Kna_Clubber Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Någon som vet hur man gör för att folk inte ska kunna ladda ner låten från sidan utan bara lyssna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pepsmann Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Real Audio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majken Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Om jag var du skulle jag sikta på att lägga upp korta ljudsnuttar eller lägga hela låtar som mp3'or i låg kvalitet. Det är precis lika "skyddat" som att köra streaming tjänster fast du får det i ett format alla kan lyssna på. Dessutom blir belastningen på servern mindre om folk vill lyssna tre eller fyra gånger på låten. /Majken Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicGene Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 om du bara vill streama för att folk inte skall kunna spara din musik är du fel ute. Gör som Majken säger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Jag har haft liknande funderingar senaste tiden. Lekte med tanken att lägga upp låtar (strömmande) som dels anpassar sig efter besökarens anslutningshastighet, dels spelar upp en hel playlist. Gärna med kontroller som gör det möjligt för besökaren att pausa, stoppa och 'skippa' mellan låtar. Är det någon som vet ett billigt alternativ som kan göra just det här? Appropå det där med att skydda sin musik. Vitsen med att lägga upp musik, för mig, är att besökaren ska få ut något av det. Det är klart att det är lätt för användare att kopiera ljud om dom nu vill, oavsett om det är strömmande eller inte. Men jag tycker inte det är någon bra lösning att anpassa kvaliteten så att beökare inte ser någon vits i att spara musiken på sin hårddisk. Frågan är om besökaren överhuvudtaget får ut något av det då. Detsamma gäller korta 'excerpts' av låtar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest maxmaxmax Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Jag har haft liknande funderingar senaste tiden. Lekte med tanken att lägga upp låtar (strömmande) som dels anpassar sig efter besökarens anslutningshastighet, dels spelar upp en hel playlist. Gärna med kontroller som gör det möjligt för besökaren att pausa, stoppa och 'skippa' mellan låtar. Är det någon som vet ett billigt alternativ som kan göra just det här? Appropå det där med att skydda sin musik. Vitsen med att lägga upp musik, för mig, är att besökaren ska få ut något av det. Det är klart att det är lätt för användare att kopiera ljud om dom nu vill, oavsett om det är strömmande eller inte. Men jag tycker inte det är någon bra lösning att anpassa kvaliteten så att beökare inte ser någon vits i att spara musiken på sin hårddisk. Frågan är om besökaren överhuvudtaget får ut något av det då. Detsamma gäller korta 'excerpts' av låtar. flash jag håller på med en åt dbd, kan lägga upp här när den är färdig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arete Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Precis, flash är det bästa alternativet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Visst är Flash bäst men om man vill göra det enkelt och inte kan Flash så kan man göra så här 🙂 skapa ett textdokument.txt öppna ditt Textdokument.txt där skriver du in adressen där din mp3 ligger på en server. tex: http://webbadress.se/låtmapp/låt.mp3 spara och stäng döp om .txt till .m3u lägg ut låt.m3u på servern tex i samma mapp som låten tex: http://webbadress.se/låtmapp/låt.m3u länka till din .m3u och det strömmar igenom den.. i playlisten ser det ut så här ------------------------------ playlist.m3u #EXTM3U #EXTINF:260,Band namn-låtnamn 1 http://webbadress.se/låtmapp/låt1.m3u #EXTINF:294,Band namn-låt namn 2 http://webbadress.se/låtmapp/låt2.m3u jätte skyddande?? njaä skyddar bara för dom som inte vet hur det funkar. 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arete Posted February 21, 2005 Share Posted February 21, 2005 Ganska lätt att ta sig förbi det där ja, men det är ju ett litet hinder för dom mest otekniska iaf :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Vilka ljudformat stöder Flash? mp3 antar jag, men annars? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Får man nyfiket fråga varför det inte ska kunna laddas ned? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tordA Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 enkelt, gör en SÅ dålig låt att ingen skulle kunna tänka sig att ha den på sin hårddisk 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bolt Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 det går alltid att ladda ner musiken (även stremad). Allt du lyssnar på måste ju komma till datorn, lägg upp korta klipp i taskig kvlitet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MrPhil Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 spara i så låg kvalle så ingen vill spara Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 (edited) Är det inte bättre att ens musik sprids än att ingen lyssnar på den? Ta betalt för den kan man väl göra senare när man blitt "kändis"... 😆 Edited February 22, 2005 by android Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonzo Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Vilka ljudformat stöder Flash? mp3 antar jag, men annars? Man kan med fördel importera wav-filer i Flash (som sen i sin tur kodar om till mp3). Speciellt gäller det om man använder loopar. Då slipper man det lilla hack som annars läggs till i en importerad mp3-fil. Här är en utförlig tutorial: http://www.kennybellew.com/tutorial/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
koffe666 Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 (edited) 😉 Edited February 22, 2005 by koffe666 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sozo Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Vilka ljudformat stöder Flash? mp3 antar jag, men annars? Man kan med fördel importera wav-filer i Flash (som sen i sin tur kodar om till mp3). Speciellt gäller det om man använder loopar. Då slipper man det lilla hack som annars läggs till i en importerad mp3-fil. Här är en utförlig tutorial: http://www.kennybellew.com/tutorial/ fan va göttigt med en bonzo här också! kan ju bilda en led zeppelin fanclub här på forumet ju! 😎😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Här är en utförlig tutorial: http://www.kennybellew.com/tutorial/ Tackar för utmärkt tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musiker Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 Här är en utförlig tutorial: http://www.kennybellew.com/tutorial/ Tackar för utmärkt tips! F-n va bra! Precis vad jag letat efter! /Tackar Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicGene Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 vill bara påpeka att jag hatar flashspelare och allt annat sånt bös och jag vet många som tycker som jag. Ha möjligheten att ladda ner separat, annars! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted February 22, 2005 Share Posted February 22, 2005 vill bara påpeka att jag hatar flashspelare och allt annat sånt bös Vilka spelare föredrar du? Allmän fråga: Måste man jobba i Macromedia Flash för att skapa .swf-filer? Eller finns det billigare program att jobba i? Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancer Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 Någon som vet hur man gör för att folk inte ska kunna ladda ner låten från sidan utan bara lyssna? Varför ska inte folk kunna ladda ner dom ? Det är ju precis lika enkelt för folk att "spara" låten även om dom direkt streamar ändå så. /Perrra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts