Jump to content

Allt du behöver för att låta proffsigt


Recommended Posts


  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

SM7 hypen har jag aldrig fattat. En mick som behöver mycket gain och ljudmässigt vet jag inte om det är särskilt utmärkande på nåt sätt. Inte första valet för mig. Jag drar till med mitt favoritcita

Åja det går att komma undan billigare. Jag får proffsigt ljud genom: M-Audio fasttrack pro, 1500:- Reaper 60 $ Studio projects B1 1000:- Sladdar ex antal kronor Hemmastereo Pioneer 500:- AKG K24

Är ts seriös eller trollar han?

Finns bara en sak som gör en fet produktion. Och det är personen bakom spakarna.

Allt den personen använder är verktyg och är helt ovesäntligt för alla runt omkring.

Sen att säga att amatörprylarna låter lika bra som dom bästa grejorna tar jag (som har båda) som ett skämt.

Billiga saker kan låta bra. Men dom riktiga sakerna är i en liga för sig. Så enkelt är det. Gäller allt ifrån kablar till mickar till preamps till hårdvaru eq's och alt sånt. Men viktigast är teknikern eller producenten. Tycker jag.

Sen trodde jag att data hade med information att göra. 😉

  • Gilla 4
Link to post
Share on other sites

Är ts seriös eller trollar han?

Finns bara en sak som gör en fet produktion. Och det är personen bakom spakarna.

Allt den personen använder är verktyg och är helt ovesäntligt för alla runt omkring.

Sen att säga att amatörprylarna låter lika bra som dom bästa grejorna tar jag (som har båda) som ett skämt.

Billiga saker kan låta bra. Men dom riktiga sakerna är i en liga för sig. Så enkelt är det. Gäller allt ifrån kablar till mickar till preamps till hårdvaru eq's och alt sånt. Men viktigast är teknikern eller producenten. Tycker jag.

Sen trodde jag att data hade med information att göra. 😉

Edited by G Bango
Link to post
Share on other sites

Absolut, men kom inte å påstå att en 1000:- mikrofon låter lika bra som en 20k's

En mikrofon för 1000:- låter precis lika bra som en mikrofon för 20.000:- om det är det soundet du är ute efter 🙂

Särskilt när det gäller sång, eftersom det är sällan en mik passar alla röster. En billig bandmik kan vara precis det som en viss typ av röst behöver, medan en annan kan få precis det där sista den behövde av en U87. För min egen röst har jag aldrig varit så nöjd som när jag testade en Oktava- MK219, tror den kostar 2000:- någonting, och då har jag testat många mikar i alla möjliga prisklasser... Röde NT2 (den gamla versionen) är stark tvåa, beroende på låt delad förstaplats.

Mikar är instrument.

Edited by Bodhi
Link to post
Share on other sites

Spelade in sången till denna med en Studio Projects B1:

http://soundcloud.co...ely-dan-cover-1

Likaså denna, med en helt annan rösttyp:

http://www.youtube.com/watch?v=HIE6NxKszZ0&feature=channel_video_title

Spelat in med t.ex. U87:or också och visst har det låtit snäppet varmare, men då har micken också gått genom ett SSL-bord, Neve preamp och UAD 1176. Oschysst jämförelse, men tycker inte på något sätt att den signalkedjan är värd de hundratals tusenlappar mer än vad B1+Focusrite kostat mej. Mixat in the box med Logics egna pluggar enbart, inget waves, softtube etc.

Hela min studiorigg kostade ungefär vad en U87:a kostar. Jag tycker absolut att man kan gräva ner sej i prylkukmätning och visst är de bäst ljudande produktionerna oftast dyra sådana men att påstå att ALLA är det är oschysst.

Haha helt OT, Kaserngården 8 i Falun? Syftar på YT videon!

Link to post
Share on other sites

Jag upplever elaka transienter ungefär likvärdigt oavsett vad jag spelar upp musiken på. 🙂

Det är trevligt med transienter i musiken när det ska finnas där.

Jag hörde transientljud på en skiva med Hep Stars. Låten var Consulation. I början av låten hör man transientljud från en brytare på mikrofon eller mixer.

Det var inte full utstyrning på signalen, men lite irriterande att höra, så det ljudet tog jag bort.

Jag har min skivsamling på hårddisk som wav-filer.

Ge gärna något exempel på elaka transienter i musiken...

Frågande Fredrik.

Link to post
Share on other sites

Är ts seriös eller trollar han?

Finns bara en sak som gör en fet produktion. Och det är personen bakom spakarna.

Allt den personen använder är verktyg och är helt ovesäntligt för alla runt omkring.

Sen att säga att amatörprylarna låter lika bra som dom bästa grejorna tar jag (som har båda) som ett skämt.

Billiga saker kan låta bra. Men dom riktiga sakerna är i en liga för sig. Så enkelt är det. Gäller allt ifrån kablar till mickar till preamps till hårdvaru eq's och alt sånt. Men viktigast är teknikern eller producenten. Tycker jag.

Sen trodde jag att data hade med information att göra. 😉

visst har du rätt att en produktion blir bättre om man är kunnig , men du säger ändå emot dej själv när du först säger att man kan göra feta produktioner på billiga grejor och sedan säger du att det är stor skillnad på billiga och dyra saker. och vad är billiga grejor , jo att kanske ha ett ljudkort 1500kr och 1 mick för 1000kr. visst går det göra helt okej produktioner men det är som en del säger att det räcker bara till demos m.m. det var ju lite det jag menade med tråden att kvalité kostar om man vill uppnå hög kvalite.

Link to post
Share on other sites

är det nån som ser vad det är för Mikrofon, Mysto & Pizzi använder? jag ser att det är en neumann iallafall ,, är det nån som ser exakt vilken modell?http://www.youtube.com/watch?v=AHav-qYWS5E kolla vid 2:27

En TLM103.

Jag fick väl inga star quality-vibbar heller av killarna med solbrillor som definierar Digi 002 som old'skool. 😳

2:35

when we need we just open our Pro Tools right on the Neko
Nej, Sonar+Reason är icke Pro Tools.

3:00

This little joint is crazy, I heard this is what the pros use. Got everythin' up in here, is crazy. Even Send to lable! [sIC]
Mmm, visst.

Men du, den här tråden känns också luddig och bisarr. Låta proffsigt har inte mycket med utrustningen att göra, mer kunnandet att göra rätt.

Link to post
Share on other sites

En TLM103.

Jag fick väl inga star quality-vibbar heller av killarna med solbrillor som definierar Digi 002 som old'skool. 😳

2:35

Nej, Sonar+Reason är icke Pro Tools.

3:00

Mmm, visst.

Men du, den här tråden känns också luddig och bisarr. Låta proffsigt har inte mycket med utrustningen att göra, mer kunnandet att göra rätt.

Jag skrev ej att dom är världskända men 46,828,579 visningar(i skrivande stund) är ganska mycket vilket dom har, alltså fyrtio.sex.miljoner.åtta.hundra.tjugo.åtta.tusen.femhundra.sjuttio.nio visningar, det är mer visningar än ganska många större stjärnor har.

Lite tröttsamt att många ska komentera allt så negativt, som jag sa ,,man kan få bra (demo) produktioner med billiga grejer men vill man uppnå högre kvalité så kräv både hög kvalité i skallen och materiellt sett oxo.

Link to post
Share on other sites

Lite tröttsamt att många ska komentera allt så negativt, som jag sa ,,man kan få bra (demo) produktioner med billiga grejer men vill man uppnå högre kvalité så kräv både hög kvalité i skallen och materiellt sett oxo.

Jag förstår att du tröttnar på trista kommentarer, men folk reagerar negativt för att du fortsätter att hävda något som helt enkelt inte är sant, G Bango. Det görs en mängd musik dagligen av väldig hög kvalitet både musikaliskt och ljudmässigt på ganska billiga grejor. Den tekniska utvecklingen, industrialiseringen och massproduktionen av komponenter över de senaste tjugo åren har lett till att högkvalitativ teknik har sjunkit enormt i pris. Genom att hävda att folk behöver "proffsprylar" så gör du eventuella nybörjare i musikskapande som läser tråden en otjänst. Det finns en god anledning att försvara det faktum att musikproduktion från ax till limpa inte längre kostar skjortan 🙂

Link to post
Share on other sites

Vad det i grunden handlar om är förmågan att välja grejer utifrån vad som bäst framhäver låtens emotionella budskap. Skillnaden mellan en amatör och ett proffs är att proffset vet när han har hittat rätt pryl till rätt ändamål, - Då kan det lika gärna handla om en U47'a eller en Hobbex mik för 50:-.

Amatören gör ofta sina val utifrån praktiska tips, som han har hört eller läst om. T ex att en producent som han tycker är cool, använde en billig skitmik (alternativt en svindyr supermik) till en inspelning av en låt (som han som proffs kom fram till behövdes just då) för att uppnå det och det resultatet. Amatören införskaffar följaktligen en likadan mik i tron att han ska uppnå liknande resultat på sina inspelningar, som oftare än oftast har helt andra förutsättningar...

/Ulf

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

Finns bara en sak som gör en fet produktion. Och det är personen bakom spakarna.

Allt den personen använder är verktyg och är helt ovesäntligt för alla runt omkring.

Sen att säga att amatörprylarna låter lika bra som dom bästa grejorna tar jag (som har båda) som ett skämt.

Billiga saker kan låta bra. Men dom riktiga sakerna är i en liga för sig. Så enkelt är det. Gäller allt ifrån kablar till mickar till preamps till hårdvaru eq's och alt sånt. Men viktigast är teknikern eller producenten. Tycker jag.

Så enkelt är det...

Jag kunde inte låta bli att notera att du sitter med en imponerande samling preamps i din superkäcka studio. Jag menar – phew! – "ett par vintage Neve 1073, 2st Chandler TG2, lite Universal Audio, vintage focusrite grejor, 6st API512 och många fler".

Men jag tänkte, varför har han så många? Och var drar han gränsen för vad som är "amatörprylar" respektive "dom bästa grejorna"?

I övrigt:

Enligt min mening blir det lite klibbigt när besserwissrar diskuterar huruvida enskilda prylar (på egen hand) låter "bästast", när besserwissrarna själva med största sannolikhet inte hade lyckats identifiera den enskilda prylen i en färdig produktion.

Det är helt rätt, det där med att det är personen bakom spakarna som "gör det", inte prylarna. Men det ligger lite mer jämte det. Som vissa brukar säga: en novis-producent blir inte duktigare på sin sak bara för att man slängde världens "bästa grejorna" i händerna på honom/henne. Men jag säger också: En (enligt egen mening) professionell producent som inte lyckas åstadkomma en godkänd produktion med "amatörprylar" är ingen bra person bakom spakarna alls. Sedan får han/hon skylla på avsaknaden av Neve-prylar etc bäst fan han/hon vill.

Tycker Valle.

Link to post
Share on other sites

Jag är benägen att hålla med dig här Valle, det är klart man kan åstadkomma bra grejor/sound med billigare equipment, nu har jag inte läst hela tråden men som rubriken antyder vill trådskaparen veta hur man får en produktion att låta proffsigt?!?

Kunskap först och främst, du kan alltså använda freewares och få det att låta hur bra som helst om du vet vad du pysslar med, piece of cake, självklart hjälper det om du också använder bra mikrofoner och vettiga pre's vilket är en grundförutsättning men efter det, no need for 25.000:- per enhet (även om jag och många föredrar dom av olika skäl) utan lär dig allt om kompressorer och eq men det tar tid och som jag säger man blir ingen mixguru eller mastrare som många tycks tro på snabbkurs och tips via forum utan månader och år av idog träning och laborerande samt läsa massvis om hur andra gör, i böcker eller online...

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

nu har jag inte läst hela tråden men som rubriken antyder vill trådskaparen veta hur man får en produktion att låta proffsigt?!?

Förlåt mig för en rättelse Florian 😊 men tvärtom så berättar TS hur man får det att låta proffsigt och vad det kostar i utrustningsväg, men har tyvärr på en del punkter fel och det är vad folk reagerar på.

Link to post
Share on other sites

Billiga saker kan låta bra. Men dom riktiga sakerna är i en liga för sig. Så enkelt är det. Gäller allt ifrån kablar till mickar till preamps till hårdvaru eq's och alt sånt.

Jaha, är det så det funkar? Bäst jag springer och köper nya kablar då, för med tanke på vad mina xlr-kablar kostar så måste det ju vara en enorm flaskhals!

(Obs! -Ironi…) :rolleyes:

Edited by MrBluesman
Link to post
Share on other sites

Jag tänker iaf fortsätta att göra musik med hög ljudkvalitet med mina lågbudgetprylar, oavsett om nån pseudoexpert påstår att det inte går...

Min musik får helt enkelt tala för sig själv.

Edited by MrBluesman
  • Gilla 3
Link to post
Share on other sites

Mickar hit och Preampar dit, Det enda som betyder något beträffande möjligheten att få det att låta proffsigt, är dina två till antalet biologiska mickar, samt din organiska musik analysator du har kopplad mellan dom. Resten är s.a.s. grädde på moset.

/Ulf

😄 ok kommentar faktiskt men samtidigt så beror det ju på vad dina biologiska mickar föredrar att förmedla till den organiska HD'n eller hur...en gammal leksaksmikrofon från en Grundig kasettbandspelare anno 1972 är väl inte det verktyg som bäst skulle uppta den hörbara sanningen ifrån ett instrument eller en röst vid ett speciellt tillfälle (möjligtvis för lo-fi nördar i så fall) och vidare vill jag poängtera att allt som sägs i tråden kan stämma med viss modifikation avseende just pop och rock eller elektromusik vilket jag förmodar är vad flertalet på detta forum ägnar sig år, däremot och i fallet med betydligt mer gles eller ickedensitetsmättad musik som tex viss Jazz eller Kyrkokörer eller Kammarensembles i krävande akustisk miljö som en domkyrka osv där ligger ribban på en annan nivå och därför går B1 och liknande fetbort eftersom resultat och hörbara skillnader är alltför uppenbara t.o.m. för amatören...där duger inget annat än det bästa annars får du inte jobbet helt enkelt!

Edited by Florian le Sage
Link to post
Share on other sites

Sen argumenterar jag inte emot att en mikrofon som kostar 1000kr kan vara rätt för just den specifika situationen typ en sm57a, men om man jömför just 2st kondensator mikrofoner där den ena kostar 1k och den andra kostar 20k. En billig kina vs en dyrare med kvalitéts komponenter. Då har jag väldigt svårt att tro att den billiga är lika bra som den dyrare.

Link to post
Share on other sites

😄 ok kommentar faktiskt men samtidigt så beror det ju på vad dina biologiska mickar föredrar att förmedla till den organiska HD'n eller hur...en gammal leksaksmikrofon från en Grundig kasettbandspelare anno 1972 är väl inte det verktyg som bäst skulle uppta den hörbara sanningen ifrån ett instrument eller en röst vid ett speciellt tillfälle (möjligtvis för lo-fi nördar i så fall) och vidare vill jag poängtera att allt som sägs i tråden kan stämma med viss modifikation avseedne just pop och rock eller elkeromusik vilket jag förmodar är vad flertalet på detta forum ägnar sig år, däremot och i fallet med betydligt mer gles eller ickedensitetsmättad musik som tex viss Jazz eller Kyrkokörer eller Kammarensembles i krävande akustisk miljö som en domkyrka osv där ligger ribban på en annan nivå och därför går B1 och liknande fetbort eftersom resultat och hörbara skillnader är alltför uppenbara t.o.m. för amatören...där duger inget annat än det bästa annars får du inte jobbet helt enkelt!

Exakt! Inledningen i mitt inlägg var nog lite otydligt; Med 'Mickar hit och preampar dit', menade jag inte att dissa dyra sådana. Jag menade bara att det finns nog ingen som rent generellt är bättre än den andra, annat än att den ena är bättre till ett visst ändamål, medan den andra kan vara bättre till ett annat, allt beroende på situation.

I övrigt håller jag med i allt du skriver, och är precis åt det håll jag vill komma. Att t. ex tro att man kan spela in ybertung metal med en Grundig leksaks mik, kopplat till ett Soundblaster ljudkort är lika oproffsigt som att fnysa åt samma prylar om man ska spela in en "quirky" ringsignal av ett leksakspiano (OBS! otestat exempel).

/Ulf

Link to post
Share on other sites

det är klart man kan åstadkomma bra grejor/sound med billigare equipment, nu har jag inte läst hela tråden men som rubriken antyder vill trådskaparen veta hur man får en produktion att låta proffsigt?!?

Är nog inte riktigt med på din "poäng"-fråga där... Är det helt uteslutet, menar du, att kunna producera något som "låter proffsigt" med billigare equipment?

Kunskap först och främst, du kan alltså använda freewares och få det att låta hur bra som helst om du vet vad du pysslar med, piece of cake, självklart hjälper det om du också använder bra mikrofoner och vettiga pre's vilket är en grundförutsättning men efter det, no need for 25.000:- per enhet (även om jag och många föredrar dom av olika skäl) utan lär dig allt om kompressorer och eq men det tar tid och som jag säger man blir ingen mixguru eller mastrare som många tycks tro på snabbkurs och tips via forum utan månader och år av idog träning och laborerande samt läsa massvis om hur andra gör, i böcker eller online...

Håller med... tror jag.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...