3 låtar i veckan och skiter fullständigt i vad andra håller på med. Ligger det gott i halsen och örat, känns naturligt för fingrarna kör jag på. Däremot kan jag reta mig på riktigt dåliga texter.

"Got no Parole, only Rock & Roll"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan ska man ju inte glömma att det även hänger på vilken inställning du själv har till artisten i fråga.

Om det är en artist som du gillar, då låter det såhär:

*Den där ackordföljden förekommer i miljoner låtar.

*Så likt låter det väl ändå inte.

*Bob Dylan har också snott låtar.

*Det finns bara tolv toner.

*Amatörer stjäl, genier lånar.

Är det däremot en artist som du inte gillar, då låter det såhär:

*Amatör!

*Hoppas att han/hon åker dit för det där!

*Det finns bara en Bob Dylan, alla andra är kopior!

*Kan inte han/hon hitta på något eget?

*Nu ska jag allt maila till Musikpolisen i P3!

I rest my case.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...