Jump to content
Annons

Studiofestival#40- Spånartråd- Silly season


slejnard

Recommended Posts

Hej!

Som glad vinnare av guldfiskfestivalen så har äran tillfallit mig att anordna nästa festival. Finns kanske kvar att lyssna på här:

https://www.studio.se/index.php/topic/89597-festival-39-guldfisk-roestningstraad/

Eftersom deltagandet sjunkit och det lackar mot jul så föreslår jag en paus till efter julhelgen. Vad tros om det?

I den här tråden kan vi slösnacka, bumpa, peppa och komma på förslag till nästa tema.

Mitt förslag är brett och stort. Gör ditt absolut bästa framträdande i låt/mixning/framförande i valfri genre: Valfrihetsfestivalen. Enda krav är att den max får vara 3:30 min lång ( radio 😉 ). Använd midi om du vill, eller helt instrumental. Från rap till old school 70-talsrock. Bästa låten vinner helt enkelt.

Låter det som ett okej tema? Om inte, - Spåna på här i tråden men i slutändan bestämmer jag. Ska ha alla förslag i beaktande. 🙂

PS: KISS rules!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

personligen tycker jag "valfrihetstemat" blir lite som inget tema alls, det roliga med festivalerna är ju att försöka göra nått speciellt. Kiss festival låter kul tycker jag, passar inte alla men så är det ju i bland med alla teman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valfrihetsfestival kan ju nog öka intresset för festivalen och locka till sig många deltagare. Kanske alldeles för många...Jag har redan runt 30 bidrag jag kan välja mellan för att sedan skicka in direkt.

Men det är ju bättre med för många bidrag än för få.

Jag röstar för valfrihetsfestival. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

en variant på det... valfri genre, men förutbestämd ton och taktart, samt fastslaget bpm, så kan vi mixa ihop allt till ett enda långt epos 🙂 Mitt förslag blir Gdur/Em, 3/4 och 120 😉

verkar skoj..

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flyttar väl till denna tråden då 😉

Om man vill motivera folk tycker jag att det borde vara något enkelt. Ex. instrumental, 100% "midi", göra en låt av hushållsartiklar.

Helt enkelt, inte alltför svårt, otydligt eller tråkigt. Något intressant och motiverande!

Det skulle funka på mig i alla fall!

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar på ett konkret, och positivt tema.

Studioforums "Så mycket bättre".

Hylla en forumlegend med din egen tolkning av en av dennes låtar:

Håkan "Guitar" Nilsson-tema.

(Förutsatt att han tycker det är ok alltså).

Du menar "Så mycket sämre", antar jag.

För hur skulle i exemplet Guitar Nilsson tycka det var ohne korrektion att förlöjliga hans prestationer och presentera vad som förnumstigt anses vara "Såååå mycket bättre" än det han själv strävat och stretat med sedan begynnelsen. Som han trasslade in portastudion och sig själv med, utav av svett hopklibbade analogkassetter med flötiga fingeravtryck och lätt spruckna analoghöljen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valfrihetsfestival kan ju nog öka intresset för festivalen och locka till sig många deltagare. Kanske alldeles för många...Jag har redan runt 30 bidrag jag kan välja mellan för att sedan skicka in direkt.

Men det är ju bättre med för många bidrag än för få.

Jag röstar för valfrihetsfestival. 🙂

Yep, men en av dom gamla grundreglerna var att materialet skulle vara skrivet för festivalen...fast det är ju upp till var och ens samvete!?

En festival ska ha tema...lite styrning så man får pröva på nåt nytt både musikaliskt eller tekniskt(produktion)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar "Så mycket sämre", antar jag.

För hur skulle i exemplet Guitar Nilsson tycka det var ohne korrektion att förlöjliga hans prestationer och presentera vad som förnumstigt anses vara "Såååå mycket bättre" än det han själv strävat och stretat med sedan begynnelsen. Som han trasslade in portastudion och sig själv med, utav av svett hopklibbade analogkassetter med flötiga fingeravtryck och lätt spruckna analoghöljen.

Så mycket bättre skrev jag bara för att TV-programmet heter så, för att alla skulle första vad jag menade.

För jag tror verkligen inte att tanken med programmet, namnet till trots, är att tolkningarna ska försöka överträffa originalet.

Men, ok. Så mycket sämre-tema!

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG VET:

Man skriver och producerar en låt som är så nära ett plagiat som möjligt, men utan att det uppenbarligen bryter mot lag, moral och heder. Man röstar inte i poäng utan i procent 0 - 100% om 10-intervall; ju lägre medeltal (summa % delat med antal lämnade röster) desto självständigare blir låten och därför en loser-låt. Ju högre medeltal desto större chans att koras som vinnare. Medeltalet får dock aldrig överstiga 90%, då den nivån ska anse motsvara medveten och hänsynslös låtstöld vilket för deltagaren ska medföra diskvalificering samt därefter omedelbar polisanmälan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tar en Bluestolva i Am som alla får variera och göra vad dom vill av i vilken genre som helst...

Vill man t.ex spela i dur istället tar man bara paralelltonart CMaj t.ex.....

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Bästa låten gjord på samplingar ur valfria verk av Philemon & Arthur

eller

Bästa nytolkningen av valfri Philemon & Arthur-låt

haha "Var är flugsmällen" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Fjortismusik!

Det vill säga, allt inom hiphop och i övrigt elektronisk dansmusik. (Rock och pop etc kan inte väljas då det på inga sätt är fjortismusik.)

Rosa tuggummidoft musik typ?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...