Jump to content
Annons

Hur skapar man ett Akustiskt sound/känsla?


calpa

Recommended Posts

Hej!

Jag har en halvakustisk gitarr som jag spelar in via externt ljudkort. Resten av musiken får jag mest från plugins och vst-intrument såsom trummor pianon marimbas synthar etc etc. Har någon tips på hur man skapar en akustiskt känsla trots att man gör mycket av musiken helt elektroniskt? Letar efter ett akustiskt sound på slutmixen av det jag gör och vet att det inte är helt enkelt att trolla fram, men det måste väl finnas lite knep för att "lura" lyssnaren något iallfall?? så man kommer bort från en "plastigare" och elektronisk känsla mot det akustiska. Finns det särskilda pluggar för detta? eller hur tweakar man dem klassiska effekterna/eq's/reverb? Jättetacksam för svar kring detta!!

Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Först och främst. Spela aldrig in din din akustiska gitarr med den inbyggda micken.

Sen då...

Jag själv spelar in väldigt mycket musik som ska låta autentiskt och ofta lite akustiskt. Använder mycket pluggar. Jag brukar försöka se till att blanda in så många akustiska element som möjligt. T ex kan man lägga lite percussion själv istället för att använda pluggar.

Leta efter bra rumsreverb. Jag brukar gilla väldigt korta reverb där man skär bort mycket av de höga frekvenserna så man får ett rum som låter ganska "torrt".

Ta gärna in en riktig basist om du har programmerade trummor för att göra det lite lite mer levande.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok det är strålande! för jag brukar alltid använda min inbyggda mick.. där har jag en grejj iallfall. sen har jag en elbas jag sällan använder, kanske ska börja använda den också istället för att köra gitarren eller fuska med baspluggar,, det med reverbet låter bra också! tyvärr har jag inga riktiga trummor så det blir svårt, kan ju klappa händerna och knäppa med fingrarna såklart, trumma på bordet etc.. =) kanske kan en reverb på masterspåret vara bra också?? Fler tips är EXTREMT välkomna!!

Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skall få ett bra ljud på en ackegura så kan nog tyvärr glömma den inbyggda micken (de brukar ju inte ens duga till livespelningar!). En bra mick som fångar karaktären på din gitarr och ett rum som får gitarren att sjunga är nog hemligheten, inte lätt att fixa till i efterhand. Tråkigt men så är det. Tror jag... tycker det är svårt att en aukustisk (stavning!!) gitarr bra i en inspelning utan bra grejer...

Link to comment
Dela på andra sajter

I det här fallet är kanske ett reverb på masterspåret inte så dumt, förutsatt att det går att skära lite i topp och botten i reverbet.

Ta det kort men med lite predelay och öka sen från noll så att du får en känsla av ett rum, kanske utgå från ett Studio-preset eller nåt? Ta något du tycker är bra att lyssna på där du hör skillnaden lättare, virveltrumma, akustisk gura eller nåt tills du är nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del tips har redan getts så här är några fler:

Ett av de största problemen med att få pluggar att låta akustiska i en sequensermiljö är att de blir experter på att spela exakt rätt i takt. Det är inte livemusiker. Pluggar spelar inte heller ihop på det sätt som livemusiker gör, dvs man spelar in dom en i taget och de uppstår lätt ett statiskt inbördes förhållande av det.

Spela "fel" mer helt enkelt när du spelar in 🙂 Kvantisera så lite som möjligt och försök förhålla dig till instrumenten som dess musiker skulle kunna göra till varandra, trummorna lirar ihop med basen, gitarren flyter omkring lite, tamburinen driver på, flöjten släpar lite osv.

Samplade akustiska instrument låter ofta också "för" bra. De är ofta inspelade under optimala förhållanden med linjär utrustning, vilket gör att de sammantaget i en mix låter för rena. Prova att jobba med kompressorer och pluggar som simulerar olika mikar. Testa även förstärkarsimulatorer - en samplad kontrabas kan t ex få ett lyft genom att köras genom en förstärkarsimulator där endast en liten aning av effekten läggs på.

Du kan även prova rena 3D-effekter som t ex den här http://wavearts.com/...ugins/panorama/ för att skapa känslan av ett rum med livemusiker där inte varje ljudkälla är inspelad under optimala förhållanden. Var dock försiktig med den här typen av pluggar så det inte blir rena fas-festen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att spela in ett spår som "limmar" och lever upp hela mixen. T.ex. ett stereospår där du sitter och klappar rytmen på dina lår eller whatever. Lägg spåren svagt och EQa så att det inte bråkar med några andra instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite samma spår som Bodhi ang rum + lite annat..

Gruppera några olika instrument och lägg ut dem på bussar (via output inte send), som en summeringsmix. Lägg olika reverb o dyl för hur långt bort i "rummet" de är. Inte för mycket bara, då kan det bli för såsigt, men det handlar ju om att mörka här så det är bara att prova. Kompressor efter reverbet brukar vara bra.

Jämför den torra signalen genom reverbet (wet/dry) med den oprocessade för att veta vad som händer med ljudet när det åker igenom pluggen om du sätter ett reverb på mastern. Det räcker oftest inte med bypass, utan du måste ta bort pluggen helt. En del pluggar påverkar ljudet negativt genom att bara finnas där. Särskilt viktigt att veta på mastern..

🙂

Redigerat av Rubert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...