Jump to content

Recommended Posts

God kväll, god kväll!

Jag och min kära medmusiker har bestämt oss för att ta oss an vår replokal och göra det både inspelnings- och mixningsvänligt. För stunden sitter vi hemma var för sig i icke akustik- och isoleringsbehandlade rum och mixar i hörlurar. Vi tycker att det är hemskt roligt med ljudteknik i allmänhet och inspelning i synnerhet, och skulle därför vilja ge oss på någonting lite större. Vi läser på allt vad vi kan om ljudisolering och akustikbehandling, men är fortfarande nybörjare i ämnet. Vi vill inte göra några onödiga fel, och skapar därför denna tråd i hopp om att någon erfaren därute vill hjälpa till med tips, svar på våra frågor samt hejda eventuellt dåliga idéer!

Vi är två studenter, vilket innebär att vi vill göra så mycket som möjligt på egen hand då vår budget ej är enorm. Däremot har vi mycket energi, tid och vilja att lära oss!

Vi har ett rum att röra oss med, och vi skulle vilja låta det utgöra platsen för inspelning, mixning och repetition. Vi förstår att det är oerhört svårt att få detta riktigt bra, och strävar inte efter perfektion. Däremot vill vi hemskt gärna kunna skapa ett vettigt rum att utforska vårt musikskapande i.

Musiken som kommer att spelas in kommer framförallt att vara akustisk. Sång, gitarr, banjo, ukulele, klockspel, lyra och glas är de instrument som vi använder flitigast.

Rummet ligger i källaren på en villa från sent fyrtiotal. Golv, väggar och tak utgörs av betong. Symmetrin är knappast perfekt, vilket innebär att hörnen ej är helt räta och att det skiljer sig någon någon centimeter mellan väggarnas längder.

Ungefärliga mått är:

Längd: 6,2 meter

Bredd: 3 meter

Höjd: 2,2 meter

Bilder:

post-28627-0-43671500-1321228232_thumb.jpg

post-28627-0-18872800-1321228240_thumb.jpg

post-28627-0-81076600-1321228246_thumb.jpg

post-28627-0-69718400-1321228253_thumb.jpg

Som sagt är vi riktigt gröna i ämnet och min nuvarande plan kan innehålla många dumma tankebanor. Ropa till och hejda mig i sådana fall!

Jag har lite svårt att veta vart jag ska börja med arbetet. Av vad jag har förstått kräver mätningar av akustiken en mätmick för att få ett användbart resultat att utgå efter. Någon sådan har jag inte i besittning och har därför gått direkt vidare till mer grundläggande justeringar.

Rummet är som det är redan väldigt tyst. Två ventiler finns vid den ena kortsidan, men jag tror varken dem eller dörren utgör någon avgörande störning i läckage, och funderar därför på att låta dem vara som de är.

Jag hade tänkt att utgå efter Live End/Dead End. Skrivbordet hade jag tänkt ha ståendes på samma kortsida som nu då avståndet till dörren är lite kortare än den andra sidan. Det kändes helt enkelt som att jag skulle ge instrument- och inspelningssidan den större halvan.

Jag hade tänkt att använda glasull till mina akustikplattor och placera dem som följande:

En på väggen bakom skrivbordet.

En basfälla i vardera hörn.

En till höger om mig på långväggen.

En till vänster på mig på den andra långväggen.

Basfällorna gör mig lite osäker. Bör de sträcka sig ända från golv till tak? En ventil sitter nämligen strax innan taket på den högra sidan, och det känns som en dålig idé att täcka över den. Skulle basfällan till höger kunna sluta strax innan ventilen, eller innebär det en alltför negativ påverkan på rummets akustik?

Vid den andra sidan kortsidan hade jag tänkt att placera en välfylld bokhylla som budget-diffusor. I dess vänstra hörn har jag tankarna på att göra plats för ett inspelningsbås för både instrument och sång. Är detta en dum idé? Borde jag egentligen ge mig på att göra ett sånghörn? Jag har förstått att båset kräver en ordentlig isolering och att det är svårt att få till det så att ljudet blir riktigt bra. Samt att rummet möjligen är för litet för ett sådant projekt.

Detta är början på mina funderingar. Jag är hemskt tacksam för varje input, tips och avrådning och fortsätter självklart med att läsa på så mycket jag kan om ämnet!

Tack på förhand, allesammans!

Annons

Några snabba funderingar....

Det största problemet som jag ser det är att rummet är ganska litet - går det månne att slå ut en vägg någonstans?

Att vinklarna inte är helt räta är bara en fördel.

Jag tror inte att ventilen påverkar basfällan nämnvärt om du har öppet för den.

Med tanke på instrumentsättningen du nämner, så behöver inte läckage vara ett jättestort problem, utan kan snarare vara det som ger liv åt musiken. Alltför separerat i akustiska sammanhang kan leda till att det låter dött.

Jag hade kollat upp möjligheterna att använda skärmväggar med riktigt bra absorbenter. De kan göra stor skillnad när man väl hittar rätt placering av instrument, mikar och skärmväggar. Kanske hellre en sådan lösning än ett sångbås - lite trist att stå och sjunga i.

Valet av mikar gör stor skillnad i sådana här sammanhang. Kan vara läge att testa en bra dynamisk mik på sång till exempel, eftersom sång när det ska mixas oftast lider mest av läckage från andra instrument, särskilt när man vill komprimera den. Även akustisk gitarr och likartade instrument bör få vara lite för sig själv eftersom man gärna jobbar en del med eq där, som kan ge oönskade frekvenshöjningar på andra instrument.

Lycka till!

kolla här:

http://www.johnlsaye...m/HR/index1.htm

gjorde ett exempel på hur man kan bygga i ett längre rum än det länken, de rödmarkerade områdena är porsös absorbering(grundare variant av "rear wall absober") och det är där man behöver absorbering i taket.

post-19551-0-21897700-1321233953_thumb.jpg

när det gäller bokhylla som diffusor så är det inget bra alternativ, ska det va diffusorer så bör det va riktiga diffusorer.

däremot kan en budget variant vara att bygga en tom bokhylla som "rear wall absorber" dvs fylla med isolering och klä med tyg.

nej, basfällor behöver inte byggas ända upp till taket.

rummet tycker jag inte är litet, däremot kan det eventuellt bli problem med bas frekvenser(stående vågor vi samma frekvns åt olika håll) då rummet är nästan dubbelt så långt som det är berett.

här finns det mycket att läsa om akustik:

http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm

Tusen tack för era svar!

Det går tyvärr inte att slå ut någon vägg, så den nuvarande ytan blir den som jag får jobba med.

Hemskt bra poäng med att ett bås skulle kunna sterilisera ljudet! Jag går på en sånghörna.

Underbart! Länken var till stor hjälp. Jag ska fortsätta läsningen. När du talar om att plattorna i taket är grundare än Rear Wall Absorbern, innebär det då alltså att de är snäppet tunnare? Om tjockleken på de andra skärmarna ligger på 20 centimeter, bör alltså absorbenterna i taket vara sisådär 10-15 centimeter?

Jag ville få en bild av hur plattorna på väggarna skulle kunna sitta samt vilken storlek som skulle kunna passa och ritade därför upp en enkel skissidé i Sketchup. Såhär såg det ut (ursäkta för den skeva datorhandstilen).

post-28627-0-13898600-1321277598_thumb.png

post-28627-0-05285200-1321277608_thumb.png

Jag lät plattorna börja en meter upp från golvet (förutom Rear Wall Absorbern, som jag tänkte låta täcka så mycket av möjligt av sin vägg). Kan dessa mått fungera eller är den någonting som jag borde tänka på när det kommer till storlek av plattorna samt placeringens höjd?

Hur bör jag på bästa sätt komplettera min akustikbehandling så att även mitt sånghörn fungerar vettigt? Bör jag kanske i det hörnet låta långsidans akustikplatta löpa från golv till tak, precis som Rear Wall Absorbern? Samt ha en platta som tak över hörnet?

Kommer risken för de stående vågorna bland de lägre frekvenserna att tas hand om i och med de akustikplattor jag nu talar om, eller finns det någonting ytterligare som jag kan se till att göra?

Återigen, tack!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Idag ska vi ta reda på vad du egentligen hör när du sitter framför dina studiomonitorer eller högtalare och mixar.

Men innan vi börjar så vill jag understryka att detta inte är något vetenskapligt test, utan bara ett av många sätt för att få en lite större inblick i hur ditt rum kan lura dig. Med detta sagt, då kör vi!
      Du kanske tror att ditt rum låter bra? Testa då detta:
      Ladda ner wav-filen här nedanför och importera i ditt inspelningsprogram. Det är en 45 sekunder lång ljudfil som sveper från 20–400 Hz. Volymen är stark (– 6 dbFS), så var noga med att skruva ner rejält innan du sätter igång. Det är dock viktigt att du spelar upp ljudfilen relativt starkt när du är beredd, men inte starkare än att du kan sitta kvar framför dina högtalare. Spela upp filen när du sitter i maxposition och lyssna.
        20 Hz kommer du förmodligen inte höra, men runt 30–40 Hz ska det åtminstone börja kännas, annars är det dags att skaffa en baslåda, eller ny lyssning.
        I takt med att frekvenserna ökar så ska du lyssna efter om något i rummet börjar skaka. Det kan vara en bokhylla, något dina högtalare står på, ditt skrivbord, en tavla, ett skåp och så vidare. Råd bot på detta så gott du kan! Bara här har du genast fått en bättre lyssning.
        Nästa steg är att fortsätta på samma sätt, fortfarande i maxposition, och lyssna efter om vissa toner sticker ut, eller blir svagare. Om så är fallet, vilket det med största sannolikhet kommer att vara, så behöver du akustikbehandla ditt rum bättre, fördelaktligen med basfällor. Detta kan du läsa massvis om på nätet, och är en hel vetenskap i sig. Du kan också vara i behov av ett par nya högtalare, men det är mer troligt att det är ditt rum som är problemet.
        Om du känner dig osäker på hur det ”ska” låta, så testa att spela upp ljudfilen genom ett par hörlurar – de bästa du har – då kan du lyssna på tonerna utan rummets påverkan. Det är naturligt att ljusare toner låter starkare. Men det ska inte låta ojämnt, det är skillnad.
        Slutligen kan du testa att klappa händerna där du sitter. Ekar det, eller låter som en kall efterklang? Då är rummet för kalt. Släng in mattor, en soffa, eller ännu bättre, akustikbehandla ordentligt med basfällor och diffusorer (sprider ut ljudet). Får du ingen som helst feedback, som om du sitter i en garderob fullproppad med kläder, så är ditt rum för ”torrt”. Då gäller det att plocka bort dämpande material.
        Känns allt helt plötsligt hopplöst? Ta det lugnt! Ett akustiskt ”perfekt rum” är i praktiken nästan omöjligt, även om det går (om du är miljonär). Viktigast är att du känner till ditt rums begränsningar och lär dig jobba efter dessa, då kommer dina mixar också bli bättre! Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Mattias87
      Jag har tänkt köpa en midi synth för att skapa musik för hemmastudio. Jag är inget proffs och vill först och främst lära mig att skapa musik på detta sätt då jag aldrig använt midi synth förut. Jag kommer lägga trummor, synth, bas osv med synthen. Min budget är upp till 2000. 
      Hade velat ha lite förslag och tips på synthar från er som kan detta.
    • By Stefan Brisland-Ferner
      På SAE i Stockholm är den datorcentrerade hemstudion ett rum som genomgått en intressant förvandling från trång hörna till funktionell produktionsstudio.
      För flera moderna musiker och producenter är lokalen så mycket studio som behövs. För andra är det också det enda som det i praktiken finns tillgång till. För många av dagens laptop-baserade producenter finns det mindre och mindre anledning att sikta mot stora och dyra studiorum. Vi har att göra med ett utrymme under en trappa. Ombyggt till en stilig liten studio om knappa 6 kvm, sånghörna inkluderad. Till en kostnad av totalt 35 000 kr. Vår guide till projektet hela är Emil Pettersson på SAE:
      – Rummet har tidigare varit ett litet produktionsrum. Det fanns också ett sångbås i rummet men det valde vi att rationalisera bort vilket gjorde att vi kunde isolera rummet bättre. Trots att ytan faktiskt blev mindre är känslan att det blev rymligare.
      Rummet är litet men stilrent och luftigt byggt. Vad var och en anser vara hemtrevligt och hur balansen bör se ut mellan estetik och funktion är förstås individuellt men poängen är glasklar. Det är vitalt att tänka på hur det känns att vara i rummet.

Fokuserat och effektivt. Det avskalade ger luft åt tanken.
      Hemsnickrade paneler
      SAE har valt att skapa så mycket luft som möjligt och jobbar visuellt med olikfärgade led-lampor som belyser med mjuka färger från väl valda positioner. I bakre delen av rummet upptas större delen av väggen av en platsbyggd diffusor. Det är en enkel lösning av träribbor och pianoull insvept i ett sobert grått tyg som ger en effektiv dämpning och spridning av ljudet.
      – Pianoull ger bra och prisvärd dämpning. Det är en glasfiberisolering men den är tätare än den vanliga, säger Emil.
      På båda väggarna kring arbetsplatsen samt i taket sitter det rejäla absorbenter byggda på samma sätt. Det hela ger en bra grunddämpning och ljudbilden i rummet är behaglig, känslan är att det går att sitta en stund i rummet och att det ger bra resultat. I ett litet och avskalat rum blir dessa platsbyggda lösningar en del av inredningen. Grundläggande beräkningar och mätningar är genomförda för att täcka typiska problemen för ett så litet rum. Påföljande eftermätningar har också visat på gott resultat.

Funktion som form. Hembyggd diffusor och absorbent i ett.
      I bakre hörnet är ett sånghörn riggat för inspelning. På så liten yta enas vi om att det är meningslöst att satsa på ett eget sångbås. Själva rummet i sig ger rätt bra akustik för inspelning, något som helt skulle dödas i ett riktigt litet bås som också skulle sluka viktiga kvadratmetrar av rummet. Det är en kompromiss som funkar bra menar Emil, och hänvisar till att det skulle bli sådant läckage till båset att man ändå skulle behöva använda hörlurslyssning vid inspelning. Arbetsbänken i fronten av rummet är platsbyggd i trä och sitter på reglar i väggen. De främre hörnen är snedställda för lite extra basobsorption.
      Snyggt och proffsigt
      Även högtalarna sitter på väggfästen och allt bidrar till ett luftigt intryck. Högtalarna är ett par Blue Sky med tillhörande sub som Emil från början tyckte kunde låta lite hårt. Men det finns ett intressant trick i riggen, i form av en Dirac-system. Det är en dsp-baserad mjukvara som ger frekvenskorrigering i realtid. Dirac är ett företag baserat i Uppsala som erbjuder kostnadseffektiv optimering av rum. I små rum utan möjlighet till skrymmande basfällor kan en sådan lösning vara det som på lyfter helheten till bästa möjliga nivå. Med denna lösning levererar Blue Sky-systemet bra i rummet.
      Genom att hålla visionen enkel och platsbygga så mycket som möjligt går det att skapa bra, snygga lösningar till ett mycket lågt pris. Färdiga diffusorer och absorbenter är dyra men kan man bygga själv går det att komma ner rejält i pris. Samtidigt blir det snyggt och ger ett proffsigt intryck. För vissa ändamål kan det dock vara klokt med en dyrare lösning. Att inte ha kontakt med omvärlden utanför kan kännas klaustrofobiskt och där hjälper tex en glasdörr till mer än man tror. Det kan vara bättre att ta den sämre akustiska lösningen framför något stängt och dämpande. Det är den typen av pragmatisk hållning som gör detta rum så lyckat. Med sin ombyggnation av produktionsrummet har SAE bevisat att ett öppet sinne och nyktra avvägningar gör det fullt möjligt att få till en riktigt tillfredsställande kompromiss mellan form, akustik och funktion.
    • By Genelec
      Att placera studiomonitorerna rätt är A och O för att få en korrekt ljudåtergivning.

En studiomonitor ska vara fullt transparent för det ljudmaterial som återges. Den ska inte lägga till, ta bort eller maskera någonting i materialet, detta med minimal påverkan från omgivningen. Det vi hör är summan av våra örons uppfattningsförmåga, högtalarens prestanda och rummets akustik.
      Att välja rätt högtalare
      Genelecs rekommendationer för vilken högtalare du ska välja baseras på avstånd till högtalaren samt önskad ljudtrycksnivå. Till varje högtalare finns även en matchande subwoofer. På Genelecs hemsida finns verktyg som gör det enklare att välja rätt högtalare. Läs mer här.
      Här kommer några tips på hur du hittar rätt lyssningsavstånd och tar reda på den optimala lyssningspositionen:
      Specificera din lyssningsposition
      Dela in rummet i tre lika stora delar: en främre del, mitten och en bakre del. För musikproduktion placerar du dina studiomonitorer i den främre delen. Vinkeln mellan den vänstra och den högra högtalaren ska vara 60 grader. Båda högtalarna ska vara riktade mot lyssningspositionen.

Rumsresonansen som uppstår mellan rummets ytor kallas stående vågor eller rumsnoder. Det maximala ljudtryck som uppstår av rumsresonansen sker mot plana ytor, därför bör du placera lyssningspositionen minst en meter från någon av väggarna för att undvika att hamna där rumsresonansen är som starkast.

Mät upp var i rummet mittlinjen går och placera högtalarna symmetriskt på var sin sida om mittlinjen.

För en typisk setup med två studiomonitorer rekommenderar vi att högtalaren placeras så att dess akustiska axel ligger i höjd med lyssnarens öron, vanligen mellan 1,2 och 1,4 meter över golvet. För att minimera reflektioner från golvet kan högtalaren vid behov placeras högre med en lätt vinkel nedåt.
      För återgivning av ljud i stereo eller flera kanaler rekommenderas dock inte en placering där högtalaren måste lutas nedåt mer än 15 grader. Högtalarna ska alltid vara riktade mot lyssningspositionen. Ju högre upp från golvet högtalarna sitter desto lägre är risken för frekvensgångsstörningar orsakade av reflektion. Dock ska man försöka undvika att placera högtalarna högre än halva rummets höjd eftersom lägre frekvenser även reflekteras i taket.

Förslag på hur monitorer kan placeras i två olika typer av rum.
      Placering av högtalare och lyssningsposition i rummet
      Ljud reflekteras från väggar, tak och golv. Ljudnivån för lyssnaren ökar när det reflekterade ljudet är i fas med det direkta ljudet. Om rummets ytor inte utformats så att de diffrakterar ljudet kommer det mesta av ljudet att lämna väggen med samma vinkel som det träffade den. Undvik därför att placera högtalarna så att reflektionerna från den närmaste sidoväggen, taket eller golvet träffar lyssningspositionen.

Utsläckning mot den bakre väggen – högtalarplacering
      För att undvika att ljud dämpas eller försvinner på grund av att det reflekteras mot väggen bakom högtalaren bör du följa de här placeringsråden:
      Den här typen av reflektion uppstår bara vid relativt låga basfrekvenser. För att högtalarens basfrekvensåtergivning inte ska uppfattas som för låg är det viktigt att undvika det här fenomenet. Det gör du genom att placera högtalaren så att det är maximalt 60 centimeter från väggen till högtalarens framsida. Det säkerställer att de låga frekvenserna inte dämpas. Det minsta mellanrummet som krävs för att högtalarens bakre basreflexport ska fungera optimalt är fem centimeter.

Läs mer om kalibrering och hur ett ej kalibrerat system påverkar din mixning i vår Monitor Setup Guide.
    • By Jessie Maddox
      Läget allihopa! 

Jag planerar att öppna en inspelnings studio i Huddinge (Stockholm) möt hösten 2020. Funderar även på att kombinera lite grejer i samband med studion: musik video inspelning, replokal och en del annat, så skulle vilja ställa lite frågor. 🙂

Vad söker ni i en komplett studio? 
      Vilket pris per timme tycker ni är rimligt för inspelning? För repa? För video inspelning?
      Skulle ni föredra att använda era egna instrument eller vill ni att studion har instrument ni kan låna?
      Vilket inspelningsprogram föredrar ni? Logic Pro X , Pro Tools eller annat?
      Finns det nånting ni hade velat ha i en studio som inte redan finns på andra studios? 

Alla tips och kommentarer uppskattas! 
      Ha det bra!! 
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.