Jump to content
Annons

accsel

Recommended Posts

Har efter flytt sovrummet som enda möjliga utrymme för en studiohörna, jag hittade en bra hörna där jag fick plats med allt men upptäckte så fort jag spelade musik att det är något gravt fel på ljudet.

Gjorde en snabb svepning och fick detta resultat (obs ej kalibrerad mic men visar ändå någorlunda frekvensgången i lyssningsposition).

Från lågbas upp till högt mellanreg. råder bara totalt kaos.

Kör jag testoscillator i Logic på vissa basfrekvenser upp till 140 Hz är många specifika f totalt utsläckta i lyss.position! och enormt starka i båda ändar av rummet.

Så genom att lyssna lite har jag funnit att den absolut mest värdelösa platsen är just där jag sitter på stolen!

Har som största problem stående vågor mellan parallela sidoväggar (räknat på avstånd och fått frekvensen 42,6 Hz och dess tillhörande till en riktig bråkfrekvens)

Problemet generellt är hårda betongväggar på båda sidor samt tak, och en tunn värdelös vägg mot vardagsrummet mot vilken allt står. dock inte allt för litet rum, >20 kvm.

Någon som känner igen sig?

post-30153-0-76183400-1321307538_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...