Jump to content
Annons

Digitalpiano, vad ska jag köpa?


Wisteria

Recommended Posts

Hej!

Jag ska köpa ett nytt digitalpiano, men jag är inte säker på vilket jag ska köpa.

Har funderat på dessa tre:

Korg SP170

Casio PX-135

Casio CDP-120

Eller borde jag köpa något annat?

Om ni har något förslag så får den max kosta 6000 kr, och det ska vara 88 vägda tangenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snälla du, köp Korg SP-250 och inget annat, jag är klassiskt skolad pianist som har fått lov att köra på ett digitalpiano några månader pga flytt och testade allt i prisklassen och kom fram till just SP-250 som dessutom har helt ok elpianoljud och vibrafon, orglar och lite annat!

Jag köpte mitt för 3000:- på blocket...i superskick knappt använt, det är många ickemusiker etc som skaffar liknande grejor och sen tröttnar och där gör man fynden... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla du, köp Korg SP-250 och inget annat, jag är klassiskt skolad pianist som har fått lov att köra på ett digitalpiano några månader pga flytt och testade allt i prisklassen och kom fram till just SP-250 som dessutom har helt ok elpianoljud och vibrafon, orglar och lite annat!

Jag köpte mitt för 3000:- på blocket...i superskick knappt använt, det är många ickemusiker etc som skaffar liknande grejor och sen tröttnar och där gör man fynden... 😉

Det får nog bli en Korg Sp-250 då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får nog bli en Korg Sp-250 då 🙂

Jag tror du kommer bli mycket nöjd, det stod mellan detta och Rolands betydligt dyrare som låg på 7-8000:- beg. lycka till i letandet!

Åke, Eric är min halvbror/lillebror som kom betydligt längre än jag som pianist...inte...skämt åsido FLS är bara ett "artistnamn" som jag numera inte använder men som låg kvar här på studioforum!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du blir säkert nöjd med det. Det enda som jag kan "anmärka" från när jag letade DPs var att jag fick för mig att det verkade som om tangentmekanismen på SP-250 verkade slitas snabbare än andra. Även att det var högt ljud från mekaniken (efter ett tag). Dessutom så när det fanns ett begagnat vid ett tillfälle var det ett par trasiga/utslitna tangenter på exet.

Nu verkar detta dock vara en storsäljare - prisvärd med medföljande stativ - så fler antal klagomål i antal kanske därför dyker upp.

Jag köpte ett stagepiano (utan högtalare) som jag satt på konsoller direkt på väggen för att inte golvet skulle bli belamrat. Mitt Yamaha CP33 har enl webben en uppskattad mekanik. Samma som P155, dvs snäppet över P95. Jag gillar dock fortfarande P95 när jag testar den, och dessutom är den billig. Roland tycker jag överlag är dyra, men dom kanske är värda det.

Casio 130 och 330 (tror jag dom heter) är också storsäljare, men dom är billiga i USA, dyra i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan läsa om mycket och det är bra men man ska väga in andra saker också, tex hur vissa debiler fullkomligen hamrar sönder instrument när dom spelar, dessa pianos skall tåla ett hårdare anslag absolut precis som riktiga pianon och flyglar men samma sak gäller där, jag hade en Fransman som kom och provspelade min konsertflygel i Bretagne då den var till salu och jag fick på allvar be honom lugna ner sig annars hade han spelat sönder mekaniken, det finns idioter/folk till allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag skulle vilja ha bra pianokänsla i tangenterna, men bryr mig inte så mycket om ljudet eftersom jag tänker koppla pianot till iPad och Garagebandappen.

Vad skulle ni rekommendera då, fortfarande Korg Sp-250, eller går det lika bra med Yamaha p95 som är aningen mindre ful, eller något annat?

Hälsningar

Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha bra pianokänsla i tangenterna, men bryr mig inte så mycket om ljudet eftersom jag tänker koppla pianot till iPad och Garagebandappen.

Vad skulle ni rekommendera då, fortfarande Korg Sp-250, eller går det lika bra med Yamaha p95 som är aningen mindre ful, eller något annat?

Hälsningar

Kalle

Yamaha P95 har ingen USB ut med MIDI. I detta fall måste du skaffa ett midi till USB och sedan en kamera-connector till paddan. Ta med paddan till en butik och testa. Jag tror att butikerna har både P95 och SP-250. Om du bara ska ha den som MIDI-keyboard så är det känslan i mekaniken och prislappen som du får ta ställning till. Kanske ett begagnat P85 går att köpa billigt? Jag tror båda har samma mekanik. Steget över, P155, har samma mekanik som CP33. P95 tror jag var lite lättare medan CP33 tyngre i anslaget. Du bör testa i butik och se vad du trivs med.

Det är alltid trevligt att även kunna bara slå på pianot och öva utan att använda paddan, och då duger de inbyggda högtalarna i P95 i mina öron. Men jag köpte ett CP33 utan högtalare, men med USB-MIDI som jag inte testat då jag inte har en padda.

Florian?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha bra pianokänsla i tangenterna, men bryr mig inte så mycket om ljudet eftersom jag tänker koppla pianot till iPad och Garagebandappen.

Vad skulle ni rekommendera då, fortfarande Korg Sp-250, eller går det lika bra med Yamaha p95 som är aningen mindre ful, eller något annat?

Hälsningar

Kalle

Eftersom jag är pianist och av tillfälliga boendeskäl ej kunde ha en flygel just nu så letade jag upp och testade och kom fram till att bästa känslan var i just detta instrument SP-250, ful eller ej det är kanske en smaksak, var det inte pianotagentkänslan du var ute efter?

Om du skickar PM kan vi diskutera vidare för nu har jag kommit så långt så jag kan sälja min Korg då jag strax flyttar in i nytt hus där den kommande flygeln skall stå!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter de videor jag sett på Youtube så ska man kunna koppla in USB-MIDI direkt i kamera-adaptern från ett midikeyboard. Annars måste man ha nåt som omvandlar MIDI till USB och där har jag mindre koll. Line6 har en ny koppling som klarar "Core-MIDI" som jag inte heller har så stor koll på men Ipad tydligen gillar. Alesis har en IPAD-docka med midi och mickingångar.

Vissa externa ljudkort har både fantommatning på mick och MIDI. Ett sådan kan du också använda till datorn. Jag använder ett program (Ipod/Ipad/Iphone-app) som heter MultiTrack DAW som idag klarar 4 ljudkällor samtidig inspelning (och i nästa version ska klara 8). Utvecklaren rekommenderar (externa) ljudkortet Tascam US-800 som har 6 fantommatade ingångar + en digital för 8 samtidiga monokanaler, OCH EN MIDI som jag antar borde funka. Den ska också funka som mickförstärkare utan dator om jag förstått det rätt.

Om du redan har ett externt ljudkort kan du ju testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...