Jump to content
Annons

Hur kan man ha mage att plagiera?


Zakyath

Recommended Posts

Det är inte helt ovanligt att man sätter på en låt och märker att artisten skamlöst tagit attribut från annan musik. Visst får man bli inspirerad och "hänga på" grejer lite grand, men jag pratar om att melodier eller riff uppenbarligen är stulna. Jämför exempelvis Come as you are av Nirvana med Eighties av Killing Joke.

Hur gör ni när ni inser att något ni skrivit är lite likt någonting annat? Själv slänger jag det i papperskorgen och blir irriterad över att jag slösat bort min tid, men inte mycket mer.

Hur reagerar ni när ni hör likheter mellan olika låtar? Själv stör det mig otroligt mycket, och min respekt för artisten sjunker, vilket medför att jag även ser på dennes musik ur ett negativt ljus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan störa mig en hel del på vissa saker jag hör. Men det är ju inte så mycket man kan göra åt saken än att låta bli att lyssna på det.

Sen kan man ju alltid påpeka det för andra och snacka lite skit om artisten xD

Link to comment
Dela på andra sajter

More than a feeling liknelsen tycker jag var extremt dåligt. Riffen spelas på ett liknande sätt men helt olika ackord. Inte ens så man tänker på liknelsen när man hör låtarna. Det är ungefär som att säga att dessa 2 låtar är plagierade av varann, för riffen spelas på ett liknande sätt:

http://www.youtube.com/watch?v=QVrW4BvT1jA

http://www.youtube.com/watch?v=-aG2Wx1EVaY

Redigerat av cRs
Link to comment
Dela på andra sajter

att det mesta har blivit gjort köper jag faktiskt inte, det finns tusentals sätt att spela ett och samma ackord. Det är klart att folk har gjort låtar som går Am - G - F - G, men det betyder ju inte att man inte kan skapa något som låter nytt med samma ackordföljd. Man kan byta ut såväl melodier, som rytmer, som instrument, som spelsätt osv...

Sen är det ju klart att är den omedveten så är ju inte "brottet" lika grovt, men det svårt för lyssnare att veta huruvida det är medvetet eller inte.

edit: cRs, jag ignorerar inte dig, kan bara inte lyssna på dina länkar då jag sitter på jobbet 😉

Redigerat av Zakyath
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag lyssnade häromveckan på radio då jag körde buss och där var en låt med Amy Winehouse som hade exakt plankning dvs samma intro/versgång som "ain't no mountain high enough" den gamla Marvin Gaye dängan som även gjorts av Diana Ross m.fl. men med helt annan sång och senare uppbyggnad, klar rippoff...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir besviken när det sker för egen del. Och kasserar projektet. Kanske skulle man kunna krångla till det och morpha det på ett eller annat sätt, men ofta tappar man sugen.

Det är intressant att se när det händer ute i branschen i stor skala. Minns när Joe Satriani stämde Coldplay för att ha stulit en melodi av honom. Då var jag riktigt grinig, som den strängbändare jag är. Sen lyssnade jag igenom Super Colossal och upptäckte att Joe själv stulit Faurés "Pavane" rakt av i en brygga i låten "Crowd Chant". Det är så uppenbart så han vet förmodligen inte om det. Jag hade själv aldrig vetat det om det inte var för att jag i grunden är cellist, och har spelat detta relativt anonyma stycke av Fauré i en stråkkvartett för tio år sedan...

Men ja, det är både pinsamt och egendomligt. Och ofta brukar jag i mitt stilla sinne hoppas att det inte är avsiktligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev en låt för många år sedan som hade en refräng jag var väldigt nöjd med, men samtidigt hade en gnagande känsla av att jag hade hört den förut någonstans. Skickade den till en kompis och frågade om han kände igen den, och det visade sig vara The Christians – Words. Låten var i sig helt annorlunda, men de första nio tonerna i refrängmelodin var exakt samma, så jag fick motvilligt slakta den. Sedan fick jag veta att The Christians i sin tur hade använt melodin från en gammal irländsk folklåt, så huruvida jag hade kunnat använda melodin eller inte vet jag inte. Men känslan av att ha kommit på något jättebra var borta, så det spelade mindre roll.

Jag tror dock att det mesta av det man hör som är utgivet som låter som något annat är ren slump. Vissa melodier bara faller sig över vissa harmonier, och att fler skulle komma på samma slingor är ju inte helt uteslutet. Det orimliga i att kolla upp och jämföra all musik som någonsin har skrivits i samma veva som man ger ut en låt, gör nog att det slinker igenom en del som i partier låter likadant som något annat.

Om det däremot kommer ut en låt som blir en jättehit och bara några år senare en låt med samma melodi, då kan man kanske misstänka att det inte gått helt rätt till. Jämför t ex versmelodin i Bobby Mc Ferrin - Don't Worry Be Happy (-88) med What's Going On/What's Up - 4 Non Blondes (-93) 🙂

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir också otroligt irriterad när jag hör plagiat........Melodifestivalen är ett "perfekt" ställe om man vill bli förbannad.

Upptäcker jag själv att jag hittat på något som påminner om någon annans låt, så blir det med största sannolikhet skrot av det. Jag och en kompis jobbade mycket ihop förrut och då var det ju bra att få den andres åsikt om eventuell plagiatvarning.

Nä, medveten stöld går bort.....

Sen får jag nog till viss del hålla med JohnRick om att det mesta redan blivit gjort, men som sagt "på ett eller annat sätt".

Självklart går saker att variera på många sätt, så man måste vara påhittig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stjäl som fan, ibland rakt av på ett nästan skamligt vis. Fast bara ibland, och jag tor faktiskt jag maskerar det - medvetet eller omedvetet - rätt hyggligt. Att det är länge sedan nu, beror snarare på att jag är så förbannat lågproduktiv än att jag lagt av med stölderna. Jag gissar att jag därmed tappar ett par fans att döma av tråden:)

Tjing

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stjäl som fan, ibland rakt av på ett nästan skamligt vis. Fast bara ibland, och jag tor faktiskt jag maskerar det - medvetet eller omedvetet - rätt hyggligt. Att det är länge sedan nu, beror snarare på att jag är så förbannat lågproduktiv än att jag lagt av med stölderna. Jag gissar att jag därmed tappar ett par fans att döma av tråden:)

Tjing

Jag är för alltid ett fan av Fysik-Bengt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar inte bry mig så mycket, då nån gång kommer ju ändå alla olika tonföljder att ta slut så då måste man börja repetera 😛 Så länge låten i fråga är bra och jag njuter av att lyssna på den så går det bra. Undantag är dock om artisten har rippat större delen av en annas låt rakt av, det tycker jag känns väldigt oseriöst och oprofessionellt. Men jag brukar inte bry mig om en gitarrsnutt eller en sångslinga etc. visar sig vara lik en annan. Sen händer det ju även ibland att man råkar göra ett riff/melodi som är lik någon annas utan att man tänker på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror även på om det är medveten eller omedveten plagiering. Det mesta har ju redan blivit gjort på ett eller annat sätt. Sedan kan man ju jämföra Nirvanas "Smells like teen spirit" med Bostons "More than a feeling"...

More than a feeling liknelsen tycker jag var extremt dåligt. Riffen spelas på ett liknande sätt men helt olika ackord. Inte ens så man tänker på liknelsen när man hör låtarna.

Smells like teen spirit har Kurt själv faktiskt sagt är inspirerad/tagen ifrån More than a feeling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det kan vara roligt att låna fragment, som en sorts musikalisk (och litterär!) flört med sina influenser. Men när det handlar om rent plagiat så tycker jag mest det är löjligt. Som t.ex. Maggios "Måndagsbarn":

(Denna tycker jag är ren stöld då hela låten, enligt mig, bygger på hooken i introt.)

http://www.youtube.com/watch?v=70WofB2UdnM

Satt en kväll och spelade med en kompis en gång, och han visade en grej han skrivit på gitarren. Han blev mäkta imponerad när jag "improviserade" en hel text! Visade honom sedan att han hade plockat gitarrplocket, ända in på tonartern, ifrån "Only women bleed" med Alice Cooper, som han enligt egen utsago aldrig hade hört. Läskigt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Widde (oregistrerad)

Halloj!

Visst är det irriterande med plagiat, men i några exempel i tråden (som Winehouse-låten, och förmodligen även Maggio-låten) har man ju byggt låten kring en sampling av orginalet. Detta är ju enormt vanligt i dagens musikutbud, inte minst inom hiphop, och något som åtminstone jag inte ser som något konstigt längre. Då kan man inte kalla det för plagiat utan kanske för en "homage" 😉

/Andreas

Redigerat av Widde
Link to comment
Dela på andra sajter

jag lyssnade häromveckan på radio då jag körde buss och där var en låt med Amy Winehouse som hade exakt plankning dvs samma intro/versgång som "ain't no mountain high enough" den gamla Marvin Gaye dängan som även gjorts av Diana Ross m.fl. men med helt annan sång och senare uppbyggnad, klar rippoff...

Inget plagiat, alla upphovsmän till aint no mountain high enough är crediterade på winehouse-låten. Man har bara spelat in en ny sång och sångmelodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget plagiat, alla upphovsmän till aint no mountain high enough är crediterade på winehouse-låten. Man har bara spelat in en ny sång och sångmelodi.

Nu har jag inte hört låten ifråga (sorry Amy), men sånt kan jag bli lite störd på. Inte så mycket för att ett original är heligt som att jag hör originalet i huvudet samtidigt med den nya melodin. Etter värre är det när artisten själv helt ändrar huvudmelodin (Peter Gabriel, lyssna och lär 😛)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget plagiat, alla upphovsmän till aint no mountain high enough är crediterade på winehouse-låten. Man har bara spelat in en ny sång och sångmelodi.

ok då var det ju en helt annan sak, visste inte eftersom det var första gången jag hörde både amy och låten...

tycker inte det är fel att göra som hon då jag gjort det själv, sen om det var så lyckat eller ej kan man ju debattera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast, det är väl samma sångare? Han ska ha sjungit in egna sångmelodier och texten. Inte en låtstöld, han var med och skrev låten?

Jag tror det var så att gruppen skrivit denna låten och sångaren sjöng in den som demo/audition.

Fattar det som att han aldrig var med i gruppen utan bara sjöng denna.

Men jag kan ju ha fel oxå :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

ok då var det ju en helt annan sak, visste inte eftersom det var första gången jag hörde både amy och låten...

tycker inte det är fel att göra som hon då jag gjort det själv

Vad gör det om hundra år, när vi inte längre ens har något hår? 😛 För alla som inte har hört låten innan gör det ju ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser extremt mycket litteratur och dikter, poesi etc. Och varje gång jag skriver en låt så är ju den låten direkt influerad av alla texter jag läst och fraser, meningar som jag har tyckt om använder jag ju i mina egna låtar. Tycker inte att det är något konstigt med det. Ska man skriva en låt som man inte direkt kan spåra till redan författad litteratur eller poesi så får man ju skriva som texterna i Bob Dylan - Blonde on Blonde-plattan. I min senaste låt hade jag förövrigt en omarbetad kort del ur en Gustaf Fröding-ungdomsdikt direkt följd av en mening från en gammal 60tals Donovan låt och även fast inget var direkt taget ur någon depechemode låt så var resten av versen väldigt Dave gahan inspirerad. Ackorden i breaket spelade med en trancegatad synthsaw är direkt medvetet tagna från låten Easy med the commodores då det är en grym låt.

Allt kan man ju inte hitta på själv jämt, då vore man ju nåt jävla geni

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...